וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב תעביר 12 מיליון דולר לגרינלנד, בדנמרק זועמים: "חצו קו אדום"

25.4.2020 / 21:30

בוושינגטון הכחישו כי הסיוע לאי הארקטי האוטונומי, שלו חשיבות אסטרטגית רבה מול רוסיה וסין באזור, אינו קשור להצעת הרכישה השנויה במחלוקת של טראמפ. על אף שבמשרד החוץ בקופנהגן אמרו שמהלך תואם עמם, כמה חברי פרלמנט זעמו: "לא מעשה של בעלת ברית"

טראמפ נגד סירוב ממשלת דנמרק על הצעת מכירת גרינלנד לארה"ב/צילום: רויטרס

(בווידאו: טראמפ נגד הסירוב של דנמרק למכור את גרינלנד, בשנה שעברה)

ארצות הברית תעביר סיוע כלכלי בסך 12.1 מיליון דולר לגרינלנד, על מנת לחזק את הקשרים עם האי הארקטי ולהגביר את מאמציה לנוכחות צבאית גדולה יותר באזור.

חבילת הסיוע הכלכלית נתקלה בביקורת מסוימת בדנמרק, שלפני פחות משנה דחתה את הצעתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לרכוש את האי העצום. חשיבותה של גרינלנד, שבירכה על העברת הסיוע שהוכרזה ביום חמישי, גדלה בהתמדה עבור צבא ארצות הברית לאור ההתבססות של רוסיה ושל סין. הכספים יוקצו בעיקר לתחומי משאבי הטבע והחינוך.

גרינלנד, שבה מתגוררים 56,000 איש בלבד, עשירה במשאבי טבע אולם היא שייכת לדנמרק והיא נהנית מאוטונומיה. כלכלתה הזעירה תלויה מאוד בענף הדיג, והאי, שבו אין כבישים בין 17 עיירותיו ונמל תעופה בינלאומי מסחרי אחד, מסתמך על מענקים שנתיים מדנמרק.

"הם חצו את הגבול בבירור", אמר קרסטן הונג, חבר ועדת החוץ בפרלמנט הדני וחבר מפלגת העם הסוציאליסטית, בעלת ברית של הממשלה. "מעולם לא נשמע דבר כזה שבו בעלת ברית קרובה מנסה לפלג בין גרינלנד לבין דנמרק בדרך זו", אמר לרויטרס. סורן אספרסן, חבר הוועדה מטעם מפלגת העם הדנית שבאופוזיציה, אמר שההצעה של ארצות הברית היא "עלבון" עבור דנמרק וגרינלנד.

עם זאת, שר החוץ הדני יפה קופוד בירך על המהלך ואמר כי גרינלנד ניסתה במשך שנים לפתח את הכלכלה הקטנה שלה באמצעות היפתחות לעולם וחיפוש אחרי השקעות זרות. "אני חושב שזה מעודד שארצות הברית, שכנה ובעלת ברית קרובה, היא זו שמעניקה את המענק הזה", אמר לרויטרס.

העיר טאסילאק, גרינלנד, יוני 2018. רויטרס
בלי כבישים. העיר טאסילאק, גרינלנד/רויטרס

גורם בכיר במחלקת המדינה הכחיש כי מאמצי וושינגטון נועדו ליצור פילוגים, ואמר כי ארצות הברית עובדת במשך חודשים ארוכים עם דנמרק על יוזמה זו. "אני חושב שמה שאנחנו עושים כאן זו מלאכת מחשבת דיפלומטית קלאסית, שנועדה לשפר את המעורבות שלנו", אמר הגורם. הוא הוסיף כי חבילת הסיוע לא "נועדה לסלול את הדרך לרכישת גרינלנד".

ארצות הברית מתכננת השנה לפתוח קונסוליה בבירת גרינלנד, נוק, לראשונה מאז 1953. זאת בזמן שרוסיה מבססת את יכולותיה הצבאיות באזור הארקטי, וכשסין רואה בעצמה מדינה קרובה לחוג הררקטי. היא הציגה תכניות ל"דרך משי ארקטית" המתמקדת בנתיבי ספנות חדשים ובגישה למשאבי הטבע באזור.

ארצות הברית השקיעה מעט תשומת לב באזור הארקטי בשני העשורים האחרונים, אך גורמים בממשל אומרים שוושינגטון מאמצת מדיניות חדשה ביחס לאזור, בהתאם למציאות האסטרטגית החדשה של ימינו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully