וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בישראל מזהים את חלון ההזדמנויות בסוריה, וקצב התקיפות הולך וגובר

5.5.2020 / 13:09

ברקע דיווחים על מתיחות עם מוסקבה ולחץ מצד טהראן, בחודשיים האחרונים התרחב היקף התקיפות נגד יעדי איראן וחיזבאללה ברחבי המדינה. אסד מייחל לשיקום סוריה, אך התפרצות הקורונה פגעה בתכניותיו לקבל סיוע אירופי. בכל העת, במערכת הביטחון שומרים על דממת אלחוט

-

היקף התקיפות נגד יעדי ואיראן וחיזבאללה ברחבי סוריה התגבר בחודשיים האחרונים, ועל פי פרסומים זרים מיוחס לצה"ל. הלילה (שלישי) דווח על תקיפה מדרום לחאלב, כשבשבוע שעבר נרשמו שלוש תקיפות תשתיות בחומס, קוניטרה ובפאתי דמשק.

ב-21 באפריל הותקפה מיליציה שיעית פרו-איראנית שחצתה את הגבול מעיראק לסוריה, כשיממה לפני כן, על פי הארגון הסורי לזכויות אדם, נהרגו תשעה לוחמים מתומכי אסד בתקיפה בתדמור. ב-15 באפריל הותקף רכב של פעילי חיזבאללה בגבול סוריה-ישראל ובתגובה, שלוש חוליות פגעו בגדר המערכת בגבול עם ישראל. במערכת הביטחון לא מגיבים ושומרים על דממת אלחוט.

המשוואה בסוריה בשנים האחרונות הייתה די ברורה. נשיא סוריה בשאר אסד כמעט ואיבד את היכולת לשלוט על ארצו, עד שהגיעו האיראנים וחיזבאללה ונתנו לו כתף במלחמה נגד ארגוני הג'יהאד העולמי, בהם ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), ונגד גורמי האופוזיציה מבית. כשנוצר פער בין רצונם של אסד ומשמרות המהפכה הגיעו גם הרוסים, שנתנו את הטון בתקיפות אוויריות ואיסוף מודיעין.

אחרי שמרבית השטח הוחזר לשליטת אסד החלו כלל השחקנים לדרוש תמורה. הקרמלין קיבל שטחים בחכירה לכמאה שנה להקמת בסיסים צבאיים והבטחות לקחת חלק בשיקום סוריה, מה שאמור להכניס הרבה רובלים לקופת המדינה המדלדלת. באותם רגעים התגאה נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במהלך שעשה במזרח התיכון, כשידו עוד נטויה.

האיראנים קיבלו אור ירוק מאסד להקים בסיסים צבאיים ברחבי סוריה על מנת לאיים על ישראל, לקלוט על אדמת המדינה אלפי לוחמים ממיליציות שיעיות פרו-איראניות ולהרחיב את הסיוע באמצעי לחימה וטכנולוגיה לחיזבאללה, תוך פתיחת צירים לוגיסטיים יבשתיים.

חיזבאללה מבחינתו לא רק קיבל יותר אמצעי לחימה וסיוע רחב להקים מפעלי טילים מדויקים על אדמת לבנון בחסות איראן, אלא גם אישור מדמשק להקים מוצבים ברמת הגולן הסורית ומשם לפעול נגד ישראל.

דוח מודיעין של ISI // פיצוץ מחסן כלי רכב בדרום חומס (1 במאי 2020). (ImageSat International - ISI, אתר רשמי
דוח מודיעין של ISI על פיצוץ המחסן בדרום חומס ב-1 במאי/אתר רשמי, (ImageSat International - ISI

לפי פרסומים זרים, ישראל לא עמדה מנגד באשר למתרחש בסוריה ויצאה למערכה בין המלחמות. הפעולות החשאיות נחשפו לקרני השמש כשהיו תקלות, בהן נטישה והתרסקות של מטוס חיל האוויר שנפגע מטיל סורי. מה שברור הוא שכל הצדדים נחושים לשמור על חלקם בעסקה להצלת משטר אסד ושמירה על ריבונות סוריה.

ניתן להעריך כי אם ישראל עומדת מאחורי התקיפות בסוריה, היא מנצלת חלון הזדמנויות שנוצר ברחבי המדינה המתבסס בין היתר על השינויים במציאות הביטחונית והמדינית. הכלכלה הסורית קרטעה הרבה לפני מלחמת האזרחים שפרצה בשנת 2011, ויש הטוענים כי היא שהוציאה את הציבור לרחובות.

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין במהלך פגישתו בקרמלין 17  במרץ 2020. AP
ידו במזרח התיכון עוד נטויה. פוטין/AP

אסד היה רוצה לראות תהליך מואץ לשיקום מדינתו, שבישראל מוערך במאות מיליארדי דולרים, אך לא מעוניין למכור אותה בנזיד עדשים. הוא לא נלהב למכור מכרזים לחברות רוסיות, וכדי להרחיב את הלגיטימיות שלו במערב רצה לאפשר לחברות אירופיות לקחת חלק בשיקום - אך התפרצות הקורונה שיבשה את התכניות.

אירופה עסוקה כעת בעצמה ולא ממהרת להכניס את היד לכיס לפני שתדע מה יקרה לכלכלה שלה ביום שאחרי המגיפה. לכן, במציאות שנוצרה, הרוסים לא חותרים להסדיר את המצב, וכשמנגנון התיאום עם ישראל באופן משביע רצון - ניתן להעריך כי נסללת דרך לפעילות אווירית התקפית.

מתיחות והבטחות

בשבועות האחרונים פורסמו כמה דיווחים על מתיחות בין מוסקבה לדמשק. על פי הדיווחים, גורמי צבא סוריים מתחו ביקורת על אמינות מערכות ההגנה האוויריות הרוסיות, בעוד ברוסיה דיווחו על שחיתות בממשל אסד.

גם באיראן בוחשים בסיר הסורי, ולא מתכוונים לעצור עד מימוש ההבטחה להקמת גבול ישיר עם ישראל. אחרי חיסולו של מפקד כוח קודס האיראני קאסם סולימאני בתקיפה אמריקנית, החל מסע דילוגים מטהראן לסוריה. ב-20 באפריל נפגש שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף עם מקבילו הסורי וואליד אל-מועלם ועם הנשיא אסד בדמשק. על הפרק עמד הדיון בחידוש קווי האספקה האוויריים שהופסקו בעקבות התפשטות הקורונה, כולל סגירת המעברים היבשתיים. עשרה ימים לאחר מכן ביקר בסוריה מפקד חיל האוויר של משמרות המהפכה אמיר עלי ח'אג'יזאדה, שעל פי הערכות תיאם את השלב האחרון של הטיסות מאיראן לסוריה.

נשיא סוריה בשאר אסד ושר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף בדמשק, 20 באפריל 2020. רויטרס
מסע דילוגים מטהראן. אסד וזריף בדמשק, 20 באפריל/רויטרס

התקיפות התכופות מעוררות תהיות על מידת יעילותן נגד הנחישות האיראנית להתבסס ברחבי סוריה, והאם לא הגיעה העת לבחור כלי אחר שירתיע את משטר האייתוללות או יגרום לאסד לקבל החלטת נגד בעלות בריתו. בנוסף עולה השאלה מתי יגיע הרגע בו תגיע המערכה החשאית שבין המלחמות לנקודת רתיחה שתחייב את איראן, סוריה או חיזבאללה להגיב, או במקרה קיצוני את הקרמלין להוציא כרטיס אדום לישראל. בעבר צה"ל היה קרוב מאוד לשם.

במזרח התיכון חייבים לזכור שראשי משטרים, בדגש על ארגוני טרור, מתחילים לחשב מסלול מחדש רק כשהחרב מונחת על צווארם. לכן, ניתן להעריך כי עד שלא יתחילו סיכולים ממוקדים או יגדלו היקפי הפגיעה בפעילים, לא נראה שינוי משמעותי במוטיבציה של השחקנים לשנות את המציאות.

ברקע הדיווחים, ביומיים האחרונים מכנס הרמטכ"ל אביב כוכבי את אלופי המטה לחשיבה מחודשת על המסגרת האסטרטגית של צה"ל. ייתכן שבסיום התהליך יתקבלו תובנות שישנו את התנהלותה של ישראל מול האיומים השונים, או לפחות מול אויביה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully