וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חסר הגיון מוסרי": משרד הרווחה מנע מהורים לילדים עם אוטיזם לפגוש אותם

22.4.2020 / 14:26

מחשש להפצת נגיף הקורונה, משרד הרווחה אסר עלהורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים לראותם במשך חודש וחצי. לאחר מאבק משפטי, הסכימו במשרד להתיר פגישה של הורה אחד לחצי שעה בשבועיים. ההורים: "ההחלטה מנותקת מהמציאות". המשרד: "ההנחיות - בתיאום עם משרד הבריאות"

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: ניר חן

משרד הרווחה מנע מהורים לילדים עם אוטיזם לפגוש את ילדיהם המתגוררים במעונות במשך חודש וחצי, מחשש להפצה של נגיף הקורונה. לאחר מאבק משפטי שבו פתחו ההורים, הסכימו לאחרונה במשרד להתיר פגישה של הורה אחד, לחצי שעה, במשך שבועיים. ההורים מתלוננים כי "החלטה שהתקבלה היא ללא הגיון משפטי, רפואי ומוסרי".

ד"ר שמואל מירון, אב לצעיר אוטיסט בן 23, לא יכול היה לפגוש את בנו כבר יותר מחודש, לאור החלטת משרד הרווחה. עשרות הורים התאגדו למאבק נגד ההחלטה, שלדעתם מנותקת מהמציאות. הם פנו לעו"ד גלית קרנר, שמתמחה ברשלנות רפואית וביטוח, בדגש על ילדים עם צרכים מיוחדים. היא שלחה מכתב התראה לפני פנייה לבג"ץ למיצוי הליכים, ואתמול הודיעו במשרד הרווחה כי יאפשרו פגישות, אבל רק של חצי שעה להורה אחד למשך שבועיים.

למרות ההקלה ההורים זועמים. "אחרי כמעט יותר מחודש שמנעו ממני לראות את הבן שלי, מחר אזכה לראות אותו אבל רק לחצי שעה", סיפר מירון. "מסוף מרץ משרד הרווחה מונע מאתנו לראות את הילדים שלנו, הנחיה שהיא לא חוקית. מישהו במשרד הרווחה פשוט נדבק בהיסטרית הקורונה, וחושב שכדי למנוע את ההידבקויות הוא יעשה סגר מוחלט של אין יוצא ואין בא".

חיטוי בית ספר לחינוך מיוחד "צעד קדימה" בראשון לציון 18 באפריל 2020. ראובן קסטרו
"הוציא עז אחת והכניסו אחרות". עבודות חיטוי בבית ספר לחינוך מיוחד בראשון לציון/ראובן קסטרו

מירון הסביר כי "אם זה היה לשבוע ההורים היו מבינים, הבעיה היא שלמרות המצב, במנהל המוגבלויות לא בדקו את עצמם אחרי שבוע ופשוט השאירו את ההנחיה למשך חודש". לדבריו, "נשלחו מאות תלונות מהציבור למשרד, מאות הורים ניסו לבקר את הילדים שלהם ללא הצלחה, אתמול קיבלנו אישור שאפשר לעשות ביקורים, אבל כמו שצפינו מדובר בהקלה צולעת מאוד. הם הוציא עז אחת והכניסו עזים אחרות".

"ביקור של הורה אחד לחצי שעה במשך שבועיים - זה מקומם ועוד במיוחד אחרי שלא ראינו את הילד שלנו במשך חודש ימים", המשיך מירון. "צריך לאפשר לשני ההורים לראות את הילדים ולפרק זמן יותר ארוך, הם פותחים דלת אחת וסוגרים שתי דלתות. מישהו שם לא מבין את המציאות". לטענתו, העמותות השונות פנו למשרד הרווחה והציעו טיוטה אחרת, שבה ההורים יוכלו לבקר פעם בשבוע לפרק זמן יותר ארוך או לקחת את הילדים הביתה לשמונה שעות - אך סורבו.

עוד בוואלה!

הממשלה דנה בהגבלות ביום הזיכרון וביום העצמאות; "החלטה קשה, אבל הכרחית"

לכתבה המלאה
ד"ר שמואל מירון ובנו ניב. באדיבות המצולמים
"ההחלטה מנותקת מהמציאות". ד"ר שמואל מירון ובנו ניב/באדיבות המצולמים

מירון הסביר כי בניגוד להורים בבתי אבות, יש קושי מאוד גדול להסביר לילדים עם אוטיזם או מוגבלות שכלית התפתחותית למה אי אפשר לבוא ולבקר אותם, ומה היא בכלל הקורונה שמונעת את זה מהם. "הילדים שלנו לא יודעים מה זה וירוס, מה זה קורונה, הם רגילים לצאת מהבית ולראות את ההורים שלהם. מנעו את זה מהם במשך חודש, ועכשיו מאפשרים לנו לראות אותם למשך חצי שעה ופעם בשבועיים. אני מקווה שבמשרד הרווחה יפתחו את הלב ויוכלו לקבל פידבק איך לשפר את ההנחיות בהתאם למציאות", אמר מירון.

לדבריו, ההנחיות החדשות הן חסרות טעם: "לא ראית את הילד שלך חודש, עכשיו נותנים לך לראות אותו במשך חצי שעה והורה שני צריך לחכות עוד שבועיים כדי לראות אותו, זה מתסכל את הילד ואת ההורה". הוא הוסיף כי "זה טירוף מצד אנשים ממשרד הרווחה, שלא מקבלים פידבקים מאנשי רפואה מעודכנים, פקידים שלוקחים על עצמם אחריות בהחלטות שבהם לא מבינים בהם בכלל".

עו"ד גלית קרנר המייצגת עשרות הורים במאבק מול משרד הרווחה אומרת כי מדובר במאות אלפי אנשים שסגורים במוסדות, ולא יכולים לפגוש את בני משפחתם. "עד עכשיו פנינו והפעלנו לחץ בלתי אמצעי דרך ההורים, פנינו לשר הרווחה וכל הגורמים המעורבים", אמרה עו"ד קרנר.

"אתמול התקבלה החלטה. עד לפני שבועיים אף אחד לא דיבר על זה, דיברו רק על בתי האבות. איפה משרד הרווחה היה עד עכשיו? דום שתיקה. אז נכון, אתמול החליטו לאפשר להורים להיפגש עם הילדים שלהם, תודה רבה, אבל מגבילים את הפגישה לחצי שעה, אחת לשבועיים, ורק הורה אחד אחרי למעלה מחודש שההורים לא ראו את הילדים שלהם", הוסיפה.

"שעה וחצי לא מאפשרת לאנשים עם צרכים מיוחדים את החיבור. מדובר בהחלטה מנותקת מהמציאות, מהצרכים של ההורים ושל הילדים", המשיכה עו"ד קרנר. "אין שום היגיון, לא רפואי ולא משפטי או מוסרי בהגבלות הללו. אם המפגש יכול להיות מנותר ומנוהל, אז אין היגיון להגביל את זה בשעות. זאת החלטה תלושה".

עו"ד קרנר הוסיפה כי "כבר כמה שבועות אנחנו מנסים להסיר את רוע הגזירה, אין לראות כמקשה אחת את העולם של הצרכים המיוחדים, זה לא שם קוד למחלת רקע, יכול להיות שיש ילד עם אוטיזם או נער או מבוגר, אבל לא אומר שיש לו מחלות רקע, אין לנו אלא להצטער על חודש וחצי של התעללות בקטינים, ילדים, נוער וחסרי ישע וגם בהורים שלהם מצד הרווחה. אנחנו קוראים למשרד הרווחה למצוא פתרונות שוויוניים לקבוצת האוכלוסייה הזאת".

משרד הרווחה: "הקלנו בהנחיות"

משרד העבודה והרווחה מסר בתגובה כי "הקלנו בהנחיות ואפשרנו מפגשים בין דיירי המסגרות לבין בני משפחתם, מתוך רצון לאזן בין הצורך לשמור על בריאותם של כל הדיירים, לבין חשיבות המפגשים עם יקיריהם".

במשרד הוסיפו כי "ההנחיות נוסחו בתיאום עם משרד הבריאות והן נבחנות מעת לעת בהתאם למצב. חשוב לציין כי להידבקות בנגיף, שמחייבת בידוד עד להחלמה, יש השלכות רגשיות משמעותיות על דיירים ממסגרות אלו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully