וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ קיווה להישג לפני הבחירות, אך תהליך השלום באפגניסטן על סף קריסה

16.5.2020 / 8:09

התכניות של נשיא ארה"ב לסיים מרחץ הדמים במדינה ספגו מכה קשה, אחרי שקאבול החליטה להמשיך בפעילות נגד טליבאן בתגובה לסדרת פיגועים קטלניים. וושינגטון תתקשה להשלים את הנסיגה, על אף רצונו של טראמפ לסיים את המלחמה הארוכה בהיסטוריה של ארה"ב לפני נובמבר

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

התכניות התקועות של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ להביא שלום לאפגניסטן ספגו מכה חדשה אחרי שקאבול החליטה להמשיך בפעילות נגד טליבאן. זאת, בעקבות כמה פיגועים קטלניים שבהם נהרגו עשרות בני אדם.

אחד הפיגועים התרחש בבית חולים ליולדות בבירה קאבול, שבו נהרגו 24 בני אדם, בהם שני תינוקות. באחד נוסף, מחבל מתאבד התפוצץ בהלוויה במחוז ננגרהאר שבמזרח המדינה, שבה נהרגו לפחות 32 בני אדם. בוושינגטון אמרו כי זהו רגע שבו ממשלת אפגניסטן וטליבאן יכולים להתאחד נגד סוג כזה של אלימות ולגבש הסכם שלום.

טליבאן הכחיש את מעורבותו בשני הפיגועים, בעוד ששלוחת ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) קיבלה אחריות על הפיגוע בהלוויה. שום גורם לא קיבל אחריות על המתקפה הקשה בבית החולים בקאבול, שזכתה לגינויים חריפים.

ארבעה גורמים - גורם ממשל אמריקני, יועץ בקונגרס, דיפלומט אירופי וגורם אפגני לשעבר - אמרו כי המתקפות צפויות לפגוע בתהליך השלום, על פני השגת פיוס בין הממשלה לטליבאן. כולם שמרו על עילום שם.

תינוקות שאיבדו את אימותיהן בפיגוע בבית חולים בקאבול, אפגניסטן, 13 במאי 2020. רויטרס
תינוקות שנותרו יתומים. בית החולים שהותקף בקאבול, השבוע (צילום: רויטרס)/רויטרס

הממשלה עצרה כמעט לחלוטין את מתקפותיה נגד טליבאן מאז שהתכנית לצמצום הנוכחות האמריקנית במדינה נחשפה במדינה ב-29 בפברואר. עם זאת, גורם הממשל האמריקני אמר כי הודעתו של נשיא אפגניסטן אשרף גאני על חידוש הפעילות ההתקפית עשויה לחדש את מעגל האלימות. לדבריו, להחלטה עלולה להיות השלכות מכריעות על הסכם השלום.

"טליבאן, ככל הנראה, לא היה מעולם מחויב להצלחת ההסכם עם ממשלת אפגניסטן וזה תירוץ שיפוצץ את זה וייתן לכולם סיבה לבטל אותו", אמר הגורם. הוא הוסיף כי הפיגוע בבית החולים אינו תואם לטקטיקות של טליבאן.

הגורם הבהיר שוושינגטון עדיין מתכננת לקמץ את היקף הכוחות האמריקניים באפגניסטן ל-8,600 מ-13 אלף, ואז להעריך את המשך הצמצום של הכוחות. "זה ברור מאוד שההערכה שלנו תהיה שהתנאים לא קויומו", אמר הגורם על המשך הדרך, אך הוסיף כי תהיה זו בסופו של דבר החלטה פוליטית.

מחלקת המדינה והמועצה לביטחון לאומי סירבו להגיב על הדיווח.

"אם האפגנים יצאו למתקפה, אני לא יודע איך נשמור על ההסכם", אמר הגורם מהקונגרס. "אני לא יכול לראות כיצד המשך האלימות תאפשר לארצות הברית להמשיך בצמצום מתחת ל-8,600".

כוחות ביטחון של אפגניסטן בזירת הפיגוע בבית החולים בקאבול, 12 באפריל 2020. רויטרס
הפיגוע לא תאם לטקטיקה של טליבאן. כוחות אפגניים בקאבול (צילום: רויטרס)/רויטרס

כשנשאל אם הוא חושש שמאמצי השלום קורסים, טראמפ הדגיש את רצונו שהאפגנים יהיו אחראים על ביטחונם מאשר יסתמכו על כוחות אמריקניים. "אנחנו שם במשך שנים ארוכות, כמו כוח משטרה. אנחנו לא נלחמים באפגניסטן, ובשלב מסוים הם יצטרכו לדאוג בעצמם למדינה שלהם", אמר לכתבים הנשיא, הרוצה לסיים את המלחמה הארוכה בהיסטוריה של ארצות הברית לפני נובמבר.

שר ההגנה שלו, מארק אספר, אמר כי ארצות הברית עדיין מחויבת ל"שלום ממושך" באפגניסטן וכי היא "עומדת לצד שותפינו האפגנים".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נפגש עם בכירי צבא בוושינגטון ב-9 במאי 2020. רויטרס
"אנחנו כמו כוח שיטור". טראמפ בבית הלבן (צילום: רויטרס)/רויטרס

ההסכם בין טליבאן לבין ארצות הברית קרא לנסיגה הדרגתית של ארצות הברית ולממשלת אפגניסטן ולטילבאן לשחרר אסירים עד 10 במרץ, המועד בו שיחות השלום היו אמורות להתחיל. אלא שהן טרם נפתחו, ובתוך ממשלת אפגניסטן הייתה מרירות מסוימת לאור העובדה שהיא לא הייתה חלק מההסכם. היא רואה בכך פגיעה בקלפים שלה מול טליבאן לאור העובדה שארצות הברית מקיימת עמו שיחות ישירות.

גורם אפגני בכיר אמר כי המתקפות האחרונות נתנו לגאני "תירוץ" שהוא חיפש לטובת זניחת תהליך השלום בחסות ארצות הברית, משום שהוא ראה את ההסכם שלה עם טליבאן כ"מכירת חיסול".

לאחר הפיגועים, היועץ לביטחון לאומי של גאני, המדוללה מוהיב, אמר כי הממשלה חששה מתחילת ההליך מכך שטליבאן לא יכול לשלוט באלימות, וכתב בטוויטר כי "נראה שאין הרבה טעם להמשיך ב'שיחות שלום' עם טליבאן".

הגורם האפגני אמר כי החלטתו של גאני להמשיך להילחם בטליבאן זכתה לתמיכת גורמי אופוזיציה רבים, המאמינים כי וושינגטון מעוניינת רק בהמשך תכנית הנסיגה שלה על מנת לעזור לטראמפ לזכות בכהונה שנייה בבחירות ב-3 בנובמבר.

פריסת כוחות צבא לאחר פיגוע תופת בקאבול, אפגניסטן 12 במאי 2020. רויטרס
"יצטרכו לדאוג לעצמם". פריסת כוחות לאחר הפיגוע בקאבול, השבוע (צילום: רויטרס)/רויטרס

דיפלומט אירופי שמוצב בקאבול אמר כי עמדתו של נשיא אפגניסטן הגיונית בהתחשב באימה שאחזה בציבור מאז הפיגועים ביום שלישי. עם זאת, הדיפלומט אמר כי התמיכה האמריקנית בכוחות האפגניים מול טליבאן עלולה לחבל בתהליך השלום.

"כעת מוטל על ארצות הברית להחליט אם הם היא עוזרת לכוחות אפגניים להגביר את התקפותיהם", אמר הדיפלומט. "זה יכול להוביל לקריסה (של העסקה) ואנחנו נהיה שוב במצב מלחמה".

גורם אמריקני שני אמר כי יש חשש גובר בארצות הברית מפני האלימות הגוברת, אולם מוקדם עוד לומר עד כמה היא עשויה להחמיר. הוא ציין כי הרבה יהיה תלוי בעוצמה שיפעיל צבא אפגניסטן ואם טליבאן יגיב.

בתגובה לדבריו של הנשיא, אמרו בטליבאן כי הם "ערוכים לחלוטין לבלום את כל תנועות ומתקפות האויב ולהגן בנחישות על העם".

לפני ההסלמה האחרונה, נרשמה התקדמות מסוימת בשיחות לאור שחרור אסירים ומשא ומתן לפתרון המשבר הפוליטי בין גאני לבין יריבו, עבדוללה עבדוללה, סגנו לשעבר שאינו מכיר בניצחונו בבחירות. כמה מומחים עדיין רואים תקווה לשלום, בין היתר לאור חוסר הצלחתם של הכוחות האמריקניים והאפגניים להביס את טליבאן במשך שני עשורים וכי האלטרנטיבה היא עוד אלימות. "כשאלו האפשרויות המונחות לפניך, אני חושב שבסופו של דבר האופציה האמיתית היחידה היא לנסות ולחזור לתהליך שלום כלשהו", אמר אנדרו ווילדר, מומחה לאפגניסטן ממכון המחקר ל"מוסד לשלום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully