וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנדלבליט על המחדל בנתב"ג: לא עיכבתי את בידוד השבים מחו"ל, זה שקר

בעקבות הסערה בדבר חזרתם של אזרחים ארצה ללא בידוד, בדיקות או תשאול, היועמ"ש הבהיר כי לא מנע את עבודת הממשלה בנושא כפי שטענו גורמים בלשכת ראש הממשלה, במענה לפניית וואלה! NEWS. "מדובר בתדרוך שקרי וכוזב", אמר

צילום: ניב אהרונסון

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט אמר הערב (שבת) כי לא עיכב או מנע את פעולות הממשלה בנוגע לבידוד החוזרים לישראל מחו"ל. "מדובר בתדרוך שקרי וכוזב", אמר היועמ"ש בעקבות טענתם של גורמים בלשכת ראש הממשלה כי הייעוץ המשפטי לא אפשר לבודד את השבים. הסערה התעוררה כשאזרחים שבו ארצה ללא בדיקות או תשאול, ואף לא הועברו לבידוד במלוניות קורונה.

בצל הביקורת, משרד הביטחון קיבל הערב את האחריות לניהול סוגיית האזרחים החוזרים מחו"ל. הממשלה תכונס מחר בבוקר כדי לאשר את חובת הבידוד במלוניות לכלל החוזרים מחו"ל למשך 14 יום.

מטעמו של היועמ"ש נמסר כי ב-2 באפריל אישרה הממשלה את התיקון לתקנות שעת חירום שמסמיך את משרד הבריאות להורות על כך שכל אדם שנוחת בישראל ייכנס לבידוד במלונית למשך 14 ימים, כולל בכפייה. "זהו כלי משמעותי ואפקטיבי אותו ביקשה הממשלה ואושר משפטית על ידי היועץ המשפטי לממשלה, כדי להתמודד עם התפשטות נגיף הקורונה מאת אלו המגיעים לארץ מחו"ל", אמרו. "מובן כי לשם הבטחת האפקטיביות של כלי זה נדרש יישומו באופן קפדני על ידי הגורמים המבצעים בשטח. יש לוודא כי הדברים אכן מבוצעים, כנדרש על פי התקנות לשעת החירום".

עוד הוסיפו, "מתברר כי היום בשבת, ביקש משרד הבריאות לראשונה להקשיח עוד יותר את המנגנון שיחול על אלו החוזרים לארץ, כדי להבטיח באופן מלא את חובת הבידוד. היועץ המשפטי לממשלה ונציגיו פועלים יחד עם גורמי המקצוע והדרג המדיני כדי למצוא הסדר מתאים שיעמוד בדרישות הדין. כל פרסום ביחס לעמדה המשפטית הסופית וביחס להסדר המתוקן, שהתבקש כאמור לראשונה רק היום, הינו חסר בסיס".

היעומ"ש אביחי מנדלבליט, במהלך כנס משפט באוניברסיטת חיפה 5 בינואר 2019. שלומי גבאי
"תדרוך שקרי וכוזב". מנדלבליט/שלומי גבאי

מוקדם יותר היום, גורמים בלשכת ראש הממשלה ענו בתשובה לפניית וואלה! NEWS בשאלה מדוע התעכבה הסמכת פיקוד העורף לטיפול בשבים הנכנסים לארץ, כי עד כה הייעוץ המשפטי לממשלה לא איפשר בידוד במלוניות לשבים מחו"ל, ודרש לבצע תשאול. זאת בטענה כי למשרד המשפטים נדרשים הוכחות ונתונים מספקים כדי לאשר חיוב גורף של בידוד למשך 14 יום.

בימים האחרונים נחתו בנתב"ג טיסות עליהן אזרחים ששבו לישראל, אך מרביתם המשיכו בנסיעה ליעדיהם ולא הועברו לבידוד - בעוד המדינה נמצאת בהסגר. ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה היום לעצור את הטיסות הנכנסות לישראל עד להשגת הסדרה משפטית שתאפשר לפיקוד העורף לקחת את הנוחתים בארץ למלוניות קורונה, מיד עם ירידתם מהמטוס. במסגרת הנחיית ראש הממשלה, מטוסים שכבר המריאו לישראל יורשו לנחות ומעבר לכך, ייעצרו כל טיסות הנוסעים לישראל.

עוד בוואלה!

אחרי המחדל: נתניהו הורה לעצור את כל הטיסות הנכנסות לישראל

לכתבה המלאה
נוסעים ישראלים נוחתים בנתב"ג, 11 באפריל 2020. דנה ירקצי
נוסעים נוחתים בנתב"ג, היום/דנה ירקצי

בעקבות מחדל החוזרים מחו"ל, גורם ביטחוני הסביר כי כל עוד גורמים רפואיים לא הוכיחו כי נוסע הוא נשא של נגיף הקורונה - אין סמכות משפטית להעבירו לבידוד במלוניות פיקוד העורף. לדברי הגורם, כבר בשלב מוקדם של ההיערכות לבלימת הנגיף, הצביעו במשרד הבריאות על נתב"ג כנקודת תורפה מאחר שהתקנות לשעת החירום לא מחייבות את השבים מחו"ל ללכת למלונית קורונה.

"זה היה ברור שזה מהווה פתח לכך שיש כאלה שיגידו שהם לא יכולים להיות בבידוד ואיש לא יוכל למנוע את זה מהם מבחינה משפטית. אין סמכות משפטית להגיד לו תעלה על הטיולית של פיקוד העורף וסע מנתב"ג היישר למלונית. זה לא מתאפשר, אי אפשר לאכוף את זה", אמר הגורם. "לכן, הסוגיה הזו הועברה למשרד המשפטים ולא קיבלה עד עכשיו מענה. אין מה לבוא בטענות למד"א, למשרד הבריאות או לפיקוד העורף".

(עדכון ראשון: 20:47)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully