וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר הפסקה של חודשיים בגלל הקורונה: טיפולי הפוריות חודשו במלואם

11.5.2020 / 9:01

הטיפולים הופסקו לפני כחודשיים בשל הפניית משאבי מערכת הבריאות לטיפול במשבר הקורונה, ומחשש לפגיעה בנשים ובעוברים. לפני כשבועיים אושר חידוש חלקי של הטיפולים, מה שהוביל לזעם רב בקרב נשים ומשפחות שהיו בשיאם ואף לעתירה לבג"ץ

צילום: שלומי גבאי, רוני כנפו ויותם רונן, עריכה: ניר חן

(בווידאו: השווקים והקניונים חוזרים לפעילות במסגרת אסטרטגיית היציאה, בשבוע שעבר)

משרד הבריאות אישר אמש (ראשון) לחדש במלואם את טיפולי הפוריות. הטיפולים הופסקו לפני כחודשיים בגלל הפניית משאבי מערכת הבריאות לטובת הטיפול במשבר הקורונה, והחשש שהנשים והעוברים שייקלטו בגופן ייפגעו בעיקר בתחילת ההיריון. האישור בא בעקבות לחץ שהופעל מצד נשים רבות שמחו על העיכוב בנושא, על אף בלימת התפשטות הנגיף והחזרה לשגרה.

בסוף חודש מרץ, אז התקבלה ההחלטה על הפסקת הטיפולים, טענו כי אין מנוס מקבלתה."אנחנו לא יודעים מספיק על הקורונה והשלכותיה אבל בהריון, ובעיקר בתחילתו, קיימים יותר סיכונים", הסביר אז פרופ' משה בן עמי, מנהל מערך הגניקולוגיה והמיילדות בבית החולים פורייה ויו"ר האיגוד הישראלי למיילדות וגינקולוגיה. "אנחנו יודעים משתי המגיפות הקודמות של הקורונה - סארס ומרס - שהייתה עליה בשכיחות של מומים אצל נשים שהיה להן חום גבוה בשליש ראשון של ההריון, והייתה שכיחות גבוהה יותר של הפלות מוקדמות ומות עובר ברחם".

מעבדת הפריה חוץ גופית בבית החולים פוריה. דוברות בית חולים פוריה, אתר רשמי
הטיפולים חודשו במלואם. מעבדת הפריה חוץ גופית בבית החולים פוריה/אתר רשמי, דוברות בית חולים פוריה

ההחלטה עוררה כעס ותסכול בקרב נשים וזוגות רבים שהיו באותה עת בשלבים שונים של טיפולי הפריה. הביקורת גברה עוד יותר לפני כשבועיים, עם בלימת התפשטות הנגיף, לפני כשבועיים, במסגרת ההקלות לציבור, הודיע משרד הבריאות על החזרה חלקית של הטיפולים, במסגרתה ינתנו טיפולים רק לנשים בנות 39 ומעלה, למעט שימור פוריות לחולות וחולי סרטן לנשים צעירות יותר. בנוסף לכך, נמסר כי נשים עם מחלות רקע כגון יתר לחץ דם, סוכרת, מחלת ריאות כרונית או עודף משקל, לא יטופלו.

ההחזרה החלקית כללה רק שאיבת ביציות והקפאת עוברים ללא החזרת עוברים טריים. רק במקרים יוצאי דופן ניתן יהיה לשקול להחזיר עוברים טריים, לבקשת בני הזוג ולאחר שחתמו על הסכמה מדעת נפרדת. "הפורום הנשי לקידום הפוריות בישראל" עתר לבג"ץ בנושא.

הפריה חוץ גופית. ShutterStock
"ניצחון לעשרות אלפי נשים ובני זוגם"/ShutterStock

הלילה, בפורום בירכו על אישור ההחלטה. "אישור משרד הבריאות אמש לפתיחת טיפולי ההפרייה החוץ גופית ויתר טיפולי הפוריות לנשים מכל הגילאים, הוא ניצחון גדול שלנו", אמרו. "זהו ניצחון ל-20 אלף הנשים, בני ובנות זוגן, והמשפחות אשר הלכו עמנו במאבק. נחישותן ודבקותן במטרה הוכיחו צדקת דרכנו והביאו להכרעת האטימות, ההפלייה והפגיעה האנושה בנשים, ששעון החול שלהן אוזל. אנו נלמד את צעדי הזהירות, בדיקות הקורונה ומגבלת המחלות המסוכנות שנקטו רופאי משרד הבריאות. נוסיף ללוות את יישום החלטות משרד הבריאות, בלא פגיעה באף אחת מנשי הפורום. כמו כן נבחן את המשך ההליך המשפטי בבג"ץ ככל שידרש".

יו"ר הפורום, דגנית יפתח, הוסיפה: "זה הבוקר המושלם שלנו. המלחמה להיות הורים. ניצחנו ובגדול. תודה לכל התומכים והמלווים. תודה לבעלי שלא עצרת וליווית אותנו למאבק והיית שם בהכול. הדרך שלנו סלולה להיות הורים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully