וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מומחה שהודח אחרי שביקר את טראמפ: "עומדים בפני החורף השחור ביותר"

15.5.2020 / 11:19

ריק ברייט, שיצא נגד היערכות הבית הלבן לקורונה והמלצת הנשיא להשתמש בתרופה נגד מלריה, הזהיר בעדות בקונגרס: "חלון ההזדמנויות שלנו הולך ונסגר". הוא טוען שפוטר מתפקידו הבכיר במערך הבריאות כנקמה. טראמפ: "נשמע כמו עובד ממורמר"

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

(בווידאו: פומפאו: "סין עדיין מסרבת לשתף את המידע שאנחנו צריכים)

בכיר לשעבר במערך הבריאות בארצות הברית, שהתלונן נגד הממשל בטענה שהודח בשל עמדותיו שסתרו את אלו של הנשיא דונלד טראמפ, הזהיר אתמול (חמישי) כי למדינה אין עוד תכנית מקיפה למאבק בנגיף הקורונה - כולל בהיבטים קריטיים כמו יצור מסיכות, טיפולים וחיסונים. זאת למרות הטענות של טראמפ.

"חלון ההזדמנויות שלנו הולך ונסגר", הצהיר ריק ברייט בעדותו בפני בית הנבחרים. "אנו עשויים לעמוד בפני החורף החשוך ביותר בהיסטוריה המודרנית", הזהיר מפני האפשרות שהנגיף יתפרץ מחדש. בחודש שעבר הוא סולק מתפקידו בתור ראש הסוכנות להגנה ביולוגית במשרד הבריאות. הוא טוען שהייתה זו נקמה מצד טראמפ.

בעדותו בפני ועדת האנרגיה והמסחר בבית הנבחרים, הנשלטת בידי הדמוקרטים, הוסיף ברייט: "אנו עדיין זקוקים לתכנית מקיפה, וכל אחד בממשלה וכל אחד באמריקה צריך לדעת מה התכנית, ואיזה תפקיד יש לו". לדבריו, "יש צעדים קריטיים שעלינו לנקוט כדי להיות ערוכים. אין לנו עדיין מספיק ציוד מגן עבור הצוותים הרפואיים שלנו, קווי האספקה שלנו עדיין לא מוכנים עבור תרופות וחיסונים ועדיין אין לנו תכניות כיצד לחלק את אותם תרופות וחיסונים. אין לנו עדיין אסטרטגיית בדיקות מקיפה".

ריק ברייט מגיע למסור את עדותו בפני בית הנבחרים. 15 במאי 2020. רויטרס
ברייט בדרכו למסור עדות, היום/רויטרס

בבית הלבן, טראמפ אמר כי ברייט נראה כמו עובד לשעבר "ממורמר וכועס", ושר הבריאות, אלכס אזאר, אמר כי "כל מה שהוא התלונן עליו כבר הושג". הוא הוסיף כי "הוא נראה כמו מישהו שהיה במקהלה ועכשיו מנסה לומר שהוא היה אז בתפקיד סולו".

בהמשך, במהלך סיור במרכז לחלוקת ציוד רפואי בפנסילבניה, אמר הנשיא כי ארצות הברית מאיצה את ייצור המוצרים הקשורים לנגיף. טראמפ הוסיף שמטרתו היא "לייצר כל מה שאמריקה צריכה ואז לייצא זאת לעולם, כולל תרופות".

חמש שעות של עדות

ברייט דיבר בטון שקול ובקושי הרים את הקול שלו במהלך חמש שעות עדותו. הוא לא הטיל ספק בכך שיש כעת מאמץ נרחב במימון של מיליארדי דולרים מכספי משלמי המסים למאבק במגיפה. טענתו הייתה שלממשל אין אסטרטגיה קוהרנטית שתאפשר לציוד ולתרופות להגיע למקומות שבהם הכי זקוקים להם ולמנוע מחסור ומחירים מופקעים.

כשנשאל על ידי ג'ו קנדי, דמוקרט, אם גורמי הממשל הכינו את המדינה "לרגע שבו אנו נמצאים כעת" ולעתיד הקרוב, השיב ברייט: "אני חושב שיש עוד עבודה רבה לעשות".

ריק ברייט בעדותו בסנאט - 15 מאי 2020. רויטרס
: "אין לנו עדיין מספיק ציוד מגן עבור הצוותים הרפואיים". ברייט, היום/רויטרס

בתשובה לשאלתו של פרנק פלון, דמוקרט, אם עליו חשוש שלאזרחי ארצות הברית תהיה בעיה להשיג חיסון, לכשיהיה אחד כזה, ענה ברייט: "בהחלט, אדוני".

ברייט, שהיה מינוי מקצועי ועמד בראש הרשות הביו-רפואית למחקר מתקדם ולפיתוח, טוען שהוא פוטר אחרי שהזהיר שוב ושוב את הגורמים הבכירים כי ההתפרצות הולכת להיות חמורה יותר ממה שנאמר לציבור. לדבריו, נקודת השבירה הגיעה אחרי שהתנגד להוראת הבית הלבן לאפשר גישה נרחבת להידרוקסיכלורוקין, תרופה לטיפול במלריה שאותה קידם טראמפ כטיפול יעיל גם בקורונה.

לאחרונה הזהיר ה-DFA מפני השימוש בה, פרט למקרים בודדים, אולם טראמפ המשיך להגן על השימוש בתרופה גם אתמול. "ראינו תגובה נהדרת להידרוקס", אמר בבית הלבן. קרוב ל-85 אלף איש מתו מקוביד-19 בארצות הברית, כרבע מכלל מקרי המוות בעולם.

המחוקקים הרפובליקנים שמרו לאורך רוב השימוע על איפוק ונמנעו מלתקוף את ברייט ישירות, אך חבר הקונגרס מארק וויין מאלין מתח ביקורת על כך שהוא המשיך לקבל את משכורתו בגובה 285 אלף דולר גם אחרי שיצא לחופשת מחלה וגם כעת.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הולך מהליקופטר שלו לכיוון הבית הלבן לאחר שחזר מפלסילבניה. 15 במאי 2020. רויטרס
ברייט נראה כמו עובד לשעבר "ממורמר וכועס". הנשיא טראמפ/רויטרס

ברייט אמר כי אחד הרגעים הקשים ביותר שלו היו כשהוא ניסה להזהיר את הממונים עליו מפני המחסור בציוד רפואי, עוד בינואר. הוא ציין מיילים שקיבל ממייק בואן, מנהל בחברה לציוד רפואי, כולל מסיכות N95, שסיפר לו כי האספקה שלו "גמורה לחלוטין". בואן מסר את עדותו אחרי ברייט, וסיפר שהוא רפובליקני שהצביע לטראמפ. אחרי הפסקה קצרה, הוא הוסיף שהוא מעריץ את ברייט.

להתבסס על מדע

כחלק מתלונתו של ברייט בתור חושף שחיתויות (whistleblower), הוא מבקש לשוב למשרתו הקודמת. סוכנות פיקוח פדרלית קבעה שיש "בסיס הגיוני" לטענה שהוא פוטר מתפקידו כנקמה. במשרד הבריאות הכחישו זאת בתקיפות ואמרו שהם העבירו אותו לתפקיד בכיר אחר, בתור ראש מערך האחראי לפיתוח בדיקות חדשות לקורונה במוסדות הלאומיים לבריאות.

עדותו של ברייט הגיעה אחרי זו של ד"ר אנתוני פאוצ'י מוקדם יותר השבוע. המומחה הבכיר ביותר של הממשל למגיפות הזהיר כי פתיחת הכלכלה במהירות רבה מדי עלולה להוביל ל"השלכות חמורות". טראמפ, הנחוש לשקם את הכלכלה לקראת הבחירות בנובמבר, קרא למדינות השונות להסיר את המגבלות. מושלים רבים עושים זאת בהדרגה, אך הלקוחות עדיין חוששים לשוב למסעדות, לאירועים חברתיים ולתחרויות ספורט.

הרופא, אנתוני פאוצ'י במהלך דיון באמצעות שיחת וידאו בנושא נגיף הקורונה בסאנט 12 במאי 2020. רויטרס
פתיחת הכלכלה במהירות רבה מדי עלולה להוביל ל"השלכות חמורות". ד"ר פאוצ'י/רויטרס

ברייט, בעל תואר דוקטור באימיונולוגיה, אמר כי ארצות הברית צריכה לגבש את צעדיה הבאים על בסיס המדע. לדבריו, זה כולל מערך בדיקות לאומי, להרחיב את חינוך האוכלוסייה על אמצעי זהירות בסיסיים כמו שטיפת ידיים וחבישת מסיכות במקומות ציבוריים.

"בכנות, על המנהיגים שלנו לשמש מודל לחיקוי", אמר ברייט, שיותר מרמז לעבודה שהנשיא מסתובב ללא מסיכה. הוא קרא גם להקים מערכת שתחלק בצורה הוגנת את הציוד הרפואי והאספקה המבוקשים, ולמנוע את התחרות בין המדינות השונות בארצות הברית כדי להגביר את היעילות ולהוריד מחירים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully