וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקורונה מאטה ברחבי העולם, ואת מקומה תופסת שגרת הריחוק החברתי

9.5.2020 / 23:00

לצד הסרת המגבלות, מדינות שונות מגבירות את המודעות לשמירה על מרחק בניסיון למנוע גל התפרצות נוסף של הנגיף. ההנחיות מופיעות ברחובות, בתחבורה הציבורית ובמבני ציבור בצורת מדבקות וסימנים. המטרה: לעורר מודעות מבלי לגרום לפאניקה

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

בעוד שנגיף הקורונה מאט את קצב ההתפשטות מסביב לגלובוס, המדינות החלו אט-אט בהסרת המגבלות ובני האדם מתרגלים לשגרה החדשה בצל המגיפה, בה הם מתבקשים לשמור באופן קבוע על ריחוק חברתי. בניסיון לעקוב מקרוב אחר אפשרות להתפרצות חוזרת, הסימונים שמזהירים מהתקהלות יישארו על רצפות החנויות, מדרכות הרחוב ותחנות הרכבת ברחבי העולם.

רשויות ועסקים מקומיים שהציבו את שלטי הריחוק עשו זאת במהירות. ואולם מסתמן כי אותם שלטים מנחים יהפכו לשכיחים יותר ויוכלו להיות בשימוש גם במשך שנים. עם סימנים מעוגלים, קווים, ריבועים בתוך ריבועים, לבבות ופרצופי סמיילי - כל מדינה, רשות מקומית או עסק עושה שימוש בשלטים מנחים אחרים, שמצד אחד צריכים למשוך מספיק תשומת לב, ובמקביל להרגיע אנשים מבלי לגרום להם להרגיש כמי שמובל כמו עדר.

סימני ריחוק חברתי מסביב לעולם, נגיף קורונה, אפריל\מאי 2020. רויטרס
סימני ריחוק חברתי ברחבי העולם/רויטרס

"בכל מקום שיש בו סימון כרגע, זה בגלל שאנשים נאלצו להגיב בצורה מהירה מאוד ולהציב משהו במקום - המהירות הייתה מהותית. אנחנו עכשיו בנקודה שיש קצת מרחב נשימה", אמר כריס ג'ירלינג, מנכ"ל חברת CCD Design & Ergonomics, הפועלת בתחום הנדסת גורמי אנוש וסביבה בלונדון. להבדיל מסימון מוכר ורשמי כמו תמרורים, הוא ציין כי השילוט בערים מורכב מבליל של סגנונות, צבעים והנחיות. "המשמעות היא שבכל פעם שאדם נכנס למרחב ציבורי אחר, הוא צריך ללמוד מחדש את הכללים".

לדברי ג'ירלינג, צריך למצוא את האיזון. "אנשים רוצים להרגיש בטוחים, רגועים ונינוחים. אם אתה מצליח לגרום להם להרגיש כך, יש סיכוי גבוה יותר שהם אכן יבצעו רכישות בכיף, ואף יחזרו. המסרים צריכים להיות ברורים ועקביים", אמר.

סימני ריחוק חברתי בסידני, אוסטרליה, נגיף קורונה. רויטרס
"מצדיק נימה נינוחה". סימני עקבות לריחוק חברתי, סידני/רויטרס

במסרים המוצבים על השלטים רמות הנימוס משתנות בהתחשב אם מדובר בסימנים שהוצבו בידי קמעונאים, רשויות עירוניות או תחבורה ציבורית, שכל אחד מהם מדפיס את אותם שלטים בעצמו. כך למשל, בשלט שהוצב בתחנת דלק בבריטניה נכתב: "למען ביטחונך, אנא עמוד שני מטרים מאנשים אחרים". במדבקות צעדי עקבות שהונחו על המדרכה בסן פרנסיסקו נכתב: "בבקשה נהג בריחוק חברתי". בחנות מכולת בביירות שבלבנון נכתב: "עמדו כאן", בשפה האנגלית בתוך עיגול אדום המונח על הרצפה.

"אם אנו משתמשים במילים כמו 'עצור' ו'התקדם' ושפה מצווה יותר, אז זה קשור יותר לשילוט אזהרה ולאיסורים. זה (נגיף הקורונה) סוג שונה מאוד של מצב שאנשים מעולם לא חוו לפני כן, אז זה מצדיק נימה נינוחה יותר", אמר ג'ירלינג. "בהחלט שווה לנסות נימה ידידותית באופן שבו אתה מדבר עם הלקוחות שלך או עם הקהל הרחב, כיוון שהם עשויים להיות פתוחים יותר. יש אפילו קצת מקום להומור", הוסיף.

טביעות הרגל הוכיחו פופולריות עד כה, בשלטים מבורי בבריטניה ועד אבידג'אן בחוף השנהב, אך כפי שציין ג'ירלינג, מערכות השילוט הטובות ביותר יעודדו גם תנועה לינארית ויעניקו הבנה חזותית של הכיוון. לשאלה כיצד היה מתכנן מערכת שילוט של התרחקות חברתית, הוא הציע סרטוט קו שיציג מסלול הליכה, וצבעיו משתנים בכל שני מטרים. "האינסטינקט הטבעי לעקוב אחר קו נשאר מהילדות גם כשאנחנו הופכים למבוגרים. ובאופן לא מודע אנחנו מגיבים לאותם רמזים החזותיים". לדבריו, סימנים הקשורים לנגיף הקוביד-19 צריכים גם להיות בעלי צבע ייחודי משלהם, שיהפוך לזיהוי מידי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully