וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערב הסעודית ביטלה את עונש המלקות הידוע לשמצה

נציבות זכויות האדם במדינה אמרה כי זהו "צעד גדול קדימה", עם ביטול העונש שהיה נגזר על עבירות שונות - מיחסי מין מחוץ לנישואים ועד לרצח. עם זאת, ארגוני זכויות אדם אומרים כי דיכוי מתנגדי המשטר נמשך, אחרי שפעיל בולט מת בכלא

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

ערב הסעודית ביטלה את המלקות כצורת ענישה - כך הודיעה היום (שבת) נציבות זכויות האדם בממלכה, שאמרה כי זהו "צעד גדול קדימה" במסגרת תכנית הרפורמות שמקדמים המלך סלמאן ובנו מוחמד, השליט בפועל ביצואנית הנפט הגדולה ביותר בעולם.

"ההחלטה מבטיחה שכל מי שהורשע בעבר במלקות יקבל מעתה קנסות או עונשי מאסר במקום", אמר יו"ר הנציבות, עוואד אל-עוואד. עד היום בתי המשפט יכלו לגזור עונש מלקות על שורת עבירות, החל מיחסי מין מחוץ לנישואים ועד לרצח. מעתה, ניתן יהיה לגזור גם עונשים כמו עבודות שירות למען הקהילה.

על אף שארגוני זכויות אדם גינו באופן קבוע את שיטת הענישה הזו, שלעתים כללה מאות מלקות, הם טוענים שהרפורמות הללו לא הובילו לשינוי בדיכוי מתנגדי השלטון, שכולל שימוש בעונש מוות. מוקדם יותר השבוע מת בבית הכלא פעיל זכויות האדם עבדאללה אל-חמיד, בן ה-69, אחרי שלקה בשבץ, מה שהעמיד פעם נוספת את מצב זכויות האדם במדינה תחת אור הזרקורים.

הפגנה בווינה נגד עונש מלקות שנגזר על הבלוגר הסעודי, 6 בפברואר 2015. AP
נידון לאלף מלקות. הפגנה למען הבלוגר הסעודי ראיף בדוואי בווינה, 2015/AP

המקרה הבולט ביותר בשנים האחרונות היה של הבלוגר ראיף בדוואי, שהורשע לעשר שנות מאסר ולאלף מלקות ב-2014 אחרי שהורשע ב"העלבת" האסלאם. שנה לאחר מכן הוא זכה בפרס זכויות האדם האירופי על שם אנדרי סחרוב.

הביקורת על מצב זכויות האדם בממלכה גברה מאז שמוחמד בן סלמאן קודם להיות יורש העצר ביוני 2017. הוא קידם רפורמות כלכליות וחברתיות שאפתניות, אפשר לנשים לנהוג והחל בקיום אירועי ספורט ותרבות בממלכה.

עם זאת, הרצח הברוטלי של העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י בקונסוליה הסעודית באיסטנבול באוקטובר 2018, לצד הדיכוי הגובר של מתנגדי המשטר בבית, הטילו צל כבד על הבטחתו של הנסיך הצעיר לשנות את פני הממלכה ולהפוך אותה למודרנית.

בשנה החולפת, נרשם שיא במספר ההוצאות להורג בממלכה - 184 בני אדם. לפי דוח ארגון אמנסטי אינטרנשיול, הממלכה עושה שימוש הולך וגובר בעונש נגד מתנגדי שלטון, "בהתפתחות מדאיגה". בארגון הזהירו גם מניסיון של קונצרן סעודי, שבו מעורב גם מוחמד בן סלמאן, לרכוש את קבוצת הכדורגל האנגלית ניוקאסל, שיפגע לדבריהם בתדמיתה של הפריימרליג. מבקריה של ההמלכה מאשימים אותה ב"מכבסה ספורטיבית", שדרכה היא מנסה להסיח את תשומת הלב ממצב זכויות האדם שלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully