וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לעיני כולם": נער על הרצף האוטיסטי שברח מהוסטל עקב מצוקה נאזק ונעצר

6.5.2020 / 17:55

בן 16 תושב המרכז, שהושם במוסד עם אנשים בוגרים על פי צו בית משפט, נמלט ממנו בטענה כי אינו מתאים לו וחלה הידרדרות במצבו הנפשי. הוא אותר בבית נטוש ונעצר. השופטת: "הוא לא היה אמור להיעצר, מעשיו לא פליליים". נציג המשטרה בדיון: "טובת הנער לנגד עינינו"

צילום: יואב איתיאל, וואלה!NEWS, עריכה: תומר לוי

נער בן 16 על הרצף האוטיסטי, שהושם בהוסטל על פי צו בית משפט, נעצר בתל אביב לאחר שנמלט מההוסטל בו שהה עקב מצוקה. שוטרים שמכירים את הנער, שברח כמה פעמים מההוסטל, איתרו אותו לפני כשבועיים במבנה נטוש ברחוב, עצרו אותו והביאו אותו אזוק בידיו וברגליו לבית משפט השלום לנוער בעיר.

הנער, תושב מרכז הארץ שהוריו אינם מסוגלים לקחת עליו אחריות, שובץ באחד מן ההוסטלים במרכז, שרוב דייריו בגירים. עו"ד חגית רחמני וייס מהסנגוריה הציבורית, שמייצגת את הקטין, אמרה בשיחה עם וואלה! NEWS כי זו לא הפעם הפעם הראשונה שברח משם, אולם הוא עשה זאת מפני שההוסטל לא מתאים לו. לדברי הנער, הוא שוהה שם עם אנשים כבני 40, ולכן ברח מתוך מצוקה והרעה במצבו הנפשי. בהוסטל דיווחו למשטרה ולרווחה על כך שהקטין נמלט, והוא נעצר לאחר כמה שעות.

עו"ד וייס זעמה על המשטרה בעקבות אופן מעצר הנער ואזיקתו. "הקטין הובא לבית המשפט אזוק ידיים ורגליים, ניידת המשטרה חנתה על רחוב ויצמן. קטין, לא בתיק פלילי, מובא דרך הכביש הראשי כשעוברים ושבים מסתכלים עליו", אמרה בדיון. גורם במערכת אכיפת החוק ציין כי בשל הקורונה והשינויים בפעילות בתי המשפט, אין כניסת עצורים - ולכן זו הייתה הדרך היחידה להכניס את הנער לדיון.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נאזק והובל דרך הכביש הראשי לדיון. הנער בעת מעצרו/מערכת וואלה!, צילום מסך

עו"ד וייס סיפרה כי הנער המתין באופן הזה בלובי בית המשפט לדיון, וזאת מבלי שביצע כל עבירה פלילית. אמנם הקטין נמצא בהוסטל בצו בית משפט, אך בריחה במקרה שלו לא מהווה עבירה פלילית. המשטרה טענה בדיון כי הוא נחשד בהפרת הוראה חוקית, שמתבטאת ב-15 מקרי בריחה מהוסטל, וכי מנהלת ההוסטל הודיעה למשטרה שהיא אינה מסוגלת לקחת עליו אחריות.

נציג המשטרה אמר בדיון כי "טובת הילד עומדת לנגד עינינו ואנחנו מבקשים פתרון". הנציג סיפר כי הקטין ישב ברחוב במקום נטוש. אימו של הנער, שהגיעה לדיון, אמרה כי היא אינה יכולה שהוא ישהה בבית. "ההתנהגות שלו אלימה, בפעם האחרונה לקחנו אותו למיון באברבנאל והם לא הסכימו לקבל אותו".

בן ה-16 אמר בדיון שההוסטל לא מתאים לצרכיו וביקש חלופה. לדבריו, הבריחות המרובות מההוסטל הן בשל מצבו הנפשי שהורע שם. הבריחה לא היוותה עבירה פלילית, נטען בדיון, ועל כן למשטרה לא הייתה סמכות לעצור אותו, ובטח שלא לאזוק אותו.

עוד בוואלה!

הנציבות תערער על העסקת הרופא שהורשע באחזקת חומרי פדופיליה

לכתבה המלאה

השופטת בדיון טובה פרי מתחה ביקורת על המשטרה. "המשטרה לא הייתה אמורה לעצור את הקטין גם בשל ההיכרות עמו, וכמו כן המשטרה מופעלת בתיקי נזקקות על מנת להחזיר את הקטין למסגרת שם שוהה וכן לקיים את החלטות בית המשפט כלשונן", אמרה. השופטת הדגישה כי "אין מדובר במעשים פליליים".

עוד אמרה השופטת פרי כי היא מסכימה עם עורכת הדין של הנער כי יש לבדוק האם הופרו זכויותיו, וקיבלה את הביקורת שהטיחה עורכת הדין במשטרה. השופטת שחררה את הנער ממעצר, סיכמה כי הוא ישוב זמנית להוסטל עד למציאת פתרון קבע, וקבעה דיון נוסף בעניינו. בינתיים, מספרת עורכת דינו, הנער ברח שוב מההוסטל וטרם נמצא עבורו פתרון.

"אם המשטרה היתה צריכה לעצור אותו - זה כישלון של הרווחה"

פרוטוקולים של דיונים בבית משפט לנוער הם חסויים, אך במקרה זה אישרה השופטת את בקשת עו"ד רחמני וייס לפרסם את הפרטים, בשל חשיבותו המשפטית של הדיון ושל הפרת זכויות חשודים.

גורם המעורה בפרטים הפנה אצבע מאשימה למערכת הרווחה. "נכון שהמשטרה לא הייתה צריכה לעצור אותו. לא ייתכן שמנהלת ההוסטל לא לוקחת אחריות והרווחה לא דואגת למקום שיתאים לקטין. אם המשטרה צריכה לעצור קטין כזה אז זה כישלון מוחלט של הרווחה. צריך למצוא לו פתרון קבע. הכלים שיש למשטרה ביד מאוד מצומצמים ולא מתאימים במקרה הזה", אמר אותו גורם.

גורם ברווחה אמר מנגד כי בית המשפט קבע שההוסטל הוא המסגרת הטובה ביותר עבור הנער. לדברי הגורם, מדובר במסגרת רב גילית, החל מגילאי ה-20 ומעלה, אשר נמצאה כמתאימה ביותר לנער מבחינת רמת המוגבלויות שלו. עוד טענו גורמי המקצוע כי מדובר בקטין שלא משתף פעולה ויכול לברוח מכל מסגרת שהיא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully