וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחד האמריקנים שנתפסו בוונצואלה: המטרה הייתה לעצור את מדורו

הטלוויזיה הרשמית שידרה הודאה, שייתכן שנלקחה תחת לחץ, מלוק דנמן, שטען כי פעל בהוראת טראמפ. לדבריו, המשימה הייתה להשתלט על נמל התעופה בקראקס ולהטיס את הנשיא הסוציאליסטי לארה"ב

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

לוק דנמן, אחד משני האזרחים האמריקנים שנתפסו על ידי ונצואלה, טוען כי מטרת הפלישה הכושלת הייתה להשתלט על נמל התעופה המרכזי של המדינה במטרה לחטוף את הנשיא ניקולס מדורו. לדבריו, הוא פעל בהוראותו של הנשיא דונלד טראמפ, אף שבוושינגטון מכחישים כל קשר לפעולה הכושלת. דנמן נתפס מוקדם יותר השבוע על ידי כוחות הביטחון המקומיים, אחרי מה שנראה כמו מבצע חפוז ולא מתוכנן היטב להתנגב למדינה דרך צי של סירות דיג רעועות.

אתמול שידרה הטלוויזיה הרשמית של ונצואלה סרטון ערוך בכבדות, שבו סיפר דנמן כי הוא טס לקולומביה באמצע ינואר, שם הוטלה עליו המשימה להכשרת לוחמים ונצואלים בסמוך לריואצ'ה, עיר שנמצאת במרחק של 55 ק"מ ממערב לגבול עם ונצואלה. משם, טען דנמן - שאמר כי מעולם לא היה קודם לכן בקולומביה או בוונצואלה - הקבוצה תכננה להגיע לקראקס כדי "לאבטח" את העיר ואת נמל התעופה הבינלאומי סימון בוליבר, לפני שתפיל את משטרו של מדורו.

אחד האמריקנים שנתפסו בוונצואלה: המטרה הייתה לעצור את מדורו. רויטרס
"חשבתי שאני עוזר לאזרחי ונצואלה". דנמן ב"הודאה"/רויטרס

דנמן אמר שמשימתו הייתה לאבטח את שדה התעופה, ליצור חגורת ביטחון, לתקשר עם מגדל הפיקוח ואז "להביא מטוסים" כולל "אחד למדורו", שמבוקש בארצות הברית. "חשבתי שאני עוזר לאזרחי ונצואלה לקחת בחזרה את המדינה שלהם", הוסיף דנמן. לא היה שום סימן לכך שעורכי דין היו נוכחים במהלך ההודאה לכאורה של דנמן, או שהוא לא דיבר תחת לחץ.

דנמן אמר כי הוא עבד בחברת "סילברקורפ", חברת אבטחה פרטית שבסיסה בפלורידה שאותה מנהל ג'ורדן גודרו. גודרו, שלחם בשורות הכוחות המיוחדים של ארצות הברית, אמר ביום ראשון כי כוח של 60 איש חל ב"פשיטה אמפיבית נועזת" שנועדה להפיל את מדורו "ולשחרר את ונצואלה".

דנמן, מאוסטין, טקסס, נעצר יחד עם אזרח אמריקני אחר, אייראן ברי בן ה -41, ו-11 נוספים. שמונה "שכירי חרב טרוריסטים אחרים" נהרגו על ידי כוחות הביטחון.

נשיא ונצואלה ניקולס מדורו מציג מסמכים של שני האזרחים האמריקנים שנפלו בשבי, 6 במאי 2020. רויטרס
מדורו מציג את המסמכים של שני האמריקנים, אתמול/רויטרס

בדברים שאמר הלילה, השווה מדורו את הפלישה כושלת לגרסה המודרנית של הפלישה האמריקנית הכושלת במפרץ החזירים בשנות ה-60. לדבריו, הפולשים פעלו עבור טראמפ. הוא הציג חוזה שבו לכאורה נכתב כי המשימה תוכננה על ידי יריבו חואן גוואידו, המוכר כנשיא הזמני של ונצואלה על ידי ארצות הברית ועשרות מדינות אחרות. "הנה החוזה, הנה החתימות. חוזה לפלישה לוונצואלה. עבירה חמורה". גוואידו מכחיש כל קשר לפלישה, אך מדורו אמר כי מערכת המשפט של ונצואלה תחליט אם יש לעצור אותו.

מדורו טען שטראמפ השתמש בגוואידו כ"קבלן משנה" כך שהוא יוכל להתנער מהמבצע במקרה של כישלון. "הם הגיעו לוונצואלה, חשבו שהעם יברך אותם כאילו שהם רמבו, עם מחיאות כפיים", אמר הנשיא. "אבל העם של ונצואלה תפס אותם, קשר אותם והמשטרה התערבה כדי שלא תהיה אלימות נגדם".

בוושינגטון, שר החוץ מייק פומפאו אמר כי הממשל ישתמש "בכל כלי" שיש ברשותו על מנת להשיב את השבויים האמריקנים. הוא העלה תהיות כשאמר שלא הייתה מעורבות "ישירה" של הממשל בפשיטה הביזארית.

"אילו היינו מעורבים, זה היה מתנהל אחרת", אמר פומפאו זמן קצר לפני שדנמן הופיע בטלוויזיה. הוא סירב לפרט מה ידוע לממשל על מימון ותכנון המתקפה, ואמר שהוא יחלוק את המידע זמן המתאים. "זאת האחריות שלנו לעשות זאת", אמר על המאמצים שינקוט הממשל להשבת האזרחים האמריקנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully