וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החשש להתפרצות בדיר אל-אסד: מחסומים הוקמו, מאמצים לבידוד חולי הקורונה

לאחר שתושבי היישובים הערביים בצפון התבקשו להסתגר בבתיהם בעקבות חשש להתפשטות המגיפה, קיים מפקד פיקוד העורף ישיבת חירום עם בכירי המשטרה. משרד הפנים מקדם העברת מבודדים לאכסניות, והרשויות נערכות לאכיפת ההנחיות בתקופת הרמדאן: "המצב בשליטה, יש התגייסות של כולם"

-

תושבי דיר אל-אסד, והיישובים הערביים הסמוכים אליו בצפון הארץ, התעוררו הבוקר (רביעי) להודעת משרד הבריאות על החשש מהתפרצות נגיף הקורונה באזור. לפי משרד הבריאות, התגלו 31 חולי קורונה המגיעים גם מנחף, בענה ומג'ד אל-כרום, אולם "יש מאות מגעים פוטנציאליים", והתושבים התבקשו להסתגר בבתיהם.

בצהריים, נערכה בדיר אל-אסד ישיבת חירום בהשתתפות מפקד פיקוד העורף אלוף תמיר ידעי, מפקד מרחיב גליל במשטרה ניצב-משנה אבי דניאלי ומפקד תחנת מג'ד אל-כרום הסמוכה, סגן-ניצב יקי אוחנה. בנוסף אליהם, השתתף בישיבת החירום גם נציג הממשלה איימן סייף, שמונה על ידי שר הפנים אריה דרעי לעמוד בראש הצוות לטיפול בקורונה בחברה הערבית.

סייף אמר לוואלה! NEWS כי "המצב בשליטה. המענה לחברה הערבית נמצא אצלנו בראש סדר העדיפויות והמאמץ העיקרי כאן כעת הוא לבודד את החולים ומי שנחשפו לחולים במלונות ומחוץ ליישוב. בזה אנחנו מרכזים מאמץ. נדרשות גם יותר בדיקות ופנינו למד"א עם ראש המועצה המקומית דיר אל-אסד".

כוחות פיקוד העורף בדיר אל-אסד, 15 באפריל 2020. דובר צה"ל
כוחות פיקוד העורף בדיר אל-אסד, היום/דובר צה"ל

יחד עם הרשויות המקומיות, משרד הפנים מקדם בידוד באכסניית אנ"א חיפה עבור מי שאינם חולים, אך מחויבים בבידוד ואין להם תנאים לכך בביתם. נכון לעכשיו, התפוסה באכסנייה נמוכה - כ-15 איש בלבד במתקן שיכול לקלוט כמאה איש. גם אכסניית אנ"א בעכו נבחנת לצורך זה.

במקביל, משרד הביטחון זירז את ההתקשרות עם מלון קרלטון בנהריה, לבידודם של חולים במצב קל. הסכם נחתם, פיקוד העורף יכין אותו ויפעיל אותו והוא צפוי להיות מוכן לקליטתם של החולים הקלים בתוך יום-יומיים.

בינתיים, בכניסה לדיר אל-אסד הוצב "מחסום נושם", שנועד לבדוק שמי שנעים בכביש עושים זאת רק על פי ההנחיות. המשטרה מפעילה "מחסומים מדלגים" ביישובים הסמוכים, והחל מהשעה 18:00 צפוי סגר ביישובי הסביבה שבמסגרתו שוטרים לא יאפשרו מעבר לאנשים שאינם מורשים. הם גם יבצעו סיורים כדי לאכוף את האיסור על פתיחת העסקים, כפי שקבעה הממשלה.

העברת תושבי דיר אל-אסד המחויבים בבידוד לאכסניה בחיפה, 15 באפריל 2020. דוברות משרד הפנים, אתר רשמי
העברת תושבי דיר אל-אסד לבידוד באכסניה בחיפה, הערב/אתר רשמי, דוברות משרד הפנים

סייף הוסיף כי "במקביל ממשיכה פעילות ההסברה. לפנינו תקופת הרמדאן ואנחנו נערכים לה, כדי להתנהג בצורה אחראית. זה חודש דתי-חברתי שבשגרה מאופיין בהתקהלויות, ואנחנו נערכים לחגוג בבתים כפי שהאוכלוסייה היהודית עשתה בפסח. עובדים גם עם האוכלוסייה הצעירה שלא תמיד מבינה למה ומפנימה, וזה מאמץ עיקרי כעת".

לדבריו, הוקם חמ"ל של ועד ראשי הרשויות המקומיות בחברה הערבית בשפרעם שעובד בתיאום מולו. "יש התגייסות של כולם", אמר. "הקדמנו לרשויות המקומיות מענקי איזון ותקציבי חירום. עם ועד ראשי הרשויות אנחנו עוסקים במיפוי של סלי המזון הנדרשים גם למשפחות הנזקקות שעקב המצב מתווספות למעגל העוני וצריכות פתרון מיידי".

בתוך כך, מפקד נפת גליל מערבי בפיקוד העורף, אלוף-משנה רז קרני, פנה היום לתושבי דיר אל-אסד והיישובים הסמוכים וביקש מהם להישאר בבתים. "אנחנו בעיצומו של אירוע מורכב בדיר אל-אסד", אמר לאחר סיור באזור עם מפקד פיקוד העורף, אלוף תמיד ידעי, ומפקד מחוז צפון בפיקוד העורף, אלוף-משנה גיא ברגר. "יש לנו כרגע 25 חולים ואנחנו ביחד עם כוחות ההצלה ובעיקר משטרת ישראל בהובלת הרשויות המקומיות מטפלים באירוע בנחישות. אנחנו מפנים כרגע אנשים על פי הסכמתם לבתי מלון בתל אביב ובנהריה".

לדברי קרני, "כל מי שחולה חייב ללכת לבית מלון כדי להחלים בבית המלון. חוץ מזה אנשים שמבודדים ויש כאן הרבה מאוד אנשים שצריכים להיות בבית, 'חליק פיל בית' תישארו בבית. יש לנו אפשרות להציל חיים, אנחנו נמצאים בנקודה מאוד משפיעה על האירוע הזה. אם כולם יתנהגו בצורה טובה ויענו להנחיות של משרד הבריאות ומשטרת ישראל והמועצה המקומית אנחנו נהיה במקום יותר טוב בעוד שבוע".

כוחות פיקוד העורף בדיר אל-אסד, 15 באפריל 2020. דובר צה"ל
כוחות פיקוד העורף בדיר אל-אסד, היום/דובר צה"ל

החשש מהתפרצות מגיע אחרי שביישובים הערביים התריעו מהיעדר הנגישות לבדיקות ביישובים הערביים במשולש, בגליל ובנגב. בשבוע שעבר פנה מרכז עדאלה למשרד הבריאות בדבר היעדר מתחמי בדיקה בגליל העליון שישרתו את תושבי מעיליא, ג'יש ופסוטה. בעקבות פנייה זו, השיב משרד הבריאות כי הוא יפעל מתחמי היבדק וסע באזורים אלה וכי המשרד נמצא בתהליך של העברת האחריות לבדיקות אלה לקופות החולים.

עו"ד סאוסן זהר ממרכז עדאלה מסרה: "נראה שישנו כשל עמוק בכל הנוגע להתמודדות עם התפשטות מגיפת הקורונה ככל שזה נוגע לחברה הערבית. המדינה מגיבה לאט ובאיחור ואינה מנגישה בדיקות קורונה לאוכלוסיות נרחבות, ואנו חוששים שמא התוצאות למחדל הזה תהיינה קשות מאוד".

יו"ר הוועד הארצי של ראשי הרשויות המקומיות הערביות בישראל, מודאר יונס, אמר כי "מה שמדאיג אותנו מאוד היום שלמרבה הצער, התושבים שעבדו במפעלים חיוניים בכמה מקומות, נחשפו לנגיף וחלו, ולא אובחנו מבעוד מועד. העלינו כבר בתחילת הדרך חשש שהנתונים שסופקו לא בהכרח משקפים את המציאות, מכיוון שכמות הבדיקות שבוצעה בחברה הערבית הייתה נמוכה. לשמחתנו, כשהתחילו לעשות את הבדיקות לציבור הרחב הנגישו אותן לחברה הערבית והתברר לשמחתנו שהמגמה לא השתנתה ושככלל, המחלה לא פשתה אצלנו".

ח"כ יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת) התריע ממחדל הבדיקות ביישובים הערביים. "שב ומתריע על תת-בדיקה מדאיגה וחמורה ביישובים הערבים, שעלולה להוביל לאסון בממדים חסרי תקדים", צייץ ג'בארין בטוויטר. "חסרות לחברה הערבית עשרות אלפי בדיקות, באופן מיידי, כדי שנקבל תמונה טובה יותר ביחס לאוכלוסייה הכללית. האזרחים הערבים מהווים 20% מהאוכלוסייה, אבל פחות מ-10% מסך הנבדקים".

היערכות לקראת הרמדאן

קצין בכיר בפיקוד העורף אישר בשיחה עם וואלה! NEWS כי בעקבות ההתפרצות בצפון, מתבצע טיפול ממוקד באזור. 14 אזרחים הועברו למלונית קורונה בחיפה כדי לבודדם מהאוכלוסיה ולמנוע הדבקה באזור בו מתגוררים כ-30,000 אזרחים מהמגזר הערבי.

בתוך כך, פיקוד העורף נערך לחג הרדמאן שבחסות משבר הקורונה הופך לתקופה רגישה ובעלת פוטנציאל הדבקה בקרב המגזר. פיקוד העורף נערך יחד עם הרשויות המקומיות, משרד הבריאות ומשטרת ישראל לקראת החג שיחל ב-24 באפריל. "סיימנו כעת הערכת מצב עם מפקד פיקוד העורף", אמר הבכיר. "האתגר ברור לנו והוא גדול. אני מעודד מהרצינות של ראשי הרשויות, היקף המתנדבים מהמגזר שלובשים וסט כתום עם סמל מדינת ישראל שמחלקים מזון למתקשים".

באשר להתפרצות בצפון אמר הבכיר כי פיקוד העורף פנה לציבור המוסלמי באמצעות מודל שכולל הסברה מאוד ברורה "בשילוב טאלנטים בני המגזר. חג הרדמאן הוא כמו 30 פעם ליל הסדר. לפי המודל אין תפילות במסגדים במהלך החג, אין התגודדות מחוץ לבתים והארוחות לשבירת הצום יתנהלו רק במסגרת המשפחתית ולא מעבר לכך. אנחנו נמשיך לסייע בחלוקת מזון למתקשים".

(עדכון ראשון: 18:07)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully