וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות ההקלות: בכירה ברווחה אסרה על בעלי מוגבלויות להיפגש עם המשפחות

5.5.2020 / 14:55

אחרי כחודשיים שבהם נאסר על הורים לראות את ילדיהם החוסים, משרדי הבריאות והרווחה הודיעו שתתאפשר יציאה לבתים. למרות זאת, מנהלת אגף המעונות הממשלתיים הורתה למנוע זאת. המשפחות: "כליאת שווא, אפליה והתנהגות פוגענית". משרד הרווחה: נערכים ליציאתם בשבוע הבא

צילום: רוני כנפו, עריכה: ניר חן

משרד הבריאות, יחד עם משרד העבודה והרווחה הודיעו ביום חמישי האחרון כי בעלי מוגבלויות שנמצאים במוסדות יורשו לצאת לביקור של שמונה שעות אצל משפחותיהם. למרות זאת, מנהלת אגף המעונות הממשלתיים במשרד הרווחה, ד"ר דיצה מורלי שגיב, פרסמה בסוף השבוע הוראה שלפיה יציאה לביקורים מסוג זה אסורה בקרב חוסים במעונות הממשלתיים.

היא אף שינתה את ההנחיות הקודמות והחליטה לקצר את משך הפגישה של הורה אחד, פעם בשבועיים - למשך 20 דקות במקום חצי שעה. כך, נוצר מצב שבו רק חלק מההורים זכו להוציא את ילדיהם לביקור בבתים. כל זאת, בניגוד לעמדתו של מנכ"ל משרד הרווחה אביגדור קפלן.

ביקור החוסים בבתים אושר לאחר 55 ימים שבהם נאסר כל מפגש מסוג זה, מחשש להתפשטות נגיף הקורונה. ההקלות בהגבלות של משרדי הבריאות והרווחה אושרו בתום מאבק משפטי ממושך, והדרישה לפגוש את החוסים ולהקל על מצבם הנפשי. ההורים זעמו על ההנחיה של ד"ר מורלי שגיב, וטענו כי ביד אחת משרד הרווחה מודיע להם כי הוא מאשר לחוסים לצאת לפגוש את בני המשפחה הגרעינית - וביד השנייה מפלה את החוסים במעונות הממשלתיים.

פאני ודן חלו. באדיבות המשפחה
"כאוס אחד שלם". פאני ודן חלו/באדיבות המשפחה

פאני חלו, אמו של דן בן ה-35 שנמצא בהוסטל במרכז הארץ, לא הצליחה לפגוש את בנה בסוף השבוע האחרון. היא אמרה כי אינה מבינה כיצד חלק מההורים זכו לפגישה כזו, כשמאחרים נמנע הביקור. "לא פגשנו את דן מזה חודשיים. אני מדברת איתו באופן קבוע בטלפון, הוא מאוד מתגעגע ורוצה לחזור הביתה, אבל אנחנו לא יודעים מתי זה הולך לקרות", סיפרה. "שום דבר לא מובן או ברור ברווחה. חלק מההורים כן הצליחו להוציא את הילדים וחלק, כמונו, לא הצליחו".

פאני אמרה כי היא פנתה למשרד הרווחה, אך לא הצליחה להבין את ההתנהלות. "יש פה בלבול לא מובן ולא ברור, אני לא יודעת לומר למה. אני רק יכולה להגיד שזה כאוס אחד שלם", תיארה.

"כאמא, אני מצפה ממנהלי המעונות וההוסטלים, אותם האנשים שמלווים אותנו ואת הילדים שלנו עשרות שנים, להירתם למלחמה שלנו. למען החניכים שלהם, למען הילדים שלנו. לא ייתכן שההורים ינהלו את המלחמה הזאת לבד", הוסיפה פאני. "הרי מה זה מעון? זה הבית של הילדים, שם הם גרים, ושם הם יחיו עד יומם האחרון. לא ייתכן שיבואו אנשים מבחוץ שאין להם מושג מה זה אנשים בעלי צרכים מיוחדים, הם אף פעם לא ירדו לסף הרגשות שלהם, הם הופכים את ביתם למקום שנוא, אותה אוכלוסייה מאבדת את התקווה, מאבדת את האמון בהורים ובמערכת, אני מאוד פגועה ולא יודעת לאן זה מוביל".

עוד בוואלה!

מתי ייפתחו הקניונים ומה עם אירועי הספורט: הלו"ז להקלות החדשות

לכתבה המלאה

פאני אמרה כי היא לא מבינה איך בזמן שהמשק נפתח והעולם חוזר לשגרה, עדיין נאסר עליה לפגוש את בנה. "כל המגמה היא שכל המשק הולך ונפתח. מספרות וקוסמטיקאיות חזרו לעבוד, ויותר ויותר אנשים נוהרים לים. אני יורדת לרחוב, אנשים לא יודעים שאני אמא לילד בעל צרכים מיוחדים, אני מסתכלת מסביב - העולם כמנהגו נוהג, והילדים שלנו עדיין כלואים מאחורי סורג ובריח? אין צדק".

מרכז תמיכה לבעלי מוגבלויות הממוקם בבני ברק, פברואר 2013. דרור עינב
ביקורים יתאפשרו לבעלי מוגבלויות, אך לא במעונות הממשלתיים. מרכז לחוסים בבני ברק/דרור עינב

עו"ד גלית קרנר, המייצגת את בני משפחות החוסים, צפויה להגיש תלונה למבקר המדינה על ההתנהלות משרד הרווחה שמפלה בין משפחות, וכן לפנות לבג"ץ במטרה לבטל את ההנחיה של ד"ר מורלי שגיב. "לא יכול להיות מצב כזה שמשרד הבריאות הוציא הנחיה, משרד הרווחה הוציא התאמה להנחיה - ומנהלת ברווחה מוציאה הנחייה סותרת", אמרה עו"ד קרנר. "במהלך סוף השבוע האחרון, הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים היו אמורים להוציא אותם מהמעונות בהם שהו בבידוד, ללא טיפול או פעילויות במשך שמונה שבועות".

לדבריה, "משרדי הוצף בשיחות טלפון שוברות לב מעשרות הורים שמעונות, בעיקר ממשלתיים, לא יישרו קו עם ההנחיה של משרד הבריאות וסירבו לפעול בהתאם אליה. אנו רואים בהתנהלות הפוגענית הזאת כליאת שווא, אפליה ופגיעה בסדרי שלטון וממשל תקינים - לא פחות מזה".

עוד הוסיפה קרנר כי "לא ייתכן שמשרד הבריאות כבר הוציא את ההנחיה בעקבות הפתיחה הגורפת של המשק, והתיר לאותם חוסים לצאת בסוף השבוע, ומנהלים במשרד הרווחה הוציאו הוראה שנוגדת את החלטת המנכ"ל עצמו, ללא שום נימוק. אני רואה בזה כוחניות כלפי ציבור חסר ישע. האם משרד הרווחה היה פועל כך מול חיילים או אנשים אחרים מן היישוב? אנו דוחים כל ההתנהגות ביריונית כזו, ונמצה את הדין עם כל מי שלקח חלק בדבר - משרד הבריאות שלא אוכף את ההוראות, ומשרד הרווחה שנותן יד להנחיות מבזות כאלה".

משרד העבודה והרווחה מסר בתגובה כי "הביקורים של בני המשפחה במעונות הממשלתיים החלו בהתאם להנחיות משרד הבריאות בשבוע שעבר. מערך המעונות הממשלתיים נערך לאפשר יציאות של הדיירים לביקורים אצל בני משפחתם בשבוע הבא. משרד העבודה והרווחה נקט במדיניות זהירה במהלך משבר הקורונה, ואנו שמחים שאף לא אחד מ-1,400 הדיירים במעונות הממשלתיים לא נדבק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully