וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סכנה לגוף, טראומה לנפש: 200 מיליון עברו מילת נשים - והמספרים גדלים

דוח חדש של ארגון יוניצ"ף משקף תמונה קודרת, לפיה מספר הנשים שאיבר מינן נחתך והושחת גדול ב-70 מיליון מזה שנאמד בשנה שעברה. ההליך, שבחלק מהמקרים גורם למוות, ממשיך להתבצע גם במדינות שבהן הוא נאסר. "אני חשה אימה כלפי הגוף שלי"

גבר אוחז בכלי לביצוע מילת נשים באתיופיה. יוניצ"ף, מערכת וואלה! NEWS
גבר אוחז בכלי למילת נשים באתיופיה/מערכת וואלה! NEWS, יוניצ"ף

לפחות 200 מיליון נערות ונשים שחיות כיום בעולם עברו הליך של חיתוך והשחתה של איבר מינן, שמכונה "מילת נשים", ומחצית מהן מתגוררות בשלוש מדינות בלבד - מצרים, אתיופיה ואינדונזיה - כך עלה מנתונים שפרסם אתמול (שישי) ארגון יוניצ"ף. נתון זה גבוה בלפחות 70 מיליון ממספר הנשים והנערות שעברו את ההליך ותועדו עד שנת 2014, עקב נתונים חדשים שנאספו מאינדונזיה, שהיא אחת המדינות שבהן ההליך נפוץ ביותר. זאת, על אף שהוטל עליו איסור בשנת 2006.

הניתוח של ארגון יוניצ"ף סקר 30 מדינות ופורסם לציון היום הבינלאומי לאפס סובלנות למילת נשים. לפיו, בסומליה שיעור הנשים שעברו את ההליך הוא הגבוה ביותר - הוא כולל כמעט את כולן ומגיע לשיעור של 98% מהנשים בגילאי 15 עד 49. כמו כן, קלאודיה קפה, החוקרת הראשית מהצוות שכתב את הדוח, הוסיפה כי הנתונים החדשים לגבי אינדונזיה ממחישים כי "מדובר בבעיה עולמית, בניגוד לדעה שרווחה עד כה, לפיה מוקד הבעיה נמצא ביבשת אפריקה".

על אף שהדוח של יוניצ"ף מתייחס בעיקר לנערות ולנשים מגיל 15, צוין בו כי בעולם מצויות כ-44 מיליון נערות וילדות בנות 14 ומטה שעברו מילת נשים. רוב הילדות הללו עברו את ההליך לפני שמלאו להן חמש.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
ארבע נשים בכפר בגינאה ביסאו, שהיה הראשון להוציא מהחוק את מילת הנשים במדינה. יוניצ"ף, מערכת וואלה! NEWS
ארבע נשים בכפר בגינאה-ביסאו, שהיה הראשון להוציא מהחוק את מילת הנשים במדינה/מערכת וואלה! NEWS, יוניצ"ף

בגינאה 97% מהנשים בגילאי 15 עד 49 עברו מילת נשים על אף שהדבר הוצא מהחוק. לפי יוניצ"ף, חלק מהנערות נלקחות ממשפחותיהן בניגוד לאישורן כדי לעבור את ההליך, בהוראת סמכויות העיירה. בדוח תואר מקרה אחד של ילדה בת חמש שמתה עקב המום שהוטל באיבר מינה. "יומיים אחרי חג המולד בעיירה, ילדה בת חמש בשם קומבה ו-11 ילדות נוספות נלקחו לתוך שיח, כדי לעבור את 'טקס החניכה' שלהן. חלקן נלקחו ללא ידיעת משפחתן, וחלקן ממש נחטפו חרף התנגדות חריפה מצד המשפחה", נכתב. "יום לאחר מכן קומבה דיממה למוות לפני שהספיקה לקבל טיפול רפואי".

למרות התיאורים המזעזעים, בדוח של יוניצ"ף יש גם נקודות אור. דווח כי במדינות מסוימות נרשמה ירידה ניכרת בשיעור הנשים שעברו מילה ב-30 השנים האחרונות: בליבריה חלה ירידה של 41%, בבורקינה פאסו 31%, בקניה 30% ובמצרים נרשמה ירידה של 27%.

ואולם, נקודות האור הללו מחווירות נוכח התמונה הכוללת. מספר הנשים שעוברות מילה עולה בהתמדה, בעיקר בגלל גידול האוכלוסייה. אם המגמה תימשך מספר הנערות והנשים שיסבלו עקב השחתת איבר מינן יאמיר בצורה משמעותית ב-15 השנים הקרובות.

"הייתי המומה לגלות שגופי אינו כפי שהיה כשנולדתי"

בשנים האחרונות, יותר ויותר נשים יוצאות נגד ההליך. אחת מהן היא אפי, צעירה מוסלמית בת 20, סיפרה כי חשה אימה רבה כשקראה על מילת נשים באינטרנט, והבינה כי ההליך שתואר כמנהג תרבותי קדום, בוצע בה כשהייתה צעירה מכדי להבין את המתרחש. "כשהייתי בת שמונה או תשע והתחלתי לגלות סקרנות לגבי גופי, הייתי המומה לגלות שגופי אינו כפי שהיה כשנולדתי, בגלל הליך רפואי שנעשה ללא ידיעתי", אמרה.

היא הוסיפה כי "הדיון הרווח על הנושא תיאר תרבויות שבהן נערכת מילת נשים כפרימיטיביות או אכזריות. תיאורים ברוח זו שקראתי באינטרנט הגדילו את האימה שחשתי נוכח גופי שלי". אפי הודתה כי היא מאמינה שמשפחתה, אותה תיארה כבת המעמד הבינוני ומשכילה – אך מסורתית, רואה בחיתוך איבר המין הנשי חובה דתית. לכן, היא מעוניינת לשנות את דעתם של בני גילה ולא של בני הדורות המבוגרים יותר.

נערות בהסברה בחוף השנהב נגד מילת נשים. יוניצ"ף, מערכת וואלה! NEWS
נערות עוסקות בהסברה בחוף השנהב נגד מילת נשים/מערכת וואלה! NEWS, יוניצ"ף

החוקרת קפה אמרה כי המאבק לשנות את הגישה למילת נשים מהר יותר מתהליך גידול האוכלוסייה הוא קשה לאין שיעור. היא ציינה כי המטרה היא להביא למיגור ההליך עד שנת 2030, ושעניין זה הוא אחת המטרות החדשות של האו"ם. "הסיכון לעבור מילת נשים יורד, אך מספר הנשים שעוברות זאת עולה בשל גידול האוכלוסייה", הדגישה, והסבירה כי "עובדה זו גורמת למיגורו להיות מאתגר אף יותר והמאמצים שמושקעים בכך כיום אינם מספיקים כדי להילחם בה". קפה אף הבהירה כי "מילת נשים מתרחשת בכל היבשות, במיוחד במקרים שבהם יש הגירה של תושבי קהילות מסורתיות למדינות אחרות".

(עדכון ראשון: 22:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully