וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהלים וראשי ערים נגד מתווה החזרה ללימודים: "מנותק מהמציאות"

11.5.2020 / 22:32

למרות ההודעה על החזרה ללימודים בכיתות ד'-ו' ובחטיבות הביניים, מנהלי בתי הספר טענו כי "יש נתק בין השטח לבין הנהלות המשרדים. משגעים את ההורים". גם ראשי הרשויות מתחו ביקורת: "שיחזירו לנו את מערכת החינוך, מה זה הקשקוש הזה של להחזיר את הילדים ליום בשבוע?"

צילום: יותם רונן, עריכה: אביחי ברוך

משרדי החינוך והבריאות הכריזו היום (שני) כי הלימודים בכיתות ד'-ו' ובחטיבות הביניים יתחדשו בשבוע הבא, אך מנהלי בתי הספר וראשי הרשויות תוקפים את המתווה. הם טוענים כי התכנית איננה מחוברת לשטח, מאפשרת חזרה ללימודים בימים מעטים בלבד ולמעשה - הוכתבה על ידי משרד הבריאות.

בתחילה, ניסו במשרד החינוך להביא לפתיחה מלאה של מערכת החינוך בערים עם תחלואה נמוכה, וכן להוסיף ימי למידה לכיתות ד'-ו'. אלא שבמשרד הבריאות בלמו כל אפשרות לשינוי - והסכימו שתלמידי שכבות אלה יחזרו רק ליום לימודים אחד במהלך השבוע.

בית הספר התיכון אחד העם בפתח תקווה 5 במאי 2020. ראובן קסטרו
"לא ישים". תלמידים בבית ספר תיכון אחד העם בפתח תקווה/ראובן קסטרו

מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, פתח את הישיבה היום בדרישה לפתוח את מערכת החינוך באופן מלא בערים שבהן התגלתה תחלואה נמוכה. מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב התנגד לכך. בהמשך, מחלוקת נוספת התגלעה בנוגע לכיתות ד'-ו'. במשרד החינוך דרשו להגדיל את מספר הימים שבהם התלמידים יוכלו להגיע לבית הספר, אך גם בקשה זו לא עלתה בקנה אחד עם דרישות משרד הבריאות.

על הרשות המקומית להחליט האם תלמידי כיתות אלה יחזרו ללימודים בימי שישי, או לחילופין לפרוס את השעות אחרי שעות הלימודים של כיתות א'-ג', וזאת לאור המחסור בכיתות בבתי הספר לאור החלוקה לקבוצות של השכבות הנמוכות. מנגד, בחטיבות הביניים יחזרו ללימודים בין יומיים לשלושה בשבוע.

בית הספר התיכון אחד העם בפתח תקווה 5 במאי 2020. ראובן קסטרו
יחזרו לימים בודדים בשבוע. תלמידי תיכון בפתח תקווה/ראובן קסטרו

מנשה לוי, יו"ר איגוד מנהלי בתי הספר העל-יסודיים, טוען כי המתווה שהוסכם איננו ישים, הן מבחינת כוח אדם והן מבחינת היקף העבודה של המורים. "המתווה לכיתות ד'-ו' לא מהווה פתרון. מי ילמד אותם? הרי המורים מלמדים את כיתות א'-ג' בשעות הבוקר. הם יעבדו בשתי משרות? בבתי הספר זה לא ילך. זה לא ישים", אמר לוי.

גם המתווה לכיתות ז'-י' בעייתי. לדברי לוי, אין מספיק כיתות בבתי הספר. "קל מאוד לדבר על פתרון כזה, אבל היישום בשטח עם צוותי ההוראה מסובך עד בלתי-אפשרי. אני מעריך שנצליח לכל היותר לשבץ את התלמידים ליום בשבוע", אמר.

לדבריו, "בעיה נוספת היא סוגיית הקפסולות. העובדה שמשרדי החינוך והבריאות אוסרים על קבוצות תלמידים להתפצל וללמוד במקצועות שונים היא בלתי-אפשרית. זה אפשרי רק בבית ספר יסודי כשכל הכיתה לומדת מקצוע אחד. בחטיבה העליונה הכיתות מתפצלות. יש שם פיצולים במתמטיקה, פיזיקה, כימיה, ערבית. אי-אפשר שהם יהיו בקבוצה אחת". הוא הוסיף כי מדובר ב"נתק בין הנהלות המשרדים לבין השטח, בתי הספר".

"נורמליות חלקית עדיפה על הישארות בבית"

גם בקרב ראשי הערים נרשמה אכזבה מהמתווה. כעת הם קוראים לממשלה להרחיב את סמכויות הרשויות ולתת להן לנהל את אסטרטגיית היציאה לפי היכולות והבנת השטח שלהן. צביקה ברוט, ראש עיריית בת-ים, הצטרף לביקורת של המנהלים ואמר כי "המתווה מאוד בעייתי. הוא משגע את ההורים, ונותן תמורה קטנה מאוד לילדים. מצד שני, המטרה שלנו היא לחזור לשגרה כמה שיותר מהר, ואני רואה את הערך בלתת נורמליות, אפילו חלקית מאוד, לילדים, שהיא עדיפה על פני הישארות בבית".

לדברי ברוט, "צריך לתת גמישות גדולה לרשויות המקומיות כדי שיעשו התאמות, כל רשות עם היכולות שלה וההיכרות שלה עם מספר הכיתות שיש לה. אני חושב שאם תהיה גמישות כזאת, בחלק גדול מהערים תהיה התאמה טובה לילדים ופחות תלונות. בכל זאת, אנחנו נעשה הכול כדי להתאים את עצמנו למתווה, אבל נצטרף להשתמש במקורות שלנו ולא רק של הממשלה".

למרות הביקורת, ברוט מכיר במאמץ שמנסה משרד החינוך לעשות תחת המגבלות שמטיל משרד הבריאות. "משרד החינוך עושה מאמץ גדול בתנאים בלתי-אפשריים. זאת לא חכמה לזרוק אבנים. אני מבין את הרצון של משרד הבריאות לחזור לשגרה בצורה הדרגתית".

לדעתו, המתווה היה צריך לאפשר חזרה נרחבת יותר ללימודים בערים עם תחלואה נמוכה וקצב הדבקה נמוך, במקום לקבל החלטה רוחבית בכל הארץ. "ראינו את זה קורה במקומות שונים בחו"ל. אני חושב שממילא כולנו נמצאים בניסוי אחד גדול. אף אחד לא יודע אם בעוד כמה ימים נצטרך ללכת אחורה או לשחרר יותר. במסגרת הניסוי, היה נכון לקבל החלטה מותאמת לכל עיר והיכולת שלה לעשות התאמה. עדיין, אני חושב שמשרד הבריאות פעל בתנאים קשים".

ראש עיריית קריית ביאליק, אלי דוקורסקי, הצהיר כי הגיע הזמן לפתוח את מערכת החינוך לפי אזורי תחלואה. "שיפסיקו לבלבל לנו את המוח", הוא תקף במילים חריפות את המתווה. "שיחזירו לנו את מערכת החינוך לתפקוד מלא. גם מעונות היום, בתי הספר, כיתות גרעיניות, צהרונים, גני ילדים. שכל מערכת החינוך תחזור. צריך לתת לאנשים לחזור לעבודה. מה זה הקשקוש הזה של להחזיר את הילדים ליום בשבוע?"

בדיקת חום בכניסה לבית הספר התיכון אחד העם בפתח תקווה 5 במאי 2020. ראובן קסטרו
בדיקת חום בכניסה לבית ספר תיכון בפתח תקווה/ראובן קסטרו

"אם הייתי הורה - לא הייתי שולח אותם. או שמחזירים את מערכת החינוך באופן מלא או שיניחו לאנשים עד שיינתן ההיתר", הוסיף דוקורסקי. "אני לא רואה ילדים בכיתות ד'-ו' באים ביום שישי לבית ספר. אין לזה שום משמעות. הדבר הכי חכם הוא לתת לראשי הרשויות לנהל את שגרת היציאה. אנחנו מחוברים לשטח ומבינים את המציאות. כל פעם עושים פה ניסוי וטעייה. מספיק, צריך לחזור לשגרה באופן מלא, מי שמסתובב ברחובות הערים מרגיש את השגרה. שתי החלופות שנותנים גרועות, ולא מעשיות".

"רק מסבכים את מערכת החינוך"

גם ההורים טוענים כי המתווה איננו תואם את הלך הרוח של החזרה לשגרה והפעלת המשק מחדש. איל לבנון, יו"ר ועד ההורים בתל אביב-יפו, אמר כי "המתווה לא רציני. הוא לא פותר שום דבר. לא הגיוני שפותחים את כל המשק, החל מיום ראשון גם מאפשרים התכנסות של 50 אנשים, ומשרדי החינוך, הבריאות והאוצר ממשיכים ברעיונות שרק מסבכים את מערכת החינוך ולא נותנים פתרונות. הפתרון שמוצע כרגע לא נותן מענה לכיתות ד'-ו', פוגע בכיתות א'-ג' ולא נותן מענה גם בחטיבת הביניים".

על הלמידה מרחוק הוא אמר כי "לפחות בתל אביב היא נמשכת, אבל בעצימות נמוכה יותר. התלמידים מקבלים חומר ועבודות, אבל נשמר קשר בין המחנכים. החזרה של היום בשבוע לא פותרת כלום, רק מסבכת את המערכת. קחי משפחה שיש לה שלושה ילדים, ילד בגן, ביסודי ובחטיבות הביניים. אין מצב שהילדים האלה ילכו באותו יום למערכת החינוך".

ילדים חוזרים לשגרה בגן דפנה, גבעתיים, 10 במאי 2020. יותם רונן
"משגעים את ההורים". ילדים חוזרים לשגרה בגן בגבעתיים/יותם רונן

גם יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס תקף את המתווה במכתב ששלח לעמיתיו, ראשי הרשויות. "השתגעו לגמרי. המתווה החדש עובר כל גבול ומנותק מהמציאות. לא ייתכן שתלמידים יגיעו ליום אחד בשבוע, ואחרים יגיעו ליומיים. או שפותחים את כל מערכת החינוך או שלא פותחים בכלל. אם מישהו חושב שאפשר לרקוד פה צעד קדימה וצעד אחורה על גב ההורים והתלמידים - טועה", טען ביבס. "מרוב יום כן ויום לא - אין כאן שום שגרה, יש בלאגן אחד גדול".

ראש עיריית אור יהודה, ליאת שוחט, כתבה בפייסבוק כי "זה לא פיתרון. ככה לא מנהלים משבר. הגיע הזמן של כולנו לעשות סטופ ולהפסיק לשחק בנדמה לי. או שחוזרים לשגרה, או שנשארים בבית. אין דרך יפה להגיד את זה, אבל האבסורד כאן זועק לשמיים, והגיע הזמן שנעצור את זה".

יו"ר מרכז המועצות האזוריות, שי חג'ג' המכהן גם כראש המועצה האזורית מרחבים, שלח מכתב למנכ"לי המשרדים וביקש כי "לא כמו בפעם הקודמת, לא תגלגלו את האחריות לפתחן של הרשויות המקומיות". לדבריו, חידוש הלימודים במגבלות שקבע משרד הבריאות מחייב התארגנות מוקדמות של צוותי החינוך והתאמת מערך ההסעות. "כל אלה כרוכים גם בתוספת תקציבים שיש להעמיד לרשותנו כדי להבטיח את חידוש הלימודים בלי תקלות. אני שב ומתרה כי כיום אין ביכולתן של המועצות האזוריות לשאת בתוספת התקציבים הדרושים לכך, ולכן, אם הממשלה לא תעמיד את התקציבים לרשותנו מבעוד מועד, לא נוכל לחדש את הלימודים", כתב חג'ג'.

(עדכון ראשון: 22:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully