וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תופעה מדאיגה באוסטרליה: זינוק במספר ההרעלות בשל אכילת פטריות

הלחות הגבוהה ותנאי מזג האוויר הנוחים הביאו לצמיחה מוגברת, ובתי החולים בצפון המדינה מדווחים על כמות חריגה של מטופלים ועלייה חדה במספר המקרים הקשים כתוצאה מהרעלה. רשויות הבריאות הזהירו: "ניתן למות בתוך 48 שעות. אם אתם לא מומחים - אל תלקטו פטריות"

צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

(בווידאו: אוסטרליה סוגרת את חופיה בעקבות התפשטות הקורונה)

באוסטרליה דווח בשבועות האחרונים על זינוק משמעותי וחריג מאוד בכמות המקרים של אכילת פטריות רעילות. תנאי הגידול הטובים במדינה הביאו לצמיחה מוגברת שלהן, וההגבלות שהוטלו בעקבות התפשטות הקורונה הובילו לעלייה בכמות האנשים שנמצאים בפארקים. בתקופה זו, הגיעו לבית חולים אנשים רבים שסובלים מהרעלות קשות כתוצאה מאכילת פטריות קטלניות. בעקבות כך, רשויות הבריאות במדינה הפצירו בציבור שלא ללקט ולאכול פטריות בר.

מומחים להרעלות מדווחים שזוהי התקופה העמוסה ביותר בעבורם מזה כמה עשורים, בין היתר בעקבות כמות הפניות מרופאים במחלקות לטיפול נמרץ. רק בשבועיים האחרונים דווח על שמונה מקרי הרעלה בקרב לקטי פטריות במדינת המחוז ויקטוריה.

סגנית נציב הבריאות של ויקטוריה, אנג'י בון, ערכה אתמול מסיבת עיתונאים בעקבות התופעה המדאיגה. "אם אתם לא מומחים, אל תלקטו פטריות בוויקטוריה. אדם יכול למות מהרעלה חמורה בתוך 48 שעות", הזהירה. מזג האוויר הנוח והלחות הגבוהה אמנם הביאו לגידול מוגבר של פטריות במדינה, אך לפי בון, במקביל, "יותר אנשים החלו להתעמל בפארקים המקומיים בזמן מגבלות הקורונה".

בון הוסיפה שהפטרייה המסוכנת ביותר היא אמנית המוות, "זן רעיל במיוחד שאחראי ל-90% ממקרי המוות הנובעים מאכילת פטריות רעילות". עוד דווח כי הוכפלה כמות הפניות למרכז המידע להרעלות בוויקטוריה מצד אנשים שחשו ברע לאחר שאכלו פטריות. התסמינים של הרעלת פטריות כוללים כיווצים וכאבי בטן, בחילות, הקאות ושלשולים.

פטריות בפארק הלאומי הייניץ' ליד באד לנגנזה, גרמניה. 15 בנובמבר, 2019. AP
"אכילת פטריות שלוקטו - דבר שלא ייעשה"/AP

טום מיי, מיקולוג בגנים הבוטניים המלכותיים של ויקטוריה, שמייעץ למרכז המידע, סיפר על עלייה בפניות שמגיעות אליו. "אני לא חושב שאי פעם הייתי עסוק כמו בשנה האחרונה, בכמה העשורים שאני עוסק במקצוע הזה". עוד סיפר מיי, כי סוגים רבים של פטריות רעילות דומים במראה לזנים נפוצים שנמכרים במרכולים, וכי לקטים בלתי מיומנים יתקשו לזהות את ההבדל.

מיי הסביר כי עונת הפטריות באוסטרליה היא לרוב בסתיו. בעוד שבמדינות המחוז הדרומיות היא חלה השנה בין אפריל ליוני, באלו הצפוניות היא עשויה לחול רק אחרי חג המולד. "אם אדם לא מוכן להפוך למומחה לזיהוי פטריות, אז אכילת פטריות שהוא ליקט בעצמו - זה דבר שלא ייעשה", אמר.

עוד סיפר מיי כי לסוגים שונים של פטריות רעילות ישנן תופעות לוואי שונות. "אמנית המוות היא פטריה אקזוטית שצומחת בקבת עצי אלון. לכן, בכל מקום שבו יש עצי אלון תהיינה גם אמניות מוות", הסביר. "פטריית הפקועה המצהיבה למשל, נראית בדיוק כמו פטריה למאכל. זן זה גורם בעיקר לבעיות במערכת העיכול, בעוד אמנית המוות היא קטלנית ותוקפת את האיברים החיוניים בגוף האדם".

על פי מחלקת הבריאות של ויקטוריה, אמנית המוות היא פטריה גדולה שצבועה בגווני ירוק זית עד צהוב ירקרק. הקפלים שלה הם בצבע לבן, ובסיס הגבעול שלה מוקף בשק בצורת ספל.

עוד בוואלה!

30 שנה אחרי: נפתרה פרשת רצח הומופובי באוסטרליה

לכתבה המלאה
פטריה פורטובלו - гриб портобелло. גארי רזניקובסקי, Zahav.ru
"עשויות להיראות מעניינות וטובות למאכל"/Zahav.ru, גארי רזניקובסקי

מוקדי המידע להרעלות בדרום אוסטרליה דיווחו גם הם על עלייה בפניות בתקופה האחרונה. כשני שליש מהשיחות שהגיעו למוקד היו אודות ילדים מתחת לגיל חמש, וחמישה מהם הופנו לטיפול בית החולים. הרשויות בוויילס הדרומית מביעות דאגתן בעקבות הדיווחים. המרכז למידע אודות הרעלות במדינה צפוי לפרסם השבוע מידע מעודכן בהתאם להתרחשויות.

מנהל השירותים המדעיים במחלקת הבריאות של דרום אוסטרליה, דייויד סיימון, אמר כי "זה חשוב במיוחד להשגיח על ילדים וחיות מחמד מחוץ לבית, משום שפטריות נעשות זמינות יותר ועשויות להיראות טובות למאכל. אנו צריכים לשמור אחד על השני בתוך בית החולים ומחוצה לו, במיוחד עכשיו בזמן מגיפת הקורונה וכשעונת השפעת מחכה מעבר לפינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully