וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הזנחה, מתחמים לבדיקת קורונה ייפתחו בשכונות מעבר לגדר בי-ם

חולה ראשון בנגיף אובחן במחנה הפליטים שועפאט, שתושביו ותושבי כפר עקב נדרשים לעבור מחסומים בדרכם לבדיקה. "המחדלים מגיעים לדרגה שעלולה לסכן את חיי התושבים באופן ממשי", נכתב בעתירה שדרשה להנגיש את הבדיקות. מחר צפויים להתחיל לפעול בשכונות מתחמי בדיקה

צילום: רוני כנפו, עריכה: ירדנה עבודי -פוקס

2,600 תושבים ממזרח ירושלים נבדקו לנגיף הקורונה עד יום שבת האחרון במתחם "היבדק וסע" שהוקם בג'בל מוכבר, מתוכם רק 25 הם תושבי כפר עקב ומחנה פליטים שועפאט - כך מסר משרד הבריאות בתגובה לעתירת ארגון עדאלה. העתירה ביקשה להנגיש את הבדיקות בשכונות אלה שבצפון ירושלים, המונות יותר מ-120 אלף תושבים. עוד נמסר כי במרפאות של קופות החולים שהוקמו בשכונות אחרות, נבדקו רק תושבים ספורים מכפר עקב ומחנה פליטים שועפאט, שם אובחן היום (שני) חולה ראשון בנגיף. כעת, הודיעו בקופת חולים כללית כי החל ממחר יפעלו מתחמי בדיקה בשתי השכונות וכן בסילוואן, שדווח בה על כמה חולים.

מפת התחלואה של משרד הריאות בנוגע לשכונות ירושלים ציירה תמונה ורודה במזרח העיר - היחס בין שיעור התושבים לחולים נמוך משמעותית מהממוצע, וזאת גם אחרי שהוקמו מתחמי בדיקה בכמה מהשכונות. אך אחד החששות שעלה הוא היעדר בדיקות ומידע, על אף שגם מבתי החולים בעיר לא עלתה תמונה שונה. "לא יכול להגיד שאני רגוע, אני עם אצבע על הדופק", אמר אתמול ראש עיריית ירושלים משה ליאון, אך הוסיף כי נראה שעם הזמן מתברר "שהמצב שם תחת שליטה".

מתחם "היבדק וסע" בואדי ערה 30 במרץ 2020. מד"א
"תשתית בריאותית פגומה". מתחם היבדק וסע בואדי ערה/מד"א

בשבועיים האחרונים פתחו קופות החולים כמה מרפאות בעיר, ומד"א הקים מתחם היבדק וסע. אך עבור תושבי השכונות שמעבר לגדר וצריכים לעבור מחסומים, מדובר בהליך מורכב, ובפרט כשרוצים להימנע ממגע עם אנשים נוספים. בעקבות זאת, עתרו ארגונים במחנה פליטים שועפאט ובכפר עקב לבג"ץ, באמצעות ארגון עדאלה, בדרישה להנגיש את הבדיקות לתושבים הסובלים מהזנחה ארוכת שנים מצד הרשויות.

"למרות שמדובר בשכונות הצפופות ביותר מבחינת אוכלוסין ואשר לפי הקריטריונים של המשיב (משרד הבריאות - מ"ה) הם חייבים לקבל עדיפות בהנגשת הרפואה המונעת במגיפת הקורונה, המחדלים של המשיב מגיעים לדרגה שעלולה לסכן את חיי התושבים באופן ממשי ביותר", נכתב בעתירה. "לא רק שהתשתית הבריאותית היא פגומה ביותר בשכונות אלה, אלא שהמשיב לא דאג לספק תשתית בסיסית כפי שהוא עושה בישובים אחרים בכל הקשור למניעת התפשטות נגיף הקורונה. בשכונות אלה אין קופות חולים המעניקות טיפול מניעתי בנגיף, אין הגעה למד"א, אין עריכת בדיקות לנגיף, אין שירותי הצלה זמינים, אין הדרכה לתושבים, ואף אין נגישות למידע".

מתחם היבדק וסע בשועפאט שבמזרח ירושלים 2 באפריל 2020. מאיה הורודניצ'אנו
היעדר בדיקות ומידע. מתחם היבדק וסע, מזרח ירושלים/מאיה הורודניצ'אנו

משרד הבריאות כתב בתשובתו שיש לדחות את העתירה, וציין כי יש להפנות את העתירה לקופות החולים ומד"א. בנוסף, ציין כי מד"א הכשיר צוותים ייעודים של הסהר האדום לצורך הבדיקות, וכן שמד"א בדק תושב אחד במחנה הפליטים שועפאט וארבעה בכפר עקב. "המאמצים הנעשים להכלת הנגיף, בין היתר בקרב אוכלוסיית מזרח ירושלים, חורגים מעצם הקמת תחנות בדיקה והנגשת הבדיקות לתושבים", נכתב בתשובה, בה פורטו שורה של פעולות הסברה והנגשת מידע.

לטענת עו"ד סוהאד בשארה ועו"ד מאיסאנה מוראני ממרכז עדאלה, ייתכן שמאמצי משרד הבריאות לא מספיקים. "הצעד שהצהיר עליו משרד הבריאות הוא חשוב, אך אנו גם חוששים שאולי מדובר במעט מדי, לנוכח השלב המאוחר של התפשטות המגיפה", אמרה סוהאד. "אנו סבורים שיש לשקול לפעול גם לניטור התחלואה בשכונות אלה, כדי לקבל החלטות בהמשך, ולהסיר כל חסם מפני נגישות התושבים אל תחנות הבדיקה, לרבות האפשרות לפתוח את שעריהן בפני כלל המבוטחים ולא רק לחברי הכללית. קיימת סכנה של ממש שממדי התפשטות המגיפה כלל אינם ידועים לנו, ולכן טוב יעשה המשרד אם יפעל בנחישות ובמהירות לאיתור החולים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully