וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בניגוד להוראות: מאות התקהלו והדליקו מדורות בירושלים, בני ברק ובית שמש

המשטרה פיזרה עשרות התקהלויות של חוגגים שהפרו את הנחיות משרד הבריאות. ראש המל"ל: "זה עלול להגביר את התחלואה", נתניהו: "להגביר את האכיפה". בהילולה במירון חגגו בצמצום כ-150 איש תחת פיקוח משטרתי

-

ברחבי הארץ ציינו הערב (שני) את ל"ג בעומר תחת האיסור על הדלקת מדורות לאור ההתמודדות עם נגיף הקורונה. בכמה מוקדים בבית שמש, בירושלים ובבני ברק התקיימו התקהלויות אסורות, שפוזרו על ידי המשטרה. במקביל, הילולת רבי שמעון בר יוחאי נערכה במירון במתכונת מצומצמת עם כ-150 משתתפים.

בעוד שבמירון חגגו בצמצום, בכמה שכונות חרדיות הדליקו מדורות וחגגו בניגוד להוראות משרד הבריאות, בהן שכונת מאה שערים בירושלים, שבה נראו מאות משתתפים בחגיגת ל"ג בעומר המונית. בתיעודים שהופצו ניתן לראות את המשתתפים רוקדים ושרים תוך שהם מתקהלים ולא שומרים מרחק. כוחות משטרה פעלו בשכונה הירושלמית לפיזור ההתקהלות. בנוסף לירושלים, גם בבני ברק אותרו כמה מדורות. כמו כן, כוחות כיבוי פעלו במשך שעות ברמת בית שמש לטיפול בעשרות מדורות שהודלקו חרף הנחיות הקורונה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חוגגים במאה שערים בניגוד להנחיות, הערב/מערכת וואלה!, צילום מסך

ראש הממשלה בנימין נתניהו גינה בתוקף את הפרת ההנחיות בירושלים ובבית שמש. נתניהו אמר כי יש להגביר את האכיפה ולפזר את ההתקהלויות. את הדברים אמר ראש הממשלה בשיחה שקיים עם השר לביטחון פנים גלעד ארדן, מ"מ מפכ"ל המשטרה וראש המל"ל מאיר בן שבת, בעקבות הפרת ההנחיות. ראש המל"ל אמר בשיחה כי מדובר בהתנהגות שעלולה להביא להתפרצות התחלואה.

הילולת הרשב"י במירון נערכה במתכונת מצומצמת

האירוע השנתי, שבו השתתפו מדי שנה כחצי מיליון בני אדם מהארץ ומהעולם, נערך הפעם תחת מגבלות מחמירות שאושרו בממשלה בשבוע שעבר. במשך 24 שעות, מגיעים ליישוב מאות בני אדם בלבד כדי להדליק מדורות ולהתפלל על קבר הצדיק.

על פי המתווה שאושר בממשלה, בשונה משנים קודמות, רק שלושה רבנים ואדמו"רים נהנו השנה מהזכות להדליק מדורה במתחם הקבר - נציג אחד מהזרם החרדי-האשכנזי, אחד מהספרדי ואחד מהציונות הדתית. לכל מנהיג הצטרפו רבנים ואדמו"רים נוספים יחד עם מקורביהם, כך שבכל הדלקה לא עלה מספר המשתתפים על 50 בני אדם. בכל שנה היו מתקיימות יותר מ-20 הדלקות של מנהיגים רוחניים מהמגזר הדתי והחרדי.

מדורות ל"ג בעומר, בני ברק, 11 במאי 2020. ראובן קסטרו
מדורות ל"ג בעומר בבני ברק, הערב/ראובן קסטרו

מ"מ מפכ"ל המשטרה, ניצב מוטי כהן, הגיע לפקח על פעילות המשטרה במירון. לדבריו, "המאבק שלנו בהתפשטות נגיף הקורונה בישראל הניב הישגים משמעותיים אך עדיין לא הושלם, מה שמחייב אותנו להמשך שמירה על המגבלות השונות, גם במהלך ל"ג בעומר ובתוכו גם בהילולה השנתית במירון. משימתנו כמשטרה להמשיך לפעול למניעת התקהלויות שעלולות להוביל להדבקה המונית בניגוד לתקנות, לצד הטיפול במגוון רחב של משימות שיטור, אכיפה, שמירת הסדר והביטחון של אזרחי ישראל".

לאחר סיום האירוע המשטרה מסרה כי מאות שוטרים פעלו במתחם ובסביבת הישוב מירון במטרה לאכוף את המגבלות. זאת לאחר שעשרות בני אדם ניסו במהלך היום להגיע למתחם חרף התקנות. "במהלך היממה האחרונה במסגרת פעילות המשטרה אותרו והורחקו עשרות חוגגים שניסו להיכנס לאתר מירון דרך השטח, תוואי נחל עמוד ודרך ישובים סמוכים, על אף הוראות תקנות לשעת חירום האוסרות הגעה לבלתי מורשים", מסרה המשטרה.

הדלקת מדורות ל"ג בעומר בקבר הרשב"י, מירון, 11 במאי 2020. דוד כהן, פלאש 90
חגיגות מצומצמות. הדלקת המדונה המרכזית בקבר הרשב"י במירון, הערב/פלאש 90, דוד כהן
מדורות ל"ג בעומר, בני ברק, 11 במאי 2020. ראובן קסטרו
בני ברק, הערב/ראובן קסטרו

ההילולה במירון נחשבת בימי שגרה ל"אירוע הדתי הכי גדול בישראל". על פי התקנות, השהייה בשטח הר מירון אסורה, למעט אנשים הגרים במקום או נדרשים להגיע אליו במסגרת עבודתם. כמו כן, נאסרה השכרה של צימרים ויחידות אירוח למבקרים בשטח ההר.

החגיגה הסמוכה לקברו של רבי שמעון בר יוחאי אולי הייתה מצומצמת מאוד, אבל השתתפו בה אלפים מרחוק. תחנות הרדיו החרדיות "קול ברמה", "קול חי" וכלי תקשורת נוספים שידרו לאורך היממה בשידורים חיים את האירועים, וארגונים מסוימים שפועלים ביישוב בכל השנה יזמו אפשרות להעביר שמות לתפילה באמצעות שליחים מיוחדים במקום. אור הרשב"י למשל, אחד הארגונים הידועים במגזר החרדי, פתח מוקד מיוחד להעברת שמות לתפילה או יציקת שמן והדלקת נר בקבר ביום ההילולה. ראשי הארגון סיפרו על "קריסה כתוצאה מאלפי פניות של מאמינים מהארץ ומהעולם".

הדלקת מדורות ל"ג בעומר בקבר הרשב"י, מירון, 11 במאי 2020. דוד כהן, פלאש 90
הדלקת מדורת ל"ג בעומר בקבר הרשב"י במירון, הערב/פלאש 90, דוד כהן
ל"ג בעומר, בני ברק, 11 במאי 2020. ראובן קסטרו
בני ברק, הערב/ראובן קסטרו

יוזמה אחרת אפשרה למאמינים שמתקשים להימנע מהגעה לקבר, לטוס במסוק פרטי או בטיסה מיוחדת של ישראייר מעל המתחם למשך דקות ספורות כדי להתפלל מהאוויר. המחיר נע בין 150 ל-1,200 דולר. במשטרה אמרו כי יאפשרו זאת בהתאם לתיאום עמם על מנת למנוע הפרעה למסוק המשטרתי.

קצין אג"מ במחוז צפון במשטרת ישראל, ניצב משנה ויקטור בוסקילה, אמר כי המשטרה הפעילה 2,500 שוטרים שנפרסו בצירים המרכזיים, בכניסה ליישוב וסביבו, כדי למנוע מ"אלה שאינם מורשים להגיע למקום כדי לשמור על בריאות הציבור". במשטרה הפעילו תצפיתנים, רחפנים ומסוק משטרתי כדי לפקח על כך.

לדברי ניצב משנה בוסקילה, "למנוע מהציבור לחגוג את ההילולה זה לא משהו שאנחנו שמחים לעשות אבל אנחנו מחויבים לשלומו ובריאותו של הציבור לפני הכל. מי שינסה להגיע, ייתקל במחסומים כבר עשרות קילומטרים לפני מירון ובכל הצירים המובילות למקום. אנחנו מבקשים מכל מי שאין לו אישור, לא להגיע ולמנוע מאיתנו את האכיפה", אמר בוסקילה.

מדורות ל"ג בעומר, בני ברק, 11 במאי 2020. ראובן קסטרו
מדורות בבני ברק, הערב/ראובן קסטרו
לפידים בל"ג בעומר, בני ברק, 11 במאי 2020. ראובן קסטרו
לפידים בל"ג בעומר, הערב/ראובן קסטרו

במשטרה אמרו כי במהלך היום הורחקו על ידי שוטרי משטרת ישראל כמה עשרות חוגגים, שניסו להיכנס לאתר מירון דרך השטח בציר נחל עמוד, ומיישובים סמוכים. "משטרת ישראל לא תאפשר חריגה מהוראות התקנות לשעת חירום. לשוטרים הוקנו סמכויות מיוחדות בחוק להרחקת לא מורשים ולמפירי ההנחיות יינתנו דוחות כספיים. אנו מצפים מהציבור להישמע להנחיות, לא להגיע למחסומים ולא ליצור עימותים מיותרים עם השוטרים", מסרה המשטרה.

המנהיגים הרוחניים שמובילים את הדלקת המדורות היחידות שנערכו ביום ההילולה הם האדמו"ר מבאיאן - רבי נחום דב בראייר - שלו מסורת ארוכת שנים בהדלקה הפותחת את אירועי ההילולה בהר מירון; רבה של ירושלים, הראשון לציון הרב שלמה משה עמאר; הרב חיים דרוקמן, מהמנהיגים הבולטים של הציונות הדתית; ורבה של צפת הרב שמואל אליהו. להדלקה שהוביל כל אחד מהם התווספו מנהיגים רוחניים נוספים מהזרם עמו הם מזוהים.

לקריאות שלא לפקוד השנה את הקבר בשל הקורונה הצטרפו גם מנהיגים רוחניים, בהם הרבנים הראשיים לישראל, הראשון לציון הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו. השניים פנו לציבור בבקשה לקיים את הנחיות משרד הבריאות ואמרו כי מילוי ההוראות זה כמו לשמוע ל"הוראות התורה-הקדושה שצוותה אותנו על פיקוח נפש". הרב לאו הוסיף כי "ברור לי שרבי שמעון בר יוחאי ימליץ טוב על מי שיישב בבית וילמד לעילוי נשמתו, יותר מאשר על מי שיתקהל ויסכן את הציבור".

(עדכון ראשון: 17:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully