וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשלת מקסיקו מתעלמת מהנתונים, ומסתירה מאות עד אלפי מקרי מוות מקורונה

גורמים רשמיים ורשומות שהגיעו לניו יורק טיימס מראים כי המספרים במקסיקו סיטי עשויים להיות גבוהים פי שלושה מ-700 המקרים המאומתים. הממשל לא נוקט אמצעי סגר, האזרחים לא מקבלים את התמונה המלאה של חומרת המצב, וחולים מתים עוד לפני שמצאו מקום בבתי החולים

צילום: רויטרס

ממשלת מקסיקו לא מדווחת על מאות עד אלפי מקרי מוות מנגיף הקורונה בבירה מקסיקו סיטי - כך על פי גורמים רשמיים ומידע חשאי שפורסם בניו יורק טיימס.

גורמים במקסיקו סיטי, הגדולה ביותר במדינה, תיעדו יותר מ-2,500 מקרי מוות מהווירוס וממחלות נשימה שלפי חשד הרופאים קשורים אליו, בעוד שהממשל הפדרלי אישר רק כ-700 מקרים באזור, שכולל גם את מקסיקו סיטי ואת הרשויות הסמוכות אליה.

ברחבי המדינה כולה, הנתונים הרשמיים כוללים 3,000 מקרי מוות, בנוסף ל-250 מקרים חשודים. מומחים מטילים ספק במספרים לאור העובדה שמקסיקו, שבה חיים 120 מיליון איש, בודקת רק אחד לאלף איש - המספר הנמוך ביותר בכל מדינות ה-OECD, שבהן הממוצע הוא 23 בדיקות על כל אלף איש.

עובדים מסייעים זה לזה לרכוס את תיקי החיטוי במקסיקו סיטי, מקסיקו. 7 במאי, 2020. AP
"שיטחנו את העקומה". עובדי חיטוי במקסיקו סיטי/AP

ממשלת מקסיקו טוענת שהיא מצליחה במאבק בנגיף טוב יותר מרבות מהמדינות הגדולות ביותר בעולם. "שיטחנו את העקומה", אמר הוגו לופס-גאטל, האחראי על התגובה הממשלתית לנגיף ומי שהפך לפנים שלה. הוא העריך כי מספר המתים הסופי מהמגיפה יהיה כ-6,000 איש.

עם זאת, הממשלה לא הגיבה לשאלות על המתרחש במקסיקו סיטי, ודחתה בשלושת השבועות האחרונים פניות של ניו יורק טיימס בבקשה לאימות כל מקרי המוות ממחלות נשימה מאז ינואר, כשלדבריה המידע אינו שלם.

רופאים בבתי החולים בבירה, הנתונים תחת עומס רב, מספרים על חולים השרועים על הרצפה. המבוגרים מושענים על כיסאות מתכת משום שאין מספיק מיטות. חלק מהחולים נאלצים לחפש מקום בבתי חולים אחרים, שפחות ערוכים להתמודדות עם המחלה. כמה רופאים סיפרו שרבים מהם מתים בזמן הזה.

"זה כאילו שאנחנו, הרופאים, חיים בשני עולמות מקבילים", סיפרה ד"ר ג'ובאנה אווילה, שעובדת בבית חולים בעיר. "אחד נמצא בתוך בית החולים, כשהמטופלים מתים כל הזמן. והשני הוא בחוץ, כשאנחנו הולכים ברחובות ורואים אנשים מסתובבים, חסרי מושג לגבי מה שקורה ולגבי חומרת המצב".

עוד בוואלה!

הקורונה שיבשה את האספה, וקרטלי הסמים בדרום אמריקה מחשבים מסלול מחדש

לכתבה המלאה
אזרחים עם מסיכות במקסיקו סיטי, קורונה, 3 מאי 2020. רויטרס
"הרופאים חיים בשני עולמות מקבילים". אזרחים מטיילים במקסיקו סיטי/רויטרס

בעקבות המצב במקסיקו סיטי, ממשלות של מדינות מחוז אחרות במקסיקו הגיעו למסקנות דומות - הנתונים של הממשל הפדרלי אינם משקפים את המציאות. שר הבריאות לשעבר חוסה נארו רובלס האשים את לופס-גאטל בכך שהוא משקר לאומה.

לא רק במקסיקו יש הערכת חסר של מספר המתים מקורונה, אלא במדינות רבות אחרות, במיוחד כאלו עם מספר בדיקות קטן. לפי תחקיר אחר של ניו יורק טיימס, שיער התמותה באקוודור גבוה פי שישה מאלו שעולים בנתונים הרשמיים. באיטליה, הגידול במספר המתים בחודש מרץ היה כמעט פי שניים מהנתונים הרשמיים.

על פי שלושה גורמים המעורים בנושא, ראשת עיריית מקסיקו סיטי, קלאודיה שינבאום, העלתה ספקות לגבי נתוני הממשל בחודש שעבר, והנחתה את הצוות שלה לפנות לכל בתי החולים בעיר ולשאול אותם על מספר מקרי המוות המאומתים והחשודים מקורונה - אלו היו גבוהים פי שלושה מאלו שדיווחה ממשלתו של הנשיא אנדרס מנואל לופס אוברדור, בעל ברית הקרוב.

הגורמים אמרו כי המחלוקות היו בעיקר מאחורי הקלעים, בשל סירובה של ראשת העיר להביך את הנשיא בפומבי. שיתוף הפעולה נמשך, אך המידע ממקסיקו סיטי מעלה תהיות סביב השתלטות הממשל הפדרלי על המשבר ברחבי המדינה.

מדידת חום בעקבות התפשטות הקורונה בטיחואנה, מקסיקו. 23 באפריל 2020. רויטרס
בתי החולים מדווחים על מספר מתים הגבוה פי שלוש מהנתון הרשמי/רויטרס

הניתוק של ממשלת מקסיקו מהמציאות הותירה את הרשויות ברחבי המדינה בקשיים להשגת ציוד המגן ומכונות ההנשמה הדרושים. בנוסף לכך, זה מפחית מהסכנה שבמגיפה, כך שמיליוני אזרחים מתקשים להבין עד כמה המצב קשה ועד כמה צריך להתייחס אליו ברצינות. הממשלה אף מתקשה לרכש מכונות הנשמה, הרבה אחרי ההתפרצויות בסין, באירופה ובארצות הברית.

"זה מזעזע", אמר פרננדו אלריד-אסקודרו, ד"ר להחלטות מדעיות ומי שפיתח מודל עצמאי בשיתוף פעולה עם מדענים מאוניברסיטת סטנפורד לשרטוט עקומת המגיפה במקסיקו. "אם זה המקרה, ואנחנו לא מצליחים לזהות את כל מי שבסופו של דבר מת, אנחנו לא נקבל מושג של התמונה המלאה. אנחנו מפחיתים מעוצמת המגיפה", אמר.

על פי גורמים המעורים בתהליך, פרסום הנתונים הרשמיים במקסיקו מגיע שבועיים אחרי הבדיקות ועד האימות, כך שלא ניתן לפרסם את המידע בזמן. יתרה מכך, מקרי מוות רבים לא נכללים באף אחד מהנתונים. כמה אנשים שמתו ממחלות נשימה נשרפו מבלי שנדבקו קודם לכן, ואחרים מתו בבתיהם מבלי שפונו לבתי החולים, והם אפילו לא נספרים בסטטיסטיקה של מקסיקו סיטי.

שוטר חובש מסיכה ומגן פנים, חולף על פני תריס מצוייר של חנות במרכז העיר מקסיקו סיטי, מקסיקו. 8 במאי 2020. AP
"מפחיתים מעוצמת המגיפה". שוטר ממוגן במקסיקו סיטי/AP

בניגוד למרבית העולם, צעדי הסגר במקסיקו הם רק בגדר המלצה. התושבים נקראים ללכת לבתי החולים או להישאר בבתיהם, בהתאם לתסמינים. אין מגבלות תנועה על מקסיקו סיטי.

בחודש שעבר, הממשלה צירפה מומחים לצורך בחינת הנתונים, אחרי פניותיהם של שר החוץ מרסלו אבררד ובכירים אחרים. עם זאת, מומחים סבורים שגם המודלים החדשים - ולפיהם רק 5% מהנדבקים מראים תסמינים ורק 5% מהם יגיעו לבתי החולים - אינם מתארים את התמונה במלואה.

כמה מומחים גם מטילים ספק בהשערות של מקסיקו לגבי המהירות שבה תגיע המגיפה לשיא. המודל שבו היא משתמש מראה עלייה חדה במספר הנדבקים, ולאחר מכן ירידה חדה - אולם כמעט בשום מדינה בעולם לא נצפה תרחיש כזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully