וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הפרסום בוואלה! NEWS: דרישה להציג לו"ז לקידום הסיוע הנפשי לקורונה

16.4.2020 / 14:47

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת דנה בתכנית לסיוע הנפשי שמציע משרד הבריאות עקב התפשטות הנגיף. התכנית שפורסמה לראשונה בוואלה! NEWS, מציעה סדרה של שלושה טיפולים נפשיים למי שיחוש צורך בכך. יו"ר הוועדה: "הבעיה שהיא לא אושרה עדיין ולא נכנסה לתוקף"

צילום: משטרת ישראל, עריכה: אביחי ברוך

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת דנה היום (חמישי) בתכנית של משרד הבריאות לסיוע נפשי בעקבות משבר הקורונה, שפורסמה לראשונה בוואלה! NEWS. יו"ר הוועדה, ח"כ עאידה תומא סלימאן דרשה הצגת לוח זמנים ברור לקידום התכנית, שנמצאת על שולחנו של מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב. התכנית מיועדת ל-3%-1% מהאוכלוסייה בישראל - המהווים בין 88 אלף ל-266 אלף אזרחים, ולפיה כל המעוניין בכך יעבור סדרה של שלושה טיפולים נפשיים, שאורך כל אחד מהם חצי שעה - ללא צורך בהמתנה ארוכה וללא צורך באבחון ראשוני.

לפי התכנית, הטיפול ייעשה באמצעות שיחת טלפון או על ידי תמיכה מרחוק בפלטפורמות מאושרות לאבטחת מידע דוגמת זום, Teams ו-Webex. עלותה של התכנית מוערך בין הסכומים 56 מיליון שקלים ל-168.5 מיליון שקלים.

ראש האגף לבריאות הנפש, ד"ר טל ברגמן־לוי, התייחסה לפרסום אודות התכנית, ואמרה כי נכון להיום היא "לא רואה עלייה משמעותית במצוקה של אזרחי מדינת ישראל". עם זאת, היא ציינה כי "זה נכון לצאת מתוך הנחת היסוד שתהיה עלייה ושנצטרך לטפל באחוז ניכר מהאזרחים. אף מערכת לא בנויה לתת מענה לכל האזרחים". היא הסבירה כי "מערכות בריאות הנפש מתוכננות לתת טיפול לאחוזים מסוימים מהאוכלוסייה. גם אם מחר כולנו נשבור את הרגל ונצטרך טיפול, לא כולם יטופלו באותו זמן. כשנצטרך לתת מענה, צריך לדעת איך לתכנן אותו".

מתחם בדיקות קורונה בבני ברק, 31 במרץ 2020. ראובן קסטרו
יש לקבוע לוח זמנים להפעלת התכנית. מתחם בדיקות קורונה/ראובן קסטרו

לטענת ד"ר ברגמן־לוי, "אנחנו סברנו שכהתערבות ראשונית נכון להציע עזרה לכל אזרח שירגיש חרדה, זה פתרון יישומי מהיום למחר". היא הבהירה כי "זה יאפשר התערבות של 30 דקות בכל אחד. אפשר יהיה להבין את דרגת המצוקה של האדם. לחלק גדול אני מניחה שזה מאוד יעזור, ומי שיצרך מעבר - יעבור לטיפול המערכת".

יו"ר הפורום לפסיכולוגיה ציבורית, ד"ר ירדן מנדלסון, תקפה את התכנית. "ההפרדה של משרד הבריאות בין בריאות הגוף והנפש מטרידה", אמרה. "הקמפיינים מבעיתים ולא מתחשבים בצרכי הנפש. גם תכנית בריאות הנפש שפורסמה היא לעג לרש". לטענתה, "היא מעבירה את האחריות לעמותות במקום המערכת הציבורית. צריך להכפיל את התקנים בשירות הפסיכולוגי הציבורי".

"תכנית בריאות הנפש הזו היא לעג לרש"

מנדלסון הבהירה בנוסף כי "משרד הבריאות מקבל החלטות בלי להתייעץ עם מטפלים מהשטח. בלי אף פסיכולוג בשולחן, ואנחנו רואים את זה בכל קמפייני ההפחדה שלא מביאים בחשבון את הבריאות הנפשית של הציבור". לדבריה, "אנחנו רואים את זה גם בתכנית הקטסטרופלית שפורסמה אתמול, שמהווה פלסטר שיגרום להעברה של אזרחים לשירות פרטי במקום להשתמש במערך הציבורי". היא הסבירה כי "אנשים יקבלו 3 פגישות ואז מה? המערך הציבורי לא יוכל לקלוט אותם אם לא תעבו אותו וככה הם יחזרו לשוק הפרטי".

מנדלסון הוסיפה כי "היום מאות פסיכולוגים יושבים בבית בחופשות ואלו שעובדים נתקלים במחסומים על עבודה מרחוק ולא יכולים לתת את המענה. במקום לתת למערך הציבורי לתת שירות, מעבירים סכומי עתק לעמותות. סכומים שהיו יכולים להכפיל את המערך".

מנגד, הממונה על אשפוז כפוי במשרד המשפטים, עו"ד דניאל רז טען כי מה שהודלף לעיתונות זה דבר חשוב וצריך להתחיל. "הצורך ממש קיים, ברמה שאנשים משוחררים היום מהמסגרות יותר מהר כי יש צורך במחלקות קורונה, והם משוחררים הביתה. הם צריכים את הטיפול הנפשי, וגם אנשים חדשים צריכים את המענה הזה". הוא הסביר כי "אם משרד הבריאות אומר שזה יתחיל עוד שבועיים, זה הכרחי".

הוועדה המיוחדת לענייני רווחה ועבודה בראשות עאידה תומא סלימאן, 16 באפריל 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"תכנית נכונה וטובה לשעה הזו". יו"ר הוועדה ח"כ עאידה תומא סלימאן, בדיון היום/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

מנכ"ל ער"ן דוד קורן אמר כי התכנית של משרד הבריאות אולי לא מושלמת, "אבל נכונה וטובה לשעה הזו ונשענת על ארגונים שקיימים כבר 15 שנה והקימו את המודל הזה". לדבריו, "צריך לדעת שאנחנו במשך 24 שעות מקבלים 1,500 פניות, שכל פנייה היא בסדר גודל של חצי שעה". תומא סלימאן סיכמה בדיון כי "יש רק בעיה אחת עם התכנית של משרד הבריאות - שהיא לא אושרה עדיין ולא נכנסה לתוקף".

לפי התכנית של הפורום, כל אזרח יוכל לקבל טיפול בכל מרפאה ציבורית וקופות החולים יחויבו להוציא טפסי 17 בדיעבד. כמו כן, על מנת להסיר חסמים, הטיפול לא יותנה במתן אבחנה פסיכיאטרית. בנוסף, יינתן מענה ממוקד של שישה מפגשים להתמודדות עם המצב, תוך אפשרות לבקשת המשך טיפול למטופלים הזקוקים לכך.

הפורום לפסיכולוגיה ציבורית דרש גם קריאה מיידית לפסיכולוגים קליניים לשוב לשירות הציבורי. "קריאה זו תיפול כיום על אוזניים כרויות לאור המשבר הכלכלי. גיוס חירומי של מאות פסיכולוגים יאפשר מתן מענה מיטבי בחירום וגם בשגרה", טענו. לבסוף, נמסר כי "כיום פסיכולוגים רבים נמצאים בחל"ת, או לא מתאפשר להם לעבוד מהבית. יש להסיר חסמים אלו ולאפשר להם להעניק טיפול לפונים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully