וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מטפלות המשפחתונים מפגינות נגד משרד הרווחה: "מסרבות להיות שקופות"

עשרות מטפלות מפגינות במוקדים שונים ברחבי הארץ, במחאה על היעדר הסדר פיצוי על הפסקת עבודתן בעקבות משבר הקורונה, וכן בשל חוסר פתרונות מיגון עבורן. במקביל, העצמאים ואנשי ענף התרבות מפגינים סמוך לכנסת: "מדינת ישראל הפקירה אותנו"

עריכה: ניר חן

עשרות מטפלות במשפחתונים המפוקחים בידי משרד העבודה והרווחה מפגינות היום (שני) במוקדים שונים ברחבי הארץ, במחאה על היעדר הסדר פיצוי כספי על החודשים מרץ ואפריל, בהם הופסקה עבודתן בשל משבר הקורונה. המטפלות, ששובתון מעבודתן, מוחות גם על היעדר פתרונות מיגון עבורן שיאפשרו את המשך עבודתן.

"אנחנו אולי לא שכירות ולא עצמאיות - אבל אנחנו מסרבות להיות שקופות", אמרו באיגוד מטפלות משפחתוני משרד העבודה והרווחה, המייצג כ-4,000 מטפלות. ההפגנות, שיימשכו עד לשעה 12:00, מתקיימות בבאר שבע, אשקלון, סכנין, אלעד, אום אל-פחם וצמת בית אורן.

הפגנה המשפחתונים באשקלון 11 במאי 2020. הילה אמזלג, אתר רשמי
"מסרבות להיות שקופות". מחאת המטפלות באשקלון, היום/אתר רשמי, הילה אמזלג

"אנחנו פניה של הפריפריה הכלכלית חברתית של ישראל", אמרו באיגוד המטפלות. "בזכותנו בכ-20 אלף משפחות, בהן שליש משפחות רווחה, מתאפשר לשני בני הזוג לצאת לעבוד. לא ייתכן ש שר העבודה והרווחה המופקד על תעסוקת נשים מפקיר את עבודתן".

"מתוך 3,700 מטפלות רק רבע קיבלו מענקים", אמרה ריקי פלאו, מנהלת משפחתון במשך 18 שנה שהגיעה להפגנה באשקלון. "אנחנו לא מקבלות מענה פיצויים מהמדינה בתקופת הקורונה. יש נשים שלא יכולות לפתוח בגלל סיכון בריאותי או מבחינת גיל לא מקבלות עזרה מהמדינה. במתווה הנוכחי יש ליקויים והוא חסר. לא קיבלנו מעמה מהממשלה".

עוד בוואלה!

חתונות מצומצמות, מתקני כושר ומה מותר בל"ג בעומר: ההקלות שאושרו

לכתבה המלאה
הפגנה המשפחתונים בסכנין  11 במאי 2020. -, אתר רשמי
"מתעלמים מאיתנו". הפגנת המטפלות בסכנין, היום/אתר רשמי, -

הילה אמזלג בעלת משפחתון מורחב באשקלון טוענת כי בשל מעמדן, הן לא מקבלות כל התייחסות מהמדינה. "לא הגיוני שניפול בין הכיסאות", אמרה. "אנחנו לא עצמאיות ולכן אין לנו הטבות והמענקים של העצמאיים. כל הנטל נופל עלינו. דורשים מאיתנו לעמוד בקרטריונים של משרד הבריאות של חיטוי וזה יוצא מכספנו. דורשים מאיתנו להחזיר כספים להורים, ובצדק, אבל לא מפצים אותנו. מאיתנו מתעלמים".

"צריכים להשוות אותנו למעונות", הוסיפה. "אם אני לא אחתוך לעצמי פנסיה - לא תהיה לי הכנסה, המדינה לא עוזרת לנו, הגיע זמן שמישהו יתעורר ויכיר בנו אחת לתמיד. כשיגיע גל שני של הקורונה אנחנו נקרוס כלכלית".

נציגת וועד המשפחתונים נינט ששון אמרה בהפגנה בבאר שבע כי אם לא יתקבל הסיוע ממשרד העבודה והרווחה, המטפלות לא ישובו לעבודתן. "ללא קבלת דמי אבטלה לא נחזור לעבודה", התריעה. "רבים מאיתנו הגיעו למצב שאין להם פרנסה. אין איתנו תקשורת אף אחד לא מוכן לתת לנו מסמך חתום למה אנחנו זכאיות. כל מה שאנחנו רוצות זה להתפרנס בכבוד".

העצמאים וענף התרבות מוחים מול הכנסת

במקביל להפגנת המטפלות, עשרות התאספו מול הכנסת בירושלים במסגרת מחאת העצמאים ואנשי תעשיית התרבות. נשיא לשכת ארגוני העצמאים בישראל (לה"ב) רועי כהן ציין כי למרות הסיכומים שהושגו עם ראש הממשלה נתניהו, דבר לא קוים. "החברה הישראלית הבינה שאין לה על מי לסמוך, מדינת ישראל הפקירה את ציבור העצמאים", אמר. "ראש הממשלה, אמר שיפתור את השוטף פלוס, אמר שיתן מענה לכל תעשיית התרבות והתיירות. אבל אדוני, תראה אנשים ממשיכים לצאת החוצה כי מבינים שאם לא יקחו את גורלם בידם שום דבר לא ייצא".

הפגנת זעם של עולם התרבות והאירועים, מול משרד רה"מ, ירושלים 11 במאי 2020. -, אתר רשמי
"מאות אלפי אנשים צריכים להחליף מקצוע?". ההפגנה מול הכנסת, היום/אתר רשמי, -

השחקן עומר זימרי מארגון השחקנים בישראל (שח"ם) קרא לממשלה למצוא פתרון לו ולחבריו לענף. "כולנו מופקרים בשטח", אמר. "גילינו יום אחד שאנחנו לא חיוניים. אנחנו שתמיד הראשונים להופיע במקלטים, לשמח ילדים בבתי חולים, שבכל ימי הסגר היינו על המסך של אנשים בבית, שם כן היינו חיוניים? 150 אלף איש אמורים להחליף מקצוע? להמציא את עצמנו מחדש? אז ממשלת ישראל, כל אלה שיושבים שם ומחלקים תפקידים לחברים, אנחנו לא מבקשים נדבות ותרומות. דורשים את מה שמגיע לנו בחוק, פיצויים ועכשיו".

השחקנית שרה פון-שוורצה השתתפה אף היא במחאה. "הרבה מלחמות ניהלתי ובהרבה וועדים הייתי, ומעולם לא הייתי עצובה כמו עכשיו", אמרה. "אני רואה שהמדינה שלי נחרבת, המדינה שבשבילה הייתי מוכנה לעשות הכול, המדינה הזו איבדה את דרכה. אנחנו לא צועקים רק את הצעקה שלנו, אלא את הצעקה של החינוך, הבריאות ומשרד החוץ. יושבים שכאן אנשים שדואגים לעצמם למשרות מופרכות, לא מפחיתים לעצמם שכר בשום רמה ואופן. אתם מנותקים. תדעו שמאחורי כל סצינה עומדים עשרות אנשים בתפאורה, בתלבושות, באיפור והפקה. לכל אחד מאיתנו יש משפחה מאחוריו, לי יש שלוש בנות שאותן אני מפרנסת. שכחתם חצי מיליון איש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully