וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם חוקרים בנאס"א מצאו ראיות לקיומו של יקום מקביל בו הזמן רץ לאחור?

25.5.2020 / 0:15

בלון ניסוי שהופרח לאוויר באנטארטיקה גילה ממצאים מפתיעים - ויש חוקרים שטוענים שהמסקנה מהם היא שישנה מציאות חלופית שמתקיימים בה חוקים פיזיקליים הפוכים משל היקום שלנו

Launch of the ANITA-4 NASA balloon experiment in Antarctica

בסרטון - ניסוי הבלון באנטרקטיקה

מוטיב היקום המקביל מופיע לרוב בסרטי מדע בדיוני, אבל ייתכן שנמצאו ראיות לכך שהוא באמת קיים. כלי תקושרת רבים ברחבי העולם מיהרו לדווח בשבוע שעבר על מחקר של צוות מדענים בכיר בנאס"א באנטארטיקה שממצאיו פורסמו בהרחבה כיוון שהוא כולל תגלית מרעישה ומפתיעה: לא רק שייתכן שיש יקום מקביל אלינו, ייתכן שהוא גם פועל על פי חוקי פיזיקה אחרים לחלוטין מאלה המוכרים שלנו, וממד הזמן בו רץ לאחור.

המחקר, שכלל הפרחת בלון ניסוי עם אנטנה משוכללת שעף באזור נקי מרעשי רדיו מעל היבשת הקפואה, גילה מעין "רוחות" של חלקיקים עם אנרגיה גבוהה מהסוג שלא נמצא ביקום שלנו, וייתכן שמגיעה מהחלל החיצון. במהלך ארבע טיסות ניסוי, ANITA גילתה שני פרצי רדיו חריגים שמאפייניהם נראו כקרניים קוסמיות שנעו כלפי מעלה - ההפך ממה שהם ציפו - וזה ממש מוזר. הדרך היחידה שציפו לראות משהו כזה קורה היא אם החלקיק עבר בכדור הארץ, מצפון לדרום, ויצר את מקלחת החלקיקים לאחר שהגיחה באנטארקטיקה. קרניים קוסמיות אינן יכולות לעשות זאת.

בלון ניסוי של נאס"א. מתוך אתר נאס"א, אתר רשמי
בלון הניסוי של נאס"א/אתר רשמי, מתוך אתר נאס"א
בלון ניסוי של נאס"א. מתוך אתר נאס"א, אתר רשמי
בלון ניסוי של נאס"א/אתר רשמי, מתוך אתר נאס"א

מדובר בחלקיקים המכונים טאו-ניוטרונים, שיוצאים מתוך כדור הארץ ועוברים דרכו כאילו לא היה קיים. הפעולה הכפולה שהטאו-ניוטרונים מבצעים בכדור הארץ מרמזים על האפשרות שקיים יקום מקביל, כך דווח בדיילי סטאר טען פרופסור פיטר גורהאם מאוניברסיטת הוואי, שחיבר את המאמר המדעי שניתח את ממצאי הניסוי עבור אוניברסיטת קורנל היוקרתית.

"ההסבר לתופעה היא שהטאו-ניוטרונים משנים את עצמם בכניסה וביציאה מכדור הארץ", הוא כתב. חוקרים נוספים שבחנו את ממצאים טענו שהם מוכיחים את הטענה לפיה "בזמן המפץ הגדול נוצרו שני יקומים: היקום שלנו, שמנקודת המבט שלנו רץ קדימה; ויקום נוסף, שמנקודת המבט שלנו הזמן בו רץ לאחור. אם יש תושבים ביקום המקביל והם היו עושים מחקר דומה, הם היו מאמינים שהיקום שלנו הוא זה שרץ לאחור".

כמובן שקיומם של יקומים מקבילים הם עדיין בגדר השערה בלבד, שהוויכוח עליהם שריר וקיים. תיאוריות מדעיות רבות תומכות באפשרות שאנחנו חיים ב"מולטיוורס", ריבוי יקומים, שחלקן אף עשויים להיות עותקים של החיים שלנו. סטיבן הוקינג למשל, ראה באפשרות הזו אפשרות רצינית והדגים זאת בצורות שונות במחקריו.

ואולי - התקשורת שוב טועה?

אז האם באמת התגלה יקום מקביל לשלנו? מדענים וחוקרים בכל רחבי העולם מיהרו להבהיר שהתשובה הקצרה היא - "לא" והתשובה הארוכה יותר היא "ממש לא".

העניין הפתאומי במחקר הביא לכך שפרופ' גורהם צוטט בצורה שגויה בכמה מהדיווחים על המחקר שלו שנערך ב-10 בדצמבר 2018. הכותרת של המחקר, לפיה "התגלית עשויה לבשר על מודל חדש לפיזיקה," גרמה לעיתונאים רבים לתת פרשנות לא נכונה ולנפח את סיפור היקום המקביל מעבר לכל פרופורציה."כל סיפור היקום המקביל הזה לא הומצא על ידינו, אבל איכשהו אנחנו אחראים עליו", אמר גורהם.

"עיתונאי טעה, קשר אותו אלינו ולצערי משם החל להתגלגל כדור שלג. למעשה לא היה לנו שום קשר לפיתוח רעיון היקום המקביל. למרבה הצער העיתונאים שדיווחו על הנושא לא עשו הבחנה טובה בין הניסוי שלנו שאיתר כמה חריגות בנתונים, לבין התיאוריה שהציעו כמה פיזיקאים שאינם חלק משיתוף הפעולה בינינו. אמנם אני לא מתנגד לספקולציות חופשיות בנוגע לחריגות שראינו, אך דעתנו היא שסביר יותר שהן יוסברו במונחים של פיזיקה שמוכרת לנו, וזה כנראה פחות אקזוטי ממה שהציבור חושב", הסביר הפרופסור.

במגזין המדע syfy.com הוסבר שבשורה התחתונה, גלאי החלקיקים אכן מצא משהו ממש מוזר, אבל לא ברור מה זה. אך מכאן ועד לצאת בכותרות לפיהן הוא "גילה" יקום מקביל זה פשוט לא נכון. במקרה הטוב הנתונים עולים בקנה אחד עם הרעיוןהזה, אך זו הסקת מסקנות רחוקה מדי מכאן ועד לכותרות על איתור מציאויות חלופיות.

כל הפרטים על הניסוי

וההשערות שהועלו בעקבותיו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully