וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חלוקת התיקים: גלנט לחינוך, אלקין למל"ג ולמים. שטייניץ יישאר באנרגיה

אלקין ימונה לשר במשרדים חדשים - השכלה גבוהה ומשאבי המים. במקביל, נתניהו חזר בו והודיע לשטייניץ כי ימשיך במשרדו הנוכחי. סער חשף שסירב להתמנות לשגריר בוושינגטון ובאו"ם ויישאר מחוץ לממשלה, שתושבע היום. גם ברקת ודיכטר יישארו ח"כים מן המניין

צילום: רוני כנפו, לשכת העיתונות הממשלתית, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע הבוקר (ראשון) כי החליט למנות את יואב גלנט לתפקיד שר החינוך. גלנט, שמכהן כשר העלייה והקליטה, ייכנס לתפקיד עם השבעת הממשלה היום בצהריים ויהיה חבר בקבינט המדיני-ביטחוני. השר הודה לראש הממשלה "על האמון ועל ההזדמנות". עוד הוסיף גלנט: "מקבל על עצמי את תפקיד שר החינוך של מדינת ישראל מתוך הבנת האחריות והחשיבות של העיסוק בעתיד ילדינו. חינוך לערכים והקניית השכלה ראויה לדור הצעיר בישראל הם ההשקעה הטובה והחשובה ביותר בעתיד מדינת ישראל".

ניר ברקת קיווה להתמנות לתיק החינוך, אך נותר מחוץ לממשלה. נתניהו מסר כי "נפגשתי עם ח"כ ניר ברקת שאותו אני מעריך מאוד. ניר ברקת ראוי לתפקידים בכירים הן בליכוד והן בממשלה. לצערי הרב זה לא הסתייע לפני השבעת הממשלה. אעשה מאמץ גדול לשלב את ח"כ ברקת לתפקיד בכיר בממשלה בהמשך הדרך". במהלך קמפיין הבחירות האחרונות הצהיר ראש הממשלה כי ברקת ימונה לשר האוצר בממשלתו.

"אני מברך על הקמת הממשלה החדשה ושמח שתרמתי את חלקי למען המטרה, גם אם לא אכהן כשר", אמר ברקת. "אני רץ למרחקים ארוכים ואמשיך לפעול בכל כוחי למען המדינה האהובה שלנו בכנסת ובכל תפקיד אותו אמלא בעתיד".

בנוסף לכך, נתניהו חזר בו והחליט להשאיר את השר יובל שטייניץ במשרד האנרגיה. שטייניץ אמור היה להישאר מחוץ לממשלה, לאחר שלא הסכים לקבל את הצעת נתניהו להתמנות לשר להשכלה גבוהה. עם זאת, נתניהו נפגש איתו הבוקר בניסיון למצוא פתרון שישביע את רצונו לאחר שהודח מתיק האנרגיה. שטייניץ נחשב למקורב לנתניהו ובשנים האחרונות הוביל במשרד האנרגיה את יישום הרפורמה בגז הטבעי, ואת המגעים המדיניים מול מצרים וירדן על ייצוא הגז מלוויתן. כמו כן, שטייניץ יהיה במעמד משקיף בקבינט המדיני-ביטחוני.

יואב גלנט במטה הליכוד בתל אביב 18 בספטמבר 2019. ראובן קסטרו
גבר על ברקת בקרב על תיק החינוך. גלנט/ראובן קסטרו

שטייניץ יכהן כשר האנרגיה עם סמכויות מקוצצות לאור העברת הסמכות על מקורות, רשות המים ושאר נושאי המים לידי המשרד החדש של זאב אלקין. נתניהו מינה את אלקין לתפקיד השר להשכלה גבוהה ומשלימה ולתפקיד השר למשאבי המים. בחלק השני של הקדנציה יכהן בתפקיד שר התחבורה, אליו תמונה מירי רגב. אלקין יהיה גם חבר הקבינט המדיני-ביטחוני, וקיבל לידיו את נושא הטיפול בבית הדין הבינלאומי בהאג (בסמכות משרד החוץ ומשרד המשפטים). לטובת נושא המים יוקם משרד חדש שיפוצל ממשרד האנרגיה, לטובת ההשכלה הגבוהה יפוצלו סמכויות ותקציבים ממשרד החינוך.

"אני מודה לראש הממשלה על האמון ואמשיך לשרת את הציבור נאמנה במסגרת תפקידי השונים בממשלה החדשה בתחומי ההשכלה הגבוהה והמשלימה ותחום משאבי המים במחצית הראשונה של הקדנציה ובתחום התחבורה במחצית השנייה", מסר אלקין. "אמשיך לתרום בקבינט המדיני-ביטחוני ובליווי הקשרים עם רוסיה, אוקראינה ומדינות נוספות מחבר העמים".

השר והמועמד זאב אלקין הצביע כעת בבית הספר ברנדט בירושלים 30 באוקטובר 2018. שלומי כהן, מערכת וואלה! NEWS
השר להשכלה גבוהה ולמשאבי מים. אלקין/מערכת וואלה! NEWS, שלומי כהן

מאחורי הקלעים התנהל מו"מ לילי משולש בין נתניהו, אלקין ושטייניץ, על חלוקת הסמכויות במשרד האנרגיה והגנת המשרד החדש בענייני משאבי המים. גורמים בליכוד אומרים כי כל התהליך היה מתואם בין אלקין לשטייניץ ונעשה בהסכמה. אלקין היה מיועד להתמנות לשר האנרגיה אתמול בלילה, אך לאחר שנודע ששטייניץ מסרב להתמנות למשרד אחר, הוא נענה לבקשת נתניהו. בעקבות זאת הוחלט לארגן מחדש את המשרדים - כך ששטייניץ יישאר באנרגיה ואילו אלקין ימונה לשר להשכלה גבוהה ולענייני מים.

במקביל, נתניהו מינה את ציפי חוטובלי לשרת ההתיישבות. במשרד ההתיישבות שיוקם עבורה, תהיה אחריות על החטיבה להתיישבות, הגרעינים התורניים, המכינות הקדם צבאיות והשירות הלאומי. חוטובלי תהיה גם חברה בצוות המיפוי הישראלי-אמריקני של החלת הריבונות. בעוד כמה חודשים היא צפויה להתמנות לשגרירת ישראל בלונדון, אז יחליף אותה בתפקיד השר צחי הנגבי. הנגבי ימונה לתפקיד שר מעכשיו, כלומר נתניהו חרג כבר עכשיו מההסכם הקואליציוני ומינה שר אחד יותר מהמכסה שהוקצתה לו במסגרת הממשלה הפריטטית.

"אני גאה לשאת באחריות לקידום מפעל ההתיישבות בתקופה שבה יוגשם חזון החלת הריבונות בחבלי המולדת", אמר הנגבי. "ההתיישבות והחלוציות הן יסוד הציונות, ואין זכות גדולה מזו שהוענקה לי לקדם יעד חשוב זה. במקביל, אמשיך להיות שותף לדיוני הקבינט הביטחוני-מדיני, שמשקלו בשנים הקרובות יהיה רב מתמיד".

סער נשאר בחוץ: "זכות גדולה לשרת כח"כ"

ח"כ גדעון סער יישאר, כצפוי, מחוץ לממשלה. סער צייץ כעת בטוויטר: ‏"זאת זכות גדולה לשרת את עם ישראל ומדינת ישראל כחבר כנסת". סער חשף בחשבון הטוויטר שלו כי דחה הצעה להתמנות לשגריר בוושינגטון ובאו"ם, אותה קיבל בסופו של דבר השר גלעד ארדן. "עקב פניות עיתונאים וכדי למנוע פרסומים שגויים: ההצעה היחידה לה סרבתי בנימוס היא לכהן כשגריר באו"ם ובוושינגטון, וזאת עוד במוצ"ש 9 במאי. אשרת את חברי הליכוד שבחרו בי ואת הציבור כולו בכנסת ישראל", צייץ. יממה לאחר מכן הודיע נתניהו על מינויו של ארדן לתפקיד.

סער היה היחיד מבכירי הליכוד שהתמודד מול נתניהו בפריימריז האחרונים על ראשות המפלגה ונחשב ליריבו. מלכתחילה ההערכה בליכוד הייתה שסער, שנבחר במקום הרביעי בפריימריז לרשימת הליכוד בשנה שעברה, לא ימונה לשר בעקבות יחסיו עם נתניהו. ובכל זאת, אתמול לשכת ראש הממשלה זימנה אותו לפגישת התייעצות, כמו אחרים שלא קיבלו שיבוץ במסגרת חלוקת התיקים.

נתניהו שיבץ בשבוע שעבר חלק ממקורביו של סער בליכוד בתפקידים - את חיים כץ מינה ליו"ר ועדת העבודה והרווחה ואת יואב קיש לסגן שר הבריאות. בליכוד מעריכים כי המטרה הייתה פיצול והחלשת מחנה סער בכנסת.

לנתניהו נותרה עוד משרת שר וסגן שר לחלק במסגרת שיבוץ התיקים בהסכם הקואליציוני, וכמה ועדות בכנסת - עלייה וקליטה, ומאבק בסמים. יש לנתניהו גם משרות שגריר בלונדון ובפריז להציע לפי ההסכם הקואליציוני, אך עד כה אף אחד מבכירי הליכוד לא קיבל את ההצעות הללו. בסוף השבוע הוא הציע לציפי חוטובלי להתמנות לשרה לענייני התיישבות, אך טרם יצאה על כך הודעה רשמית מלשכת נתניהו כך שהמינוי עדיין באוויר.

ח"כ אבי דיכטר נותר מחוץ לממשלה. דיכטר מסר כי "לצערי, ראש הממשלה החליט שלא למנות אותי כשר בממשלתו. גם בשיחתנו הלילה לא שמעתי נימוק שיכול לשכנע אותי או כל אדם אחר, מדוע לא נמצאתי ראוי על ידו לתפקיד של שר ולחבר קבינט ביטחוני. עשרות אלפי אנשים בהם מתפקדי ליכוד רבים ומצביעי ליכוד, תמהים איך זה קורה שנתניהו החליט כך למרות מיקומי בעשירייה ברשימת הפריימריז, ומהעובדה שכיהנתי פעמיים כשר בממשלה וראש שב"כ לשעבר. יחד עם זאת, אני איש ליכוד ואדם ממלכתי המכבד החלטות שקיבל מי שהסמכות בידו ולכן אתמוך בממשלה שבה מכהנים לא מעט מחברי הקרובים בליכוד ובכלל, ומאחל להם בהצלחה".

נתניהו מתכוון להקים פורום מצומצם לקבלת החלטות מדינית ביטחונית שיהיה מעין "מטבחון" קטן יותר מהקבינט המדיני-ביטחוני, שבו יהיו בין 14-16 חברים - כך אמר לחלק משרי הליכוד המאוכזבים. ראשי ממשלות עבר כינסו פורומים דומים, וגם בממשלות עבר של נתניהו הוא נהג להיוועץ בפורומים מצומצמים כמו פורום השמינייה שהיה פעיל בין 2009-2013 כפורום אקסקלוסיבי יותר מהקבינט.

הקבינט המדיני-ביטחוני בממשלה הבאה ימנה לפחות 13 חברים, ולפי החוק יכול למנות עד מחצית משרי הממשלה. עד כה, נודע על מינויים של השרים אריה דרעי, אמיר אוחנה, רגב, יולי אדלשטיין, ישראל כץ, ואלקין - מטעם בלוק הימין, בנוסף לנתניהו. מטעם גוש כחול לבן בקבינט יהיו חברים - בני גנץ, גבי אשכנזי, אבי ניסנקורן, עמיר פרץ, יועז הנדל ואורית פרקש הכהן. הקבינט, כמו הממשלה, צפוי להיות פריטטי לפי ההסכם הקואליציוני ולכן לכחול לבן יש מינוי נוסף, שככל הנראה ייועד למיכאל ביטון שעומד להיות ממונה כשר במשרד הביטחון תחת גנץ.

ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר יובל שטייניץ בישיבת ממשלה, 22 במאי 2016. אמיל סלמן, פול צלמים
ימשיך לכהונה נוספת במשרד האנרגיה. נתניהו ושטייניץ/פול צלמים, אמיל סלמן

מאז צאת השבת ממשיך נתניהו להיפגש עם בכירי הליכוד שטרם נועד עמם במסגרת סבב השיבוצים לקראת הקמת הממשלה הבאה. אמש מינה ראש הממשלה את השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל, לשרה להגנת הסביבה. זאת לאחר שהציע לה להתמנות לשרה להשכלה גבוהה והיא סירבה.

במקביל, נתניהו מינה את שר הכלכלה הנוכחי, אלי כהן, לתפקיד שר המודיעין. כהן הודה לראש הממשלה: "הייתה לי הזכות לשרת את מדינת ישראל במשך שלוש וחצי שנים כשר הכלכלה והתעשייה וכחבר בקבינט הבטחוני מדיני. הגענו להישגים אדירים בכלכלה וכעת אני ממשיך לאתגר הבא. מערך המודיעין הישראלי הוא בעל שם בינלאומי ובעל חשיבות עצומה לביטחון המדינה. אפעל לחיזוק ולשדרוג מערך המודיעין, למען המדינה ולמען אזרחי ישראל".

היום ב-13:00 - השבעת הממשלה

נתניהו ויו"ר כחול לבן גנץ צפויים להציג את הממשלה היום בשעה 13:00. לאחר נאומיהם במליאת הכנסת, יחל דיון שבו נציג מכל סיעה יוכל לשאת דברים. בהמשך, עם כניסת ההתפטרות של גנץ, יושבע לתפקיד יו"ר הכנסת ח"כ יריב לוין ובשעות אחר הצהריים תושבע הממשלה ה-35, הגדולה ביותר בתולדות ישראל.

(עדכון ראשון: 07:21)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully