וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועידת מפלגת העבודה אישרה ברוב גדול את כניסת פרץ ושמולי לממשלת נתניהו-גנץ

26.4.2020 / 22:51

64.2% מכלל המצביעים של הגוף הבוחר העליון של המפלגה אישרו את הצעת היו"ר, הכוללת כניסה לממשלה וניהול מו"מ לשיתוף פעולה עם כחול לבן. פרץ ושמולי בירכו: "נאחד את השורות". מיכאלי, שהובילה את ההתנגדות להצעה, האשימה את עמיתיה ב"גניבה פוליטית גדולה"

בווידאו: הכנסת החלה בקידום ההסכם בין כחול לבן לליכוד/צילום: ערוץ הכנסת

ועידת מפלגת העבודה אישרה הערב (ראשון) את הצעת יו"ר המפלגה, עמיר פרץ, להצטרף לממשלת הליכוד וכחול לבן ולנהל משא ומתן לקראת איחוד פוליטי עם מפלגת כחול לבן. 3,700 הצירים הצביעו באופן דיגיטלי, לאור מגבלות הקורונה, ובשל כך היה שיעור הצבעה גבוה במיוחד של יותר מ-90%.

ההצעה התקבלה ברוב של 64.2% תומכים מול 34.8% מתנגדים ו-31 נמנעים. ח"כ מרב מיכאלי, שהובילה את ההתנגדות לכניסת מפלגת העבודה לממשלה, הצהירה כי בכל מקרה לא תצטרף לממשלה, וכעת, במידה ותצביע נגדה, עשויה להיות חשופה לסנקציות ולהיות מוגדרת כמורדת.

ח"כ פרץ בירך על התמיכה הגורפת להצטרפות לממשלה ואמר: "אני מודה לכל צירי הועידה, אלה שתמכו ואלה שהתנגדו. זכינו הערב לגיבוי גורף של חברי המפלגה להיות הסמן החברתי והמדיני של הממשלה, ולשנות את סדר היום ואת המדיניות הכלכלית של הממשלה לסוציאל-דמוקרטית".

הוא הבהיר כי "אנחנו לא מצטרפים לממשלת ימין, אנחנו מצטרפים לממשלת אחדות שוויונית עם רוטציה. שיתוף הפעולה האסטרטגי שלנו עם בני גנץ ישיב את תנועת העבודה למקומה כתנועה פוליטית מובילה ומשפיעה בישראל". פרץ הביע את רצונו גם "לאחד את השורות ולפעול ביחד כמפלגה אחת".

בני גנץ, אבי ניסנקורן, עמיר פרץ ואיציק שמולי בחתימה על הסכם קואליציוני - ה-24 לאפריל 2020. אתר רשמי, אתר רשמי
רוב גורף מבוחרי העבודה נגד כניסה לממשלה, רוב הצירים - בעד. פרץ וגנץ במעמד החתימה/אתר רשמי, אתר רשמי

גם ח"כ שמולי בירך על תוצאות ההצבעה בוועידה. "לא מדובר בהכרעה קלה, אך תחת נסיבות החירום היא האחראית והנכונה מכולן. בכוונתנו להיאבק מתוך הממשלה למען שינוי טוטאלי של המדיניות החברתית-כלכלית, ובתוכה מתן מענה משמעותי יותר לנפגעי המשבר הכלכלי של הקורונה, וכן להיות הסמן השמאלי שירסן כל ניסיון לפגוע בדמוקרטיה, או לקדם סיפוח חד-צדדי".

יו"ר כחול לבן ח"כ בני גנץ, שוחח הערב עם פרץ ובירך אותו על ההצטרפות לממשלה. לדבריו, פרץ וחברי מפלגת העבודה גילו אחריות לאומית בעת משבר רפואי, כלכלי וחברתי מהגדולים שידעה מדינת ישראל.

עמיר פרץ, ישיבת סיעת העבודה גשר מרצ, כנסת , 17 בפברואר 2020. ראובן קסטרו
"לא ממשלת ימין - ממשלת אחדות". פרץ/ראובן קסטרו

מנגד, ח"כ מיכאלי - שהובילה את ההתנגדות לכניסת העבודה לממשלה יחד עם ח"כים לשעבר ופעילים בכירים - האשימה את עמיתיה למפלגה כי הם "עשו את הגניבה הפוליטית הגדולה של קולות הישראלים והישראליות שבחרו בהם".

בהודעה שפרסמה לאחר קבלת תוצאות ההצבעה, הודיעה מיכאלי על כוונתה כי היא מתכוונת לחכות להחלטת בג"ץ בנוגע לכהונת נתניהו. "היום בו ביבי נתניהו הצהיר שתוך כמה חודשים הוא יספח את יו"ש - זה היום בו בחרו עמיר פרץ ואיציק שמולי להצטרף אליו", אמרה. "ההסכם הקואליציוני שלהם עם ביבי הוא אוסף מביש של שקרים ועיוותים, והוא עוד ייבחן בבית המשפט העליון. על צעדיי הנוספים אחליט לאחר החלטת בית המשפט העליון. בניגוד לפרץ ולשמולי, אני מאמינה במפלגת העבודה ואני מקווה שתהיה לנו בקרוב הזדמנות לשקם אותה ולבנות אותה מחדש".

בני גנץ יו"ר כחול לבן, 21 באפריל 2020. אלעד מלכה
שוחח עם פרץ ובירך אותו על ההצטרפות לממשלה. גנץ/אלעד מלכה

מיכאלי אף הטילה ספק בהליך התקין של ההצבעה, ואמרה כי אנשים התקשרו אליה כדי לתמוך בעמדתה, אך "סיפרו בצער שהיו מצביעים נגד אם ההצבעה היתה חשאית, אבל הם חייבים להצביע בעד ההסכם, בניגוד לצו מצפונם - אחרת הם יאבדו את מקום עבודתם. אני יודעת שהלחצים עליכם היו אלימים. את חשבון הנפש יצטרכו לעשות אלה שבחרו להשיג קולות על ידי איומים".

לדבריה, "עמיר פרץ ואיציק שמולי הפרו היום לא רק את הבטחת הבחירות המרכזית של המפלגה, אלא גם את רצון מצביעי ומתפקדי המפלגה. לא בכדי הם סירבו לקיים הצבעה חשאית. אלה היו בחירות שאפשר להגיד עליהן הרבה דברים, אבל חופשיות הן לא היו".

באופן היסטורי, ועידת מפלגת העבודה נוטה לאשר כמעט כל הצעת החלטה של יו"ר המפלגה, וגם הפעם פרץ וח"כ איציק שמולי הצליחו לגייס רוב באמצעות צירים מאורגנים מההסתדרות, הקיבוצים ועוד, שתומכים בכניסה לממשלה. עם זאת, ח"כ מיכאלי וקבוצת ח"כים לשעבר הובילו בשבועות האחרונים קמפיין ער נגד כניסת העבודה לממשלה, וקיוו ליהנות מתמיכה גדולה של הצירים החופשיים והלא מאורגנים דווקא בוועידה הדיגיטלית.

מרב מיכאלי במהלך כינוס ועידת מפלגת העבודה, מרכז הכנסים "לאגו", ראשון לציון 25 בדצמבר 2019. ראובן קסטרו
"אפשר להגיד הרבה דברים על הבחירות האלה, אבל חופשיות הן לא היו". ח"כ מיכאלי/ראובן קסטרו

מזכ"ל המפלגה, ערן חרמוני, ניהל את ישיבת הוועידה המיוחדת. צירי הוועידה יכלו לצפות בנאומים שהוקלטו מראש של שמולי ומיכאלי שהועלו לאתר האינטרנט של המפלגה, ולאחר מכן להצביע דרך אתר ייעודי, דרך הטלפון או דרך הווטסאפ. בדומה להצבעות אחרות של הוועידה, ההצבעה הייתה גלויה והצירים נדרשו להציג לצד הצבעתם תעודה מזהה.

עם קבלת התוצאות, חרמוני הודה לצירי המפלגה ואמר כי "תנועת העבודה הנה תנועה בת מאה שנה עם שורשים אידיאולגיים ותשתית ארגונית רחבה, ואני מאמין כי תצליח להתגבר על האתגרים הגדולים הניצבים בפניה, ולחזור להיות גורם חזק, גדול ומוביל בציבוריות הישראלית".

תמיכה בכל החקיקה להקמת הממשלה, ללא חופש הצבעה על הסיפוח

פרץ ושמולי חתמו ביום חמישי בלילה על ההסכם הקואליציוני עם יו"ר כחול לבן, בני גנץ, עוד לפני שהביאו אותו לאישור הוועידה, אף שהוא כפוף לאישורה. לפי ההסכם, פרץ ימונה לשר הכלכלה, ויהיה חבר בקבינט המדיני-ביטחוני, קבינט הקורונה וכן הקבינט החברתי-כלכלי, ושמולי יהיה שר העבודה והרווחה, יישב בוועדת שרים לחקיקה, ויהיה חבר בקבינט החברתי-כלכלי. כמו כן, העבודה תקבל מינוי דיפלומטי בכיר לאחד מנציגיה במסגרת מכסת המינויים הפוליטיים במשרד החוץ.

לפי ההסכם, מפלגת העבודה התחייבה לתמוך בכל המהלכים הפוליטיים בכנסת להקמת ממשלת הליכוד-כחול לבן ובכל המועמדים והסעיפים שסוכמו בהסכם בין הליכוד וכחול לבן, ללא חופש הצבעה גם בנושאים במחלוקת כמו סיפוח, וגם התחייבה שלא תהיה שותפה בשום מהלך של פירוק הקואליציה או פיזור הכנסת בשלוש השנים הקרובות. במסגרת ההסכם, פרץ ושמולי מחויבים גם לחתום על פנייה לנשיא המדינה בבקשה להטיל את הרכבת הממשלה על נתניהו. בשתי מערכות הבחירות האחרונות מפלגת העבודה בראשות עמיר פרץ התחייבה פומבית כי לא תשב בממשלה שבראשה עומד נאשם בפלילים.

איציק שמולי ולריסה טרימבובלר, ועדת הבחירות המרכזית, כנסת 29 בינואר 202. ראובן קסטרו
צפוי להתמנות לשר העבודה והרווחה. שמולי/ראובן קסטרו

לא רק מיכאלי תקפה את המהלך של פרץ ושמולי. ביקורת חריפה הושמעה גם מצד מרצ, שהתמודדה ברשימה משותפת עם מפלגת העבודה בבחירות. ח"כ תמר זנדברג אמרה כי "מפלגת העבודה ז"ל הצביעה היום על פירוקה באופן רשמי. תמורת כמה ג'ובים ביצעה המפלגה הזאת מכירה פומבית בערכיה. פרץ ושמולי יכתבו בדפי ההיסטוריה כשני אופרטוניסטים ששדדו מפלגה בשביל כיסא וערכים בשביל תיק".

ח"כ יאיר גולן אמר כי "למרות זחילת העבודה לממשלה, שמאל הציוני חי ובועט. נכון, המחנה שלנו שהיה גדול וחזק התפורר. מנהיגים שסמכנו עליהם הבטיחו הבטחות לפני הבחירות, רק כדי להפר אותן עם סיומן. אבל, וזה אבל חשוב. אסור שרוחנו תיפול. זה הזמן להדק את השורות, לאסוף אנשים טובים ולצאת לדרך חדשה".

יו"ר מפלגת מרצ היוצאת, תמר זנדברג לאחר הפסדה בפריימריז של המפלגה, גני התערוכה, תל אביב 27 ביוני 2019. ראובן קסטרו
"פרץ ושמולי - שני אופרטוניסטים ששדדו מפלגה בשביל כיסא". זנדברג/ראובן קסטרו

פרץ ושמולי נהנו מתמיכת המנגנונים המאורגנים בהסתדרות, קק"ל וראשי הערים המזוהים עם העבודה, אך במקביל המפלגה הידרדרה לשפל בסקרים ומתחת לאחוז החסימה, ובסקרים פנימיים שנערכו בשבועות האחרונים נראה שרוב גורף מבוחרי העבודה מתנגד לכניסה לממשלה נחרצות.

ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, הצטרף לביקורת על ההסכם בסוף השבוע וצייץ בטוויטר כי "ייתכן כי הגיעה השעה לומר די. אין צורך פוליטי במפלגה שהייתה ביתי הפוליטי כל חיי, שעבור ערכיה הצבעתי ולאורם הלכתי. פנייתי היא לאלו שעבורם לערכים אלו יש עדיין משמעות: אל תרימו יד על המפלגה ואל תחברו לממשלה הרעה הזו, שממילא לא צריכה אתכם".

מצד שני, גם פרץ ושמולי קיבלו בימים האחרונים גיבוי מראשי ערים וסגני ראשי ערים המזוהים עם מפלגת העבודה, בהם ראש עיריית יקנעם, סימון אלפסי, וראש עיריית גבעתיים, רן קוניק.
.
(עדכון ראשון: 07:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully