וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההקלות המסתמנות: פתיחת הקניונים והשווקים בחמישי, חדרי כושר - בשישי

4.5.2020 / 19:27

משרדי האוצר והבריאות הכינו מתווים לקראת אישור השלב השני של אסטרטגיית היציאה ממשבר הקורונה, ושרי הממשלה צפויים להכריע אם לאפשר פתיחת קניונים וחדרי כושר כבר מהסופ"ש הקרוב, ולאשר התקהלויות של עד 20 איש במרחב הפתוח. נתניהו יציג את ההקלות ב-20:45

צילום: רוני כנפו, עריכה: ניר חן

הממשלה דנה היום (שני) בשורת הקלות נוספות במסגרת שלב ב' של אסטרטגיית היציאה ממשבר הקורונה. ראש הממשלה בנימין נתניהו יציג את שלבי אסטרטגיית היציאה בשעה 20:45. על פי המתווה המסתמן, עם אישור הממשלה תותר התקהלות של עד 20 איש, הקניונים והשווקים ייפתחו החל מיום חמישי, חדרי הכושר ישובו לפעילות ביום שישי ומיום ראשון תותר עריכת חתונות בהשתתפות עד 50 איש במרחב הפתוח.

עוד מסתמן כי בריכות השחייה ישובו לפעילות ב-31 במאי ועונת הרחצה תחל ב-1 ביוני. במסגרת ההקלות צפויה הממשלה לאשר ממחר פעילות ספורט ימי כשחייה, גלישה וקייאקים, על אף האיסור לפקוד את חופי הרחצה. במהלך הדיון בפתיחת משחקי הכדורגל פרץ ויכוח בין השרים.

בנוסף, דנים בישיבה על השבת תיירות הפנים, ביטול מגבלת רדיוס המאה מטרים מהבית. השרים אף צפויים לאשר סגר בל"ג בעומר, אך שר הפנים אריה דרעי הביע את התנגדותו. "הנתונים שמפרסם משרד הבריאות בהחלט טובים, אנחנו פועלים בצדק רק להקל על הציבור, על המשק ועל הסוחרים", אמר דרעי. "לכן, לא נראה לי נכון והגיוני להחזיר את ישראל לסגר ביום ראשון לאחר שרוב המשק כבר פועל. האיסור המוצדק להדליק מדורות יישאר בעינו אך הסגר מיותר". ההצבעה על אישור ההקלות הייתה אמורה להתקיים אמש, אך נדחתה להיום לצורך השלמת חומרים.

לפי המתווה שהוגש לממשלה, על הקניונים יהיה להיערך עם אפליקציית רישום דיגיטלית. בקניונים התנגדו למהלך וטענו כי הדבר רק ירחיק קונים שיעדיפו לקנות בחנויות רחוב מבלי להרגיש שעוקבים אחריהם. בתוך כך, סביב סוגיית הרישום פרץ ויכוח בין השרים. שר המשפטים אמיר אוחנה ושר התחבורה בצלאל סמוטריץ' התנגדו וטענו כי רישום נכנסים בקניון אינו יעיל ולא נותן מענה אם לא יודעים באיזה חנות ספציפית הסתובב החולה - זאת מאחר ואי אפשר לשלוח את כל מי שהיה בקניון לבידוד. על כן, יש לבצע רישום פר חנות. הפשרה המסתמנת היא רישום הנכנסים לקניון על פי יחס של מבקר אחד ל-20 מטר ולא אחד ל-15 מטר כפי שמופיע במתווה. כמו כן, לא יהיה צורך באפליקציה והקניונים לא יחולקו למתחמים.

במהלך הדיון אף אושרה פעילות בריכה עבור ספורטאים וכן בריכה טיפולית. עוד אושרה פתיחת מקוואות, זאת בתנאי שלא ישהו בהם יותר משלושה גברים בו זמנית. לגבי מקוואת הנשים, ייעשה תיאום מראש לגבי הגעתן.

חזרה ללימודים בבית הספר בר לב בפתח תקווה, 3 במאי 2020. ראובן קסטרו
משרד הבריאות דורש הפעלה הדרגתית של מערכת החינוך/ראובן קסטרו

בישיבה דנו השרים בשאלת הסגר לאזרחים ותיקים הנמצאים באוכלוסיית סיכון. השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל, פנתה לראש הממשלה: "הסגר לבני הגיל השלישי צריך להיות בהתאם למצבו של כל אזרח ותיק. צריכים לעשות הבחנה בין אזרח ותיק עם מחלות רקע וקשיי נשימה, לבין אזרח ותיק פעיל ובריא. הגיל הוא רק פרמטר אחד ואי אפשר לשפוט רק לפיו".

בתגובה אמר שר האנרגיה יובל שטייניץ כי "אזרח בן 100 שלא מעשן לא נמצא באותו מצב כמו אזרח בן 30 שמעשן!". גמליאל ענתה: "צריך להפסיק להסתכל על הגיל של האזרח בלבד ולבחון גורמים נוספים. זו החלטה של גורמי מקצוע וגם פרופסור סיגל סדצקי הסכימה איתי בעניין הזה".

כחלון: "אנחנו צריכים להעז יותר"

שר האוצר משה כחלון אמר בדיון כי "בעוד הנתונים הבריאותיים מעידים על החלמה, הכלכלה מתחילה לגסוס. התוצאות של המגיפה הכלכלית הן קשות והרסניות: יש למעלה ממיליון מובטלים, החוב עולה, אנחנו מגייסים כספים מכל העולם כדי לדאוג לתזרים של מדינת ישראל. ייקח שנים לשקם את הכלכלה, ואנחנו הולכים לאבד שנים חשובות שהדורות הבאים ישלמו עליהן".

לדבריו, על הממשלה לאפשר מתן הקלות נרחב בכדי לצמצם את הנזק במשק. "אני חושב שאנחנו צריכים להעז יותר, כמובן באחריות המתבקשת ומבלי לפגוע בבריאות הציבור". בהמשך, הוא קרא למשרד הבריאות לפרסם הוראות והנחיות ברורות לצד כל החלטה שמתקבל בממשלה בעניין ההקלות. "בכלכלה אין תרבות סמוך ואין יהיה בסדר. כלכלה צריכה ודאות ואופק. כאשר הציבור רואה מצד אחד נתוני החלמה מרשימים, כמות מחלימים שעולה מדי יום וכמות חולים שמצטמצמת ואנחנו משדרים לו מצב הפוך - הוא לא קונה את זה. ממגיפה בריאותית אנחנו נעבור למגיפה כלכלית ומשם למגיפה חברתית".

עוטים מסכה לצורך התגוננות מנגיף הקורונה בתל אביב 20 באפריל 2020. ראובן קסטרו
כיכר הבימה, תל אביב/ראובן קסטרו

מתווה משרד האוצר קורא לעגן את לוחות הזמנים שהגישו ליישום ההקלות במגזר העסקי, כמו גם לו"ז לחזרה ללימודים לפי קבוצות גיל. אישור של הצעה זו יחליש את הכוח של משרד הבריאות בקבלת ההחלטות ויציב בקדמת הבמה גם משרדים אחרים בקבלת ההחלטות.

הדבר המרכזי בהצעה הוא הקמת צוות בין משרדי של מנכ"לים להתמודדות המשק עם נגיף הקורונה, שבראשותו יעמוד מנכ"ל משרד ראש הממשלה, ובהשתתפות מנכ"ל משרד הבריאות, ראש המועצה הלאומית לכלכלה, ראש המועצה לבטחון לאומי, מנכ"ל משרד האוצר, הממונה על התקציבים במשרד האוצר, מנכ"ל משרד הכלכלה, מנכ"ל משרד העבודה והרווחה ומנכ"ל משרד הפנים. בישיבות שיעסקו בחינוך ישתתף גם מנכ"ל משרד החינוך.

לאור הביקורת על השתלשלות האירועים בנוגע להחזרת מערכת החינוך בסוף השבוע האחרון, המטרה המרכזית היא אישור של מתווה כולל מראש - במקום אישור נקודתי של מתווה אחר מתווה, כאשר לפי כל החלטה גם במערכת החינוך יינתן שבוע מראש של התראה גם להורים, גם למערכת החינוך וגם למגזר העסקי כדי להיערך בהתאם ולייצר סדר.

פקח בפתח תקווה מסביר לשווקים את הנחיות משרד הביראות 26 באפריל 2020. ראובן קסטרו
פקח עומד בסמוך לעסק שנסגר בפתח תקווה/ראובן קסטרו

עוד דורשים במשרד האוצר מסד נתונים שקוף על נתוני המחלה והתחלואה בערים השונות שיהיה פתוח למשרדי הממשלה בכל רגע נתון. לדבריהם הדבר הזה לא קיים היום, והוא נמצא רק במשרד הבריאות שלא משתף בכל המידע שיש לו. "אם רוצים לפתוח את המשק ולקבל החלטות חכמות המידע צריך להיות פתוח ונגיש לכולם". על פי הצעת ההחלטה, מנכ"ל משרד ראש הממשלה יאגד את הנתונים במרכז שליטה בשיבא שהוקם לצורך ניהול המאבק במגיפה למסד נתונים לאומי אחד, אשר יהיה נגיש למקבלי ההחלטות וגורמי המקצוע בממשלה.

נייר העמדה שהכין משרד האוצר כולל תאריכים ויעדים לשורת הקלות, אך בפועל, תאריכי היעד אינם עולים בקנה אחד עם התאריכים שהציב משרד הבריאות על פי מדדי מספר המונשמים ושיעור הבדיקות החיוביות להתפשטות המחלה. באוצר גורסים כי יש לפתוח עד מחר את הקניונים, הצימרים, המלונות צמודי הקרקע, האוניברסיטאות, שמורות הטבע והפארקים הלאומיים, אך גורם באוצר אמר כי הוא מאמין כי בסופו של דבר הצדדים יגיעו לפשרה בנושאים כמו פתיחת הקניונים ופתיחת השווקים עד 15 במאי, שכן תאריכים אלו מוסכמים על המגזר העסקי ועל התעשייה.

רק חצי מהדוכנים בשווקים יוכלו לפעול

לקראת אפשרות של פתיחת קניונים, במשרדי הכלכלה, האוצר והבריאות עמלו על מתווה להחזרה לפעילות של מרכזי הקניות תחת מתכונת מוסכמת של הגדרות וכללים, כמו מדידת חום לנכנסים למקום, חובת חבישת מסיכה בכניסה, הגבלה של אדם אחד לכל 15 מ"ר משטחו של הקניון והצבת שלט בכניסה לקניון למספר האנשים המרבי המותר. עם זאת, תנאי פתיחת הקניונים, בהם יחויבו עסקים לבצע מעקב אחר לקוחות וכן חלוקתם הקניונים למתחמים נפרדים, העלו ויכוח בין הצדדים וכללי הפתיחה ייקבעו ברקע המחלוקות.

בעניין פתיחת השווקים, לפי המתווה ששר הכלכלה אלי כהן סיכם עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה ומנכ"ל משרד הבריאות, תתאפשר החזרת השווקים במתכונת הבאה: כולם יהיו מתוחמים בכל הכניסות והיציאות עד לגודל של 6,000 מ"ר. כדי להקטין את הצפיפות בכל רגע נתון, רק חצי מהדוכנים יוכלו לפעול, כשהבחירה מי מהם יפעל ומי לא תוטל על הרשות המקומית שתנהל את ההגבלות.

משרד משרד האוצר בירושלים. ויקיפדיה, מערכת וואלה! NEWS
מחלוקת עם משרד הבריאות. משרד האוצר/מערכת וואלה! NEWS, ויקיפדיה

בממשלה ידונו גם בביטול מגבלת היציאה למרחב הציבורי לטווח של עד מאה מטרים מהבית. שרים רבים, בהם השר לביטחון פנים גלעד ארדן, כבר דרשו לבטל את המגבלה הזאת, שכן לא ניתן לאכוף אותה בפועל. בנוגע לפארקים הלאומיים, עמדת משרד הבריאות היא כי יש לאפשר כניסה יחידנית לכל אדם על כל 15 מטרים רבועים בשטח הפארק.

משרד התיירות דוחף לפתוח את הצימרים והמלונות צמודי הקרקע. שר התיירות כבר הגיע להסכמות עם משרד האוצר. בנוסף לכך, כרגע מתקיימים דיונים האם לאשר את פתיחת הצימרים בכפוף לתנאי העמידה ב"תו הסגול" או בכפוף להחלטת הממשלה.

מתווה משרד הבריאות

במשרד הבריאות רוצים לאפשר קיום חתונות ולוויות של עד 50 אנשים ב-17 במאי, בעוד על פי עמדת משרד האוצר, אולמות האירועים ייפתחו ב-31 רק במאי, לפי מתווה התקהלויות שייקבע בהמשך. הקלות נוספות שהופיעו במתווה שגיבש משרד הבריאות כוללות התרת ביקורי משפחות באופן מיידי, פתיחת חדרי כושר בעוד שבוע ומסעדות בעוד חודש. עוד עולה מהמתווה של משרד הבריאות כי מפגשים חברתיים יותרו ב-10 במאי - בעוד כשבוע - בכפוף למגבלות הכוללת חבישת מסיכות, שמירה על מרחק והתכנסות של עד עשרה אנשים קבועים ככל הניתן.

במשרד הבריאות מבקשים גם להסדיר גם את הפעלת מערכת החינוך בחלוקה לפי שלבי גיל שונים, שתנאיהם יאושרו בממשלה ויפורסמו לציבור לא יאוחר משבעה ימים לפני המועד הנדרש לפתיחה. זאת, במטרה לאפשר זמן התארגנות הכרחי עבור המערכת החינוכית.

בוויכוח בין המשרדים, השר ארדן הציג עמדה קרובה לזו של האוצר. "אנחנו בנתונים טובים ואסור לחנוק את הציבור ולסכן מפעלי חיים של עצמאים", אמר, אך הזהיר כי יש לתכנן היטב מי מהרשויות יהיה אחראי על פיקוח מהלכי הפתיחה. ארדן הודיע כי ידרוש שיקימו מערך פיקוח לאומי של קורונה, תחת משרד הבריאות, שיקבל כמאה תקנים לפקחים שידאגו לייצר התרעה ופיקוח של ההנחיות החדשות שבשגרה מול כל בעלי העסקים.

(עדכון ראשון: 06:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    9
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully