וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחסומים ומאות שוטרים: סגר הוטל על שכונות בי-ם מחשש להתפרצות קורונה

המגבלות נוגעות ל-17 שכונות בצפון, במערב ומרכז העיר, ובמסגרתן תורשה יציאה מהרובעים רק לצורך חיוני. לאחר שהחלטת הממשלה פירטה רק את השכונות שאינן כלולות בסגר, פרסמה העירייה את רשימת השכונות המוגבלות. משה ליאון: "אין פה שיקולים פוליטיים, רק מספרים"

צילום: רוני כנפו, עריכה: ירדנה עבודי -פוקס

הסגר על הרובעים בירושלים שהוכרזו כאזורים מוגבלים נכנס היום (ראשון) בצהריים לתוקף. יותר מאלף שוטרים וכ-200 חיילים נפרסו ברחבי העיר על מנת ליישם את החלטת השרים. בניגוד לארבעת הרובעים שצוינו בהחלטת השרים, במשטרה חילקו את המקומות הבעייתיים לעשרה אזורים, שבכניסות וביציאות הראשיות שלהם הוצבו מחסומים ושוטרים מתשאלים את הנכנסים והבאים.

בעוד בחלק מהשכונות הבדיקות חלקיות, באחרות נעשים תשאולים קפדניים. כך למשל ליד כיכר הדווידקה, לא אפשר לתושבים לצאת מהאזור ללא צורך חיוני. נהג מונית שהגיע לחסימה נדרש לחזור בחזרה, אך רק לאחר שיחה התאפשר לו לעבור תוך התחייבות שלא ישוב. בחלק מהשכונות ניתן לראות כמה חסימות, כך למשל בגבעת שאול. הנכנסים לשכונה נשאלים לאן הם נוסעים ומהיכן הם.

נוסח ההחלטה, המגדיר את הרובעים שיוגבלו ומפרט איזה שכונות אינן כלולות בו - במקום לפרט את השכונות שיוגבלו - העלה ביקורת רבה. בעיריית ירושלים הביעו תמיהה על הניסוח, והוסיפו כי הבלבול ניכר, והמוקדים הטלפוניים קורסים משיחות של תושבים שאינם מבינים האם הם נכללים באזורים שיוגבלו או לא. בעקבות זאת, העירייה פרסמה מטעם עצמה את רשימת השכונות המוגבלות, בהן רמות, רמת שלמה, נווה יעקב, הר נוף, גבעת שאול, קרית משה, רחביה - בין הרחובות קרן קיימת לישראל עד רחוב רמב"ן כולל, נחלאות, מקור ברוך, רוממה (רבתי), עזרת תורה, גאולה, מאה שערים, בית ישראל, מוסררה, בית וגן וגבעת מרדכי.

לפי החלטת הממשלה התוחמת רובעים, לצורך הצטיידות מזון ניתן יהיה לנוע גם במרחבי הרובע. ולצרכים חיוניים ולעבודה ניתן יהיה לעבור גם בין הרובעים. באזור מאה שערים, מקור ברוך וגאולה, שגם היום האכיפה בהן מוגברת, צפויות להיות עשרות חסימות.

ההחלטה הייתה אמורה להתקבל עוד לפני סוף השבוע, אך בעיריית ירושלים ובמשרד הבריאות לא הגיעו להסכמות. לבסוף, הודיעו אתמול בעירייה כי הוסכם על קריטריון של יותר מחולה קורונה אחד ל-1,000 איש, קריטריון הנחשב מחמיר. עוד הסבירו בסביבת ראש העירייה, משה ליאון, כי הוסכם שההחלטה תיושם בכל הארץ, אך הלילה אישרו השרים הגבלות בירושלים בלבד. מנתוני מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה עולה כי קצב ההדבקה השבועי בירושלים הוא 1.5, בדומה לבני ברק ובית שמש. כך, בעוד מספר החולים בעיר לפני שבוע היה 1,251, כעת הוא עלה ל-1,897.

עוד בוואלה!

משבר הקורונה: מגבלות תנועה ב-4 רובעים בי-ם, שכונות עם ריבוי חולים יוגדרו "אדומות"

לכתבה המלאה
מחסומים ברחביה, ירושלים, 12 באפריל 2020. רוני כנפו
"אין לקריטריונים שיוך מגזרי". מחסום ברחביה, ירושלים/רוני כנפו

ברקע הדברים, גם שר הבריאות יעקב ליצמן קרא לעמיתיו בממשלה לקבוע קריטריונים שווים להגבלות התנועה ללא הקשר או זיקה לאופי האוכלוסיה. "יש לקבוע קריטריונים ברורים ושווים לכלל הערים, האזורים והשכונות בישראל", טען ליצמן, "ההגדרות לפיהן יש להגביל את התנועה בריכוזים החרדיים בלבד מוטעות ומכפישות ציבור שלם שנשמע להוראות החוק והרבנים". הקריטריונים המוצעים כוללים מספר גבוה מ-50 של חולי קורונה, שיעור תחלואה ל-100 מאלה איש הגבוה מהממוצע הארצי, ושיעור עלייה בתחלואה בשלושה הימים האחרונים הגבוה מהממוצע הארצי.

גם מנכ"ל משרדו, משה בר סימן טוב הבהיר כי הרצון לצאת מהמגיפה היא דרך אבחנה בין אזורי מגורים שונים. "חלק מהיכולת שלנו לצאת מהסגר היא ליצור אבחנה בין אזורי מגורים שונים. הצוות המקצועי במשרד עובד לפי 3 פרמטרים מרכזיים: מספר החולים, מספר החולים ל-100,000 נפש וקצב העליה ב-3 הימים האחרונים. לקריטריונים האלה, שיעוגנו בהחלטת ממשלה, נכנסות ערים, שכונות ואזורים שונים בארץ. חלקם יוכנסו בהמשך ויבוצעו שינויים והתאמות בשכונות השונות. חשוב שנדע שאין לקריטריונים צבע או שיוך מגזרי. ההחלטות מתקבלות על סמך פרמטרים מקצועיים בלבד ואנו ממשיכים ללמוד את הנתונים בשכונות תוך כדי תנועה", צייץ בטוויטר.

ההחלטה הנוגעת לירושלים כוללת בעיקר שכונות חרדיות בצפון ומערב העיר וכן את מרכז ירושלים. לפי ההסבר להחלטה, "בדיקה של נתוני התחלואה ל-100,000 איש לפי אזורים בתוך ירושלים ועל פי פיזור החולים היחסי בעיר מוביל למסקנה כי יש הצדקה להכריז רק על חלקים מהעיר כאזור מוגבל". ארבעת הרובעים שהוכרזו כאזור מוגבל הם: רובע 1, למעט עוטף ירושלים כפר עקב, אזור התעשייה עטרות, בית חנינא, פסגת זאב ועוטף ירושלים שכונת השלום; רובע 2, למעט אזור התעשייה הר החוצבים, פארק מטרופוליני עמק הארזים ופארק מטרופוליני עמק מוצא; רובע 3, למעט אזור התעשייה גבעת שאול, בית הכרם, מנהל מוסדי הר הרצל, יובלים, גנים, רמת דניה ובית החולים הדסה עין כרם; רובע 5, למעט מנהל מוסדי קריית הלאום ובית דוד.

היציאה מאזורים אלה תתאפשר רק במקרים של יציאה לעבודה, טיפול רפואי חיוני, הלוויה של בן משפחה מדרגה ראשונה, העברת קטין בין הורים גרושים, הליך משפטי וכל צורך חיוני אחר באישור מראש של רשות החירום הלאומית. לכן, ההבדל המרכזי בין אזורים מוגבלים בעיר לאחרים צפוי להיות באכיפה מוגברת ובהצבת חסימות, בדומה למתרחש בבני ברק.

מחסומים בבצלאל, ירושלים, 12 באפריל 2020. רוני כנפו
"ראוי שהטיפול יהיה בבעיה ולא בסימפטום". מחסום בבצלאל, ירושלים/רוני כנפו

שכונות מזרח ירושלים אינן נכללות ברובעים שהוגבלו, שכן מפת משרד הבריאות המפרטת את התחלואה בכל שכונה מראה שיעור תחלואה נמוך במיוחד, גם לאחר הקמת מתחם "היבדק וסע" והבדיקות הנערכות במרפאות קופות החולים. עם זאת, עדיין ישנו חשש ברשויות כי הנתון הנמוך נובע גם מהיעדר מידע מספק.

לצד ההגבלות, בעירייה שבים ומדגישים את הצורך בהוצאת חולים ומבודדים למלוניות ודורשים סיוע. "ראוי שהטיפול יהיה בבעיה ולא בסימפטום, קרי, לפנות את הנדבקים לבידוד במלונות היעודיים שנקבעו לכך, על מנת למנוע את התפשטות הנגיף ולהסיר את השכונות מהסגר", נכתב בהודעת העירייה אתמול.

"אין פה שיקולים פוליטיים, רק מספרים"

ראש העיר ליאון דחה טענות על שיקולים פוליטיים בחלוקת האזורים בירושלים, ואמר כי אין כוונה במשרד הבריאות לשנות בשלב זה את החלוקה. "אין שום שיקול חוץ ממספרים, אין פה שיקולים פוליטיים. הלחץ של חברי כנסת אם קיים הוא מתוך כוונה חיובית ונקייה", אמר בשיחה עם עיתונאים.

כמו כן, התייחס ליאון לנושא של פינוי חולים לבתי מלון והעריך כי עד סוף היום יפונו בסך הכל כ-130 בירושלים. "התחלנו לעשות את הפינוי ביום שלפני ליל הסדר, לאט-לאט טיפסנו, גם היום אנחנו על כמה עשרות. מפעילים את כל הלחצים האפשריים מבחינת היגיון להסביר", אמר והבהיר כי בשלב זה לא עומד על הפרק הנושא של פינוי כפוי.

בהתייחס לתחלואה הנמוכה במזרח ירושלים, ליאון ציין כי הוא "עם האצבע על הדופק". עוד הוסיף כי "נכון להיום יש כ-50 חולים במזרח העיר. זה מספר נמוך יחסית, העמדנו בית מלון לצורך החולים הללו, ולבודד אותם עוד כשהמספר קטן, מעודדים מאוד את הבדיקות".

ראש העיר, משה ליאון,בפתיחת שנת הלימודים בבית ספר בירושלים , ספטמבר 2019. רוני כנפו
"זה לא סוד שאני לא בעד הסגר". ליאון טרם ימי הקורונה/רוני כנפו

לדבריו, עד כה לא נענה על ידי משרד הבריאות בנוגע לבקשתו לסייע לבתי החולים במזרח העיר, שסובלים ממחסור בציוד רפואי. "ברצוני להתריע בפנייך על מחסור חמור בציוד רפואי בסיסי בבתי החולים במזרח ירושלים, בדגש על ציוד מיגון וציוד לביצוע בדיקות קורונה וזאת על אף הבטחות חוזרות ונשנות מצידכם", כתב בפנייתו בשבוע שעבר. "משמעות הדבר הוא שמערכת הבריאות בירושלים עלולה לקרוס כולה, לאור אי יכולתם של בתי החולים במזרח ירושלים לשאת במאמץ המשותף של כלל בתי החולים בתקופה זו".

עוד אמר ליאון כי "זה לא סוד שאני לא בעד הסגר כי אני חשוב שזה לא הפתרון. הפתרון האמיתי לבעיית החולים זה למעשה לבודד אותם, שנוכל לבודד את החולים, להביא אותם לבתי מלון, ואז אין סיכוי שהם יגבירו את אחוז הנדבקים או את מספר הנדבקים".



(עדכון ראשון: 10:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully