וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחבל הסעודי שביצע את הפיגוע בבסיס בפלורידה היה קשור לאל-קאעדה

שנה וחצי אחרי המתקפה, שבה נהרגו 3 בני אדם, אמרו הרשויות בארה"ב שמוחמד סעיד א-שמראני עבר הקצנה ב-2015 ושהפיגוע תוכנן במשך שנים. התובע הכללי תקף את אפל, שסירבה לפרוץ לטלפונים שלו, אך החוקרים הצליחו לעקוף אותה: "השלכות מסוכנות"

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן
מוחמד א-שמראני, המחבל הסעודי שביצע פיגוע ירי בבסיס חיל הים בפלורידה, 10 בדצמבר 2019. רויטרס
פרסם מסרים נגד ישראל. המחבל א-שמראני/רויטרס

ה-FBI מצא קשר בין ארגון אל-קאעדה לבין פיגוע הירי בבסיס חיל הים בפלורידה בחודש דצמבר, שתוכנן במשך שנים - כך אמרו היום (שני) התובע הכללי וראש ה-FBI. בפיגוע נהרגו שלושה בני אדם אחרי שמוחמד סעיד א-שמראני, צוער בחיל האוויר הסעודי בן 21, פתח באש. הוא היה בבסיס כחלק מתכנית אימונים של הצי שנועדה לחזק את הקשרים הצבאיים שלו עם בעלות ברית זרות. הוא נהרג בידי כוחות הביטחון.

מאז פעל משרד המשפטים בוושינגטון כדי לפרוץ לטלפון הסלולרי של המחבל על מנת להבין טוב יותר את מניעיו ואם הוא היה בקשר עם ארגוני טרור מוכרים. לפי המידע שהתקבל, המחבל היה בקשר עם פעיל בארגון הטרור שאחראי לפיגועי 11 בספטמבר ב-2001.

המידע שהשיג ה-FBI מסמל את תום המאבק בין התובע הכללי וויליאם בר לבין חברת אפל. מוקדם יותר השנה האשים בר את החברה בכך שסירבה לסייע לחוקרים לפרוץ את שני הטלפונים הסלולריים של המחבל, אך באפל הכחישו זאת.

במסיבת עיתונאים שכינס בעקבות הממצאים החדשים, אמר התובע הכללי שמשרד המשפטים הצליח לפרוץ את ההצפנה למרות סירובה של החברה. "המידע בטלפון כבר הוכיח את עצמו כבעל ערך רב", אמר לכתבים. הוא קרא לקונגרס לפעול כדי לאלץ את אפל וחברות טכנולוגיה אחרות לעזור לרשויות אכיפת החוק לפענח הצפנות במהלך חקירות פליליות.

"להחלטה של אפל יש השלכות מסוכנות", אמר התובע הכללי. "חברות טכנולוגיה רבות שמדברות בצורה הקולנית ביותר בעד חסינותם של מסרים מוצפנים מוכנות באותו הזמן להגן על משטרים רודניים". אפל טרם הגיבה לדבריו, אך בינואר היא אמרה שהיא משתפת פעולה עם ה-FBI.

ראש ה-FBI כריסטופר ריי אמר כי מהמידע שהשיגו החוקרים עולה שהפיגוע תוכנן במשך שנים. לדבריו, שנאמרו באותה שיחת ועידה, הראיות מצביעות על כך שהמחבל עבר הקצנה דתית ב-2015.

עוד בוואלה!

בעקבות הפיגוע בבסיס בפלורידה: חניכי צבא סעודיים יגורשו מארה"ב

לכתבה המלאה

בחודש פברואר קיבלה שלוחת אל-קאעדה בחצי האי ערב אחריות על הפיגוע, אך בקלטת השמע שפרסמה היא לא סיפקה ביסוס לכך. לפני הפיגוע, המחבל פרסם ברשתות החברתיות ביקורת על המלחמות של ארצות הברית וציטט את המנהיג הקודם אל-קאעדה אוסמה בן לאדן, שחוסל על ידי כוחות אמריקניים.

משרד המשפטים של ארצות הברית אמר בעבר כי א-שמראני ביקר באתר ההנצחה לקורבנות פיגועי 11 ספטמבר בניו יורק ופרסם ברשת מסרים אנטי-אמריקניים, אנטי-ישראליים ותומכי טרור. חלק מהמסרים פורסמו שעתיים בלבד לפני המתקפה, שבה נפצעו שמונה בני אדם.

בר אמר לאחר הפיגוע כי ערב הסעודית, ש-15 מתוך 19 חוטפי המטוסים בפיגועי 11 בספטמבר היו אזרחיה, לא החזיקה במידע מוקדם על המתקפה בבסיס בפלורידה. עם זאת, בחודש ינואר החזירה ריאד את 21 הצוערים הנותרים שלה מתכנית האימונים עם צבא ארצות הברית, אחרי שמשרד המשפטים גילה שלחלקם הייתה גישה לתכנים פדופיליים ברשת או שהתבטאו נגד ארצות הברית והביעו עמדות קיצוניות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully