וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרף אנשים בביתם: קנדה המומה מהטבח הקטלני בתולדותיה

21.4.2020 / 13:05

המניע של גבריאל וורטמן, שרצח 18 בני אדם בפרובינציית נובה סקוטיה לפני שנהרג בעצמו, עדיין לא ברור וטרודו ביקש מהתקשורת להימנע מלהשתמש בשמו. הוא ניצל את סגר הקורונה כדי לתקוף אנשים בבתיהם, ואת חלק מקורבנותיו הוא לא הכיר. "מפלצת"

צילום: רויטרס, עריכה: אביחי ברוך

מניין המתים בטבח בקנדה עלה ל-18, והרשויות הזהירו כי המספר עשוי עוד לעלות בזמן שהן סורקות את הזירות הרבות בקהילות המבודדות בפרובינציית נובה סקוטיה. היורה, גבריאל וורטמן בן 51, נהרג גם הוא במתקפה שנמשכה 12 שעות לאורך סוף השבוע. המניע למסע הירי הקטלני ביותר בתולדות המדינה עדיין לא ידוע.

המשטרה אמרה כי הרוצח הצית בתים בזמן שדייריהם היו סגורים, אחרי שנשמעו לקריאות הממשלה כחלק מהמאבק בנגיף הקורונה. מפקד המשטרה, כריס לת'ר, אמר כי צוותי המשטרה התפרסו ב-16 מקומות שונים במרכז ובצפון הפרובינציה שלחופי האוקיינוס האטלנטי. לדבריו, וורטמן הכיר חלק מהקורבנות.

"אנחנו מאמינים שחלק מהקורבנות עדיין בתוך שרידי הבתים שנשרפו עד היסוד", אמר אתמול. בין הקורבנות גם שוטרת שנהרגה, ואילו שוטר נוסף נפצע ומחלים בביתו.

"18 החפים מפשע שאיבדנו ייזכרו לאורך ההיסטוריה של קנדה", ספד להם השר לביטחון הציבור ביל בלייר.

אנדטרת לזכר הנספים באירוע הירי מחוץ לתחנת משטרה בפרובינציית נובה סקוטיה שבדרום-מזרח קנדה 20 באפריל 2020. רויטרס
בגלל הקורונה, טקס הזיכרון יהיה וירטואלי. דגל ופרחים לזכר המתים/רויטרס

ראש הממשלה ג'סטין טרודו ציין את היחסים הקרובים בין תושבי הפרובינציה. "כל הפרובינציה והמדינה מתאבלים עתה מול משהו שלא ניתן לדמיין", אמר טרודו במסיבת עיתונאים, "המגיפה תמנע מאיתנו להתאבל יחד, אבל נערוך טקס זיכרון וירטואלי לקורבנות". הטקס ייערך ביום שישי בלילה בקבוצת פייסבוק.

הוא ביקש מכלי התקשורת שלא לציין את שמו של היורה או להראות את תמונתו. "אל תתנו לאדם הזה את מתנת התהילה", הדגיש טרודו. ראש הממשלה הוסיף כי ממשלתו תקדם מחדש את האיסור על אחזקת כלי נשק בסגנון צבאי, שתוכנן לפני שמגיפת הקורונה שיבשה את ההליכים הפרלמנטריים.

"הוא רצח אותה מבלי לחשוב פעמיים"

הירי החל בשעות הערב ביום שבת, בעיירה פורטאפיק, שנמצאת כמאה ק"מ מצפון להליפקס, בירת הפרובינציה, שבה הוזהרו התושבים על ידי המשטרה לנעול את דלתות בתיהם ולהיכנס למקלטים. כמה גופות נמצאו בתוך ומחוץ לבית בעיירה, ברחוב שבו גר היורה. גופות נוספות אותרו ברדיוס של 50 ק"מ מהשכונה שבה החל הירי. הרשויות חושדות שאחרי שפגע בקורבנותיו המסומנים מראש, עבר היורה לתקוף אנשים באורח רנדומלי.

הוא לבש מדי משטרה - לא ברור אם מקוריים או זיוף שלהם - ועיצב את הטנדר שלו כמו כלי רכב משטרתי, כך שהוא הצליח לנוע ברחבי הפרובינציה מבלי שנתפס. לת'ר, מפקד המשטרה, אמר כי בשלב מסוים היורה נאלץ לנטוש את כלי הרכב שלו ואז חטף כמה מכוניות אחרות כדי להימלט מהמשטרה. הרשויות סבורות שהוא פעל לבדו.

נציבת המשטרה, ברנדה לוקי, אמרה כי הוא לא היה מוכר למשטרה וכי לא נמצא שום מכתב ממנו. היא אמרה כי המשטרה עדיין בוחנת את זירות הרצח כדי לקבוע באיזה כלי נשק נעשה שימוש. לפי ספר המחזור שלו בתיכון, הוא הביע רצון להיות שוטר בעתיד.

השוטרת שנהרגה זוהתה בתור היידי סטיבנסטון, אם לשניים שמשרתת 23 שנים במשטרה. שתי עובדות סיוע בבתי אבות מקומיים נהרגו גם הן. הן זוהו על ידי החברה שהעסיקה אותם בתור קריסטן ביטון והת'ר אובריאן.

"מפלצת רצחה את אימא שלי", כתבה דרסי דובסון, בתו של אובריין, בפוסט בפייסבוק. "הוא רצח אותה מבלי לחשוב פעמיים. הכאב בא והולך בגלים. אני מרגישה שאני מחוץ לגוף שלי, זה לא יכול להיות אמיתי בשעה 9:59 היא שלחה את ההודעה האחרונה שלה בקבוצה המשפחתית. ב-10:15 היא הלכה".

גם המורה ליסה מק'אלי, מבית ספר יסודי מקומי, הייתה בין הקורבנות.

מרפאתו של הרוצח באירוע הירי מחוץ לתחנת משטרה בפרובינציית נובה סקוטיה שבדרום-מזרח קנדה 20 באפריל 2020. רויטרס
הפסיקה לעבוד לפני כחודש. המרפאה של הרוצח/רויטרס

המשטרה אמרה בתחילה כי וורטמן נעצר בתחנת דלק ביום ראשון בפאתי הליפקס, אך בהמשך היא עדכנה שהוא מת. לא ברור כיצד, אך גורם במשטרה אמר כי היו חילופי אש בין הצדדים בשלב מסוים. עוד נבדק קשר בין העובדה שהמרפאה של וורטמן, רופא שיניים שהתמחה בהשתלת שיניים, נסגרה לפני כחודש בשל התפרצות הקורונה - לבין הירי.

ננסי האדסון, שכנתו של וורטמן, אמרה כי היא פגשה בו לפני 18 שנים אחרי שרכש בית בפורטפיק, מרחק הליכה מביתה. היא סיפרה שהיא ובעלה התיידדו עמו.

"היו לו כמה בעיות, במיוחד עם החברה שלו", סיפרה. היא הוסיפה שהוא היה אובססיבי וקנאי. "זו הייתה נורה אדומה".

אירועי ירי המוני נדירים באופן יחסי בקנדה. המדינה שינתה באופן משמעותי את חוקי הנשק שלה, אחרי שמארק לפין רצח 14 נשים ושם קץ לחייו במונטריאול ב-1989. עד אירועי סוף השבוע, הטבח ההוא היה אירוע הירי ההמוני הקטלני ביותר בתולדות המדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully