וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עד 16:00 ובתקצוב הממשלה והעיריות: תכנית המסגרות המשלימות לילדי הגנים

7.5.2020 / 8:25

בשבוע הבא יחזרו הילדים לגנים ל-3 ימים בשבוע, בעוד ההורים נותרו ללא מענה. כפתרון, הקצה המשרד לשוויון חברתי 250 מיליון שקל שיועברו לרשויות מקומיות על פי דירוג סוציו-אקונומי, בעוד העיריות יידרשו להשלים בעצמן את התקציב. ראשי ערים: "מתווה האוצר מעוות ומפלה"

עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

(בווידאו: תלמידים חוזרים לבתי הספר בבאר שבע ובחיפה)

ביום ראשון הקרוב צפויים גני הילדים לחזור לפעילות בחלוקה לשתי קבוצות, כך שכל קבוצה תימצא לסירוגין בגן במשך שלושה ימים. המתווה יותיר ילדים רבים ללא מסגרת במהלך מחצית השבוע, ואת הוריהם ללא יכולת לחזור לעבודתם. בעקבות זאת, המשרד לשוויון חברתי בראשות השרה גילה גמליאל יחד עם משרד האוצר הודיעו אתמול (רביעי) על הקצאת 250 מיליון שקלים לטובת מענה לילדים בימים בהם קבוצת הלימודים שלהם לא מקיימת פעילות בגן.

על מנת להפעיל את תכנית המסגרות המשלימות לילדי הגנים יצטרכו הרשויות המקומיות להגיש "קול קורא", להשלים את התקציב החסר ולספק חללי פעילות וכוח אדם. על פי מודל התקצוב של משרד האוצר, פעילות שכזאת מוערכת על ידי הרשויות המקומיות ביותר מ-1,900 שקלים עבור כל מסגרת, דבר שיצריך מכל רשות להוסיף 1,200 שקלים מכיסה, ולא בטוח שהן תוכלנה לעמוד בתקציב. לפיכך, ראשי עיריות כבר הבהירו שהתכנית המוצעת - לא ישימה פיזית - והם לא ייקחו בה חלק.

גן ילדים ברמת גן, 19 בדצמבר 2018. אלעד מלכה
הרשויות המקומיות יצטרכו להקצות תקציב ומשאבים. גן ילדים ברמת גן/אלעד מלכה

התכנית תופעל על ידי הרשות המקומית בימים ראשון עד חמישי בין השעות 08:00-16:00, וככל שיחול שינוי במגבלות החלות על גני ילדים, באופן שירחיב את ימי הפעילות של קבוצות הגן ביחס למצב ההפעלה הקיים, התכנית תעודכן בהתאם. רשויות מקומיות שיחליטו להצטרף לתכנית יידרשו להוסיף תקציב שייקבע בשלושה תעריפים שונים על פי דירוג האשכולות הסוציו-אקונומיים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. מדובר בתעריף יומי בהתאם למספר המסגרות שיופעלו בכל רשות.

מתחם גנים של גינדי בעיצוב שרית שני חי. דודי מוסקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
התעריף ייקבע בהתאם למספר הימים והמסגרות שיופעלו. גן ילדים בתל אביב/מערכת וואלה! NEWS, דודי מוסקוביץ

נכון לשלב זה, התקציב שיתבקש מכל רשות פר מסגרת הוא 732 שקלים עבור אשכולות 1-3, 610 שקלים עבור אשכולות 4-7 ו-488 שקלים עבור אשכולות 8-10. עם זאת, במשרד האוצר טוענים כי המספרים צפויים לעלות.

על פי הערכה של מחלקת החינוך מאחת מהעיריות במרכז הארץ, עלות הפעלת מסגרת משלימה בין השעות 08:00-16:00 נאמדת ביותר מ-1,900 שקלים - כך שהעיריות יצטרכו להשלים מכיסן יותר מאלף שקלים לכל מסגרת. הרשות תהיה רשאית להעמיד תקציב ממקורותיה לשם הפעלת התכנית וכן לגבות תשלומי הורים עד לגובה העלות הריאלית של המתווה.

בנוסף למתן תקציבים, על הרשות המקומית לספק חללי פעילות וכוח אדם שישמשו להפעלת התכנית. המסגרות המשלימות יוגדרו כחלל בו מתבצעת פעילות של קבוצה באופן מלא על פני השבוע, כלומר ניתן להפעיל בה לסירוגין שתי קבוצות במהלך השבוע, ויפעלו בהתאם למגבלות משרד הבריאות - הרכב קבוע של עד 17 ילדים בכל קבוצה עם צוות חינוכי קבוע. כוח האדם לא חייב לכלול את העובדים בשגרה, ויכול למנות מתנדבים, מלגאים, עובדים בשכר או כל שיטת התקשרות אחרת. באחריות הרשות המקומית לבנות את התכנים והפעילויות אשר יועברו במסגרת התכנית.

ראשי ערים: "התכנית לא ישימה ברמה הפיזית"

בתוך כך, כמה ראשי ערים אמרו בשיחה עם וואלה! NEWS כי השלטון המקומי צפוי לדחות את התכנית, בטענה שמודל התקצוב של משרד האוצר על פי מצב סוציו-אקונומי מעוות ומפלה בעוד שצריך לפצות את כל העיריות בצורה שווה. "השיטה לתקצב לפי מצב סוציו-אקונומי פשטה את הרגל", אמר אחד מראשי הערים. "ממה שאני מתכוון ושומע מהקולגות שלי, אנחנו לא ניקח חלק בתכנית הזאת".

לדבריו, "התכנית אינה ישימה ברמה הפיזית, שכן אין לאף רשות בישראל מוכנות להפעיל מאות חללים המתאימים לגני ילדים חדשים שאמורים לכלול ציוד, צוותים, אבטחה ועוד. מעבר לכך לא יהיה לנו כסף לממן את ההשלמות. מדובר על מיליוני שקלים בחודש, המשרד צריך לשפות ולפצות את העיריות בדיוק בצורה שעשה עם הפטור בארנונה, או למצוא מודל הפעלה אחר".

השרה גמליאל הודתה לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר האוצר משה כחלון על הקצאת המשאבים למסגרות החלופיות בשיתוף הרשויות המקומיות. "המשרד לשוויון חברתי יסייע לרשויות המקומיות בתקצוב התכנית, ויחד נדאג לפתרון בעבור הזוגות הצעירים שכבר חזרו לשגרה", מסרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully