וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היסטוריה בסודאן: מילת נשים הוצאה מחוץ לחוק

בצעד שארגוני זכויות נשים תיארו כהיסטורי, הפרלמנט קבע כי מי שיקיים את המנהג הנפוץ ייענש בעד 3 שנות מאסר. זאת בהמשך לקידום זכויות נשים תחת המשטר שהחליף את השליט האסלאמיסטי אל-בשיר. עם זאת, לא ברור כיצד הוא ייאכף. "תודה לך סודאן"

עריכה: עמית שמחה

סודאן אסרה אתמול (שבת) על מילת נשים כשהעונש על כך יהיה עד שלוש שנות מאסר. על אף שלא ברור עדיין כיצד תיושם החקיקה, ארגוני זכויות נשים היללו את המהלך כצעד היסטורי של הממשלה הזמנית במדינה, שקמה אחרי הפלת משטרו האסלאמיסטי של עומר אל-בשיר בשנה שעברה.

לפי נתוני האו"ם, 87% מהנשים בנות 14 עד 49 בסודאן עברו מילת נשים. זהו הליך מסוכן שעשוי להוביל לכמה בעיות רפואיות, בהן דלקות בדרכי השתן, זיהומים ברחם ובכליות, ציסטות בשחלות, בעיות פוריות ותחושת כאב במהלך קיום יחסי מין. מאחורי המנהג עומדת אמונה מסורתית שלפה זה חיוני לכבוד האישה ולסיכוייה להינשא.

נשים בסודאן משתתפות בעצרת במחוז אומדורמן, מערבית לבירה חרטום,סודאן. 29 ביוני, 2019. AP
87% מבנות 14 עד 49 בסודאן עברו מילת נשים/AP

איסור בחוק על מילת נשים הפך בשנים האחרונות למגמה עולמית. עם זאת, דוח של קרן החירום הבינלאומית של האו"ם לילדים (UNICEF) שנערך ביחס ל-29 מדינות באפריקה ובמזרח התיכון, קובע כי המנהג עדיין מתקיים בהן באופן נרחב למרות שבלפחות 24 מהן הוא כבר הוצא מחוץ לחוק. במספר מחוזות בסודאן מילת נשים כבר אינה חוקית יותר. למרות זאת, נרשמה במדינה התעלמות נרחבת מאיסור זה.

הצעות חוק קודמות לאיסור מילת נשים נדחו על ידי הפרלמנט בסודאן בתקופת שלטונו של אל-בשיר, ששלט מ-1989 ועד 2019. נשים היו חלק מרכזי בתנועה שהדיחה אותו מהשלטון בשנה שעברה. פעילים האשימו את הממשלה הקודמת באפליה נגד נשים, בין היתר באמצעות איסור על לבישת מכנסיים.

בחודש נובמבר האחרון ביטלה סודאן את "חוק הסדר הציבורי", חוק שקבע בין היתר כיצד נשים אמורות להתנהג ולהתלבש בציבור ואסר עליהן לצאת מהבית ללא מלווה גברי. העוברים על החוק היו נענשים במלקות.

נשיא סודאן עומר בשיר, 2015. רויטרס
נשים נענשו במלקות תחת משטרו. אל-בשיר/רויטרס

ארגוני זכויות נשים אמרו כי הענישה תעזור למגר את התופעה, אך הזהירו כי יהיה קשה לשנות את הלך הרוח בקהילות הראות בכך מנהג הכרחי לחיתון ילדותיהן. הממשל החדש הבטיח לשים בראש סדר העדיפויות את קידום זכויות הנשים, וראש הממשלה עבדוללה המדוק מינה נשים למשרדי החוץ, הנוער והספורט, חינוך ועבודה ופיתוח חברתי. למרות זאת, יש עדיין לקונות משפטיות רבות בסודאן. אונס בתוך הנישואים ונישואי ילדים לא נחשבים לפשעים.

פאיזה מוחמד, מנהלת אזור אפריקה בארגון "שוויון עכשיו", הזהירה כי הקהילות עשויות לנסות עכשיו לחמוק מאיתור אותן נערות, בזמן שגורמים רשמיים ברשויות שמאמינים במנהג עשויים שלא לקיים את החוק.

פעילים נגד מילת נשים אמרו כי ההוצאה מחוץ לחוק של מילת נשים היא סימן למחויבות הממשלה החדשה בסודאן לדמוקרטיה ושוויון.

"סודאן נכנסה באמת לעידן חדש של זכויות נערות", כתבה הפעילה הבריטית-סומלית נימקו עלי בחשבון הטוויטר שלה. "איזה יום נפלא לאחיותיה ולעתידה של אפריקה. סודאן, אני כל כך גאה בכך. מי ייתן ואללה יעניק לך ולעמך שלום ודמוקרטיה שלהם חיכיתם זמן רב כל כך. תודה לכם על ששמתם את ההגנה על נשים ונערות בלב התקופה החדשה הזו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully