וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר הקורונה: מגבלות תנועה ב-4 רובעים בי-ם, שכונות עם ריבוי חולים יוגדרו "אדומות"

ועדת השרים אישרה את הצעת השר ליצמן, לפיה בארבעה מתוך שבעה אזורים בעיר שבהם זוהה מספר חולים גבוה יחולו מגבלות תנועה על התושבים. ברובעים אלו תתאפשר יציאה למטרות עבודה, טיפולים רפואיים חיוניים ומקרים מיוחדים נוספים. המגבלות יחלו מ-12:00 בצהריים

צילום: רוני כנפו, דוברות משטרת ישראל, שלומי גבאי, יואב אתיאל, ניב אהרונסון

ועדת השרים אישרה הלילה (ראשון) את הצעת שר הבריאות יעקב ליצמן, לפיה ארבעה רובעים מתוך שבעה בירושלים יוגדרו כ"אזור מוגבל", בהם תוגבל תנועת התושבים למעט צרכים חיוניים. ההחלטה שאושרה כחלק מהמאבק בהתפשטות מגיפת הקורונה, צפויה להיכנס לתוקפה ב-12:00 בצהריים, עד ליום רביעי ב-07:00 בבוקר.

על פי הטיוטה שהוגשה לשרים, העיר תחולק לשבעה רובעים. ארבעת הרובעים שסומנו כמתאימים להכרזה כאזור מוגבל נבחרו על פי כמות חולי קורונה גבוהה (לפחות 50 חולים), קצב עלייה בתחלואה הגבוה בשלושת הימים האחרונים מעל הממוצע הישראלי ושיעור תחלואה ל-100 אלף תושבים הגבוה משיעור התחלואה הממוצע בכלל האוכלוסייה.

ארבעת הרובעים כוללים את רובע 1 למעט עוטף ירושלים כפר עקב, אזור התעשייה עטרות, בית חנינא, פסגת זאב ועוטף ירושלים שכונת השלום; רובע 2 למעט אזור התעשייה הר החוצבים, פארק מטרופוליני עמק הארזים ופארק מטרופוליני עמק מוצא; רובע 3 למעט אזור התעשייה גבעת שאול, בית הכרם, מנהל מוסדי הר הרצל, יובלים, גנים, רמת דניה ובית החולים הדסה עין כרם; רובע 5 למעט מנהל מוסדי קריית הלאום ובית דוד.

בכל אחד מהאזורים תתאפשר יציאה מאזור הרובע לעבודה, טיפול רפואי חיוני, הלוויה של בן משפחה מדרגה ראשונה, העברת קטין בין הורים גרושים, הליך משפטי וכל צורך חיוני אחר באישור מראש של רשות החירום הלאומית.

הרובעים בירושלים בהם הוטל הסגר בשל הקורונה - ה-12 לאפריל 2020. צילום מסך, צילום מסך
מסתמן כי מגבלות התנועה יוטלו על ארבעה רובעים/צילום מסך, צילום מסך

על פי נתוני משרד הבריאות, 1,819 נדבקו עד כה בנגיף בירושלים ו-21 איבדו את חייהם. 14,683 מתושבי העיר נדרשו בבידוד ובשלב זה מבודדים 891 בני אדם. במקביל, 98 מהנדבקים החלימו. מוקדם יותר השבוע פורסם כי כ-75% מהחולים הם משכונות חרדיות.

ראש עיריית ירושלים, משה ליאון, תמך בהחלטה על סגר שכונה על פי קריטריונים קבועים ורלוונטיים. בעירייה מסרו כי "ראוי שהטיפול יהיה בבעיה ולא בסימפטום, קרי, לפנות את הנדבקים לבידוד במלונות היעודיים שנקבעו לכך, על מנת למנוע את התפשטות הנגיף ולהסיר את השכונות מהסגר. ראש העיר דורש מהממשלה לסייע במימוש הפינוי בכל דרך".

לפי העירייה, הקריטריון המדובר הוא יותר מחולה לאלף איש. מנתונים שפורסמו בתחילת השבוע, ניתן לראות כי בין היתר בשכונות הר נוף, רמת שלמה, גבעת מרדכי ובית וגן השיעור היה גבוה יותר. המשמעות היא שהשכונות שבהן יש יותר מחולה לאלף תושבים, יוגדרו כשכונות אדומות סגורות, בעוד האחרות יוגדרו ירוקות. בעירייה הסכימו לקריטריון בידיעה שהכוונה היא ליישם את הקריטריון בכל הארץ, ולא רק בירושלים.

שער יפו בירושלים, 10 באפריל 2020. יונתן זינדל, פלאש 90
שער יפו בירושלים במהלך עוצר חג הפסח/פלאש 90, יונתן זינדל

לדברי גורמים בעיריית ירושלים, משרד הבריאות מבקש להטיל סגר על שכונות מסוימות בעיר, אך ללא קריטריונים ברורים. כך למשל, שכונת גבעת מרדכי עלתה כשכונה שיש לסגור בעוד רוממה, שבה שיעור גבוה משמעותית יותר של חולים, לא הוזכרה כשכונה שיש לסגור. לפיכך ממתינים בעירייה לקבל מענה לשאלותיהם על בסיס מה מתקבלות על ההחלטות והאם מדובר רק בסגירה של שכונות בירושלים או בערים נוספות בהתאם לקריטריונים. בעירייה ציינו כי יש להתמקד בפינוי מבודדים וחולים לבתי מלון בשכונות הסובלות מצפיפות ולא רק בהגבלות נוספות.

מגבלות התנועה הקיימות

נכון לעכשיו, בכלל היישובים שמרבית תושביהם יהודים ניתן לצאת למרחק של עד מאה מטרים מהבתים, למעט מקרים חיוניים: הגעה לעבודה במקום המותר על פי החוק; הצטיידות במזון, תרופות, מוצרים חיוניים וקבלת שירותים דחופים; קבלת שירות רפואי; תרומת דם; הליך משפטי; הפגנה; הגעה לכנסת; טיפול במסגרות רווחה; סיוע רפואי לאדם אחר או סיוע לאדם עם קושי או מצוקה; תפילה במקום פתוח, הלוויה, חתונה וברית וכן יציאת אישה לטבילה במקווה; העברה של קטין למסגרות חינוך לילדי עובדים חיוניים ומסגרות מיוחדות. הציבור מתבקש להישאר בבתים, אלא במסגרת המטרות שנקבעו בתקנות.

כמו כן, תנועת הרכבות תישאר מושבתת, בדומה למצב ששרר טרם חג הפסח. שירותי המוניות ממשיכים כרגיל, אך מותרת הסעת נוסע אחד בלבד, או מלווה נוסף לצורך רפואי. זאת, כשהנוסעים יושבים במושב האחורי וחלונות הרכב פתוחים. בנוסף לכך, מותרים שירותי הסעה למקומות עבודה בכפוף למגבלות. מלבד הסרת הסגר, היום תיכנס לתוקפה הנחייה חדשה, הקובעת כי על כל אדם היוצא ממקום מגוריו לעטות מסיכת פנים.

מחסומים בכניסה לירושלים לבדיקת העמידה בתקנות מניעת התפשטות הקורונה, 26 במרץ 2020. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
מחסומים בכניסה לירושלים, השבוע/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

במהלך חול המועד, נתניהו צפוי לכנס ועדה שתבחן תכנית להחזרת המשק לשגרה בהדרגתיות. לפי המסתמן, הצעדים הראשונים שיהיו על הפרק יהיו הגדלת היקפי העבודה במקומות עבודה חיוניים ופתיחת חנויות רחוב ומסחרים מרכזיים. עם זאת - טיסות מסחריות, כמו גם בתי כנסת, מסעדות ובתי קפה, אינם על הפרק בשלב זה.

(עדכון ראשון: 18:33)

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully