וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יסיע ציוד רפואי מחדר לחדר: הקורובוט שיטפל מרחוק בחולי הקורונה

10.4.2020 / 9:12

קבוצת תלמידים ובוגרי תוכנית "First" בביה"ס הריאלי בחיפה פיתחה פלטפורמה שתופעל ע"י צוותים רפואיים ותסייע בהסעת ציוד ממתחמים מבודדים ברמב"ם, ובכך תצמצם את סכנת ההדבקה. פרופ' גיל יודילביץ מהטכניון: "בעתיד נוסיף לו חיישני בדיקת דופק ורמת חמצן בדם אצל מטופלים"

-

קבוצה של תלמידים ובוגרי תכנית הרובוטיקה "FIRST" מבית הספר הריאלי בחיפה פיתחה בהובלת פרופ' גיל יודילביץ מהפקולטה להנדסת אווירונאוטיקה וחלל בטכניון פלטפורמה רובוטית שתופעל מרחוק על ידי הצוותים הרפואיים ותצמצם את סכנת ההדבקה בנגיף.

בשבועות האחרונים השבית נגיף הקורונה אלפי עובדים בצוותים הרפואיים בבתי חולים, בבתי אבות, במרפאות ובמוסדות אחרים. זאת, משום שבכל מקרה של איש צוות חולה, נשלח הצוות כולו לבידוד. כתוצאה מכך, השמירה על בראותם של עובדי הצוותים הרפואיים, כמו גם צמצום המגע ביניהם לחולים, הפכה למשימה לאומית.

הפרויקט החל לאחר שמנכ"ל הקריה הרפואית רמב"ם פרופ' מיקי הלברטל, העלה את הנושא בפגישה משותפת עם מנכ"ל רמב"ם הקודם פרופ' רפי ביאר, המכהן כנשיא האגודות הבינלאומיות של רמב"ם ועם סגן נשיא הטכניון לקשרי חוץ ופיתוח משאבים פרופ' אלון וולף, מומחה ברובוטיקה ובמכניקה. בשיחתם עלה הצורך לפתח רובוט ייעודי שישרת את חולי הקורונה וכך יצמצם את חשיפת הצוות הרפואי לנגיף ואת סכנת ההידבקות בו.

הרובוט הרפואי שמפתחים מהנדסי הטכניון עם תלמידי הריאלי ישרת חולי קורונה בבית החולים רמב"ם בחיפה. 10 באפריל 2020. הטכניון, אתר רשמי
הרובוט הרפואי שמפתחים התלמידים והמהנדסים/אתר רשמי, הטכניון

פרופ' אלון וולף, המוביל בשנים האחרונות את תכנית הרובוטיקה של FIRST בישראל, פנה לד"ר יוסי בן-דב, מנהל בית הספר הריאלי העברי בחיפה. בביה"ס הריאלי פועלת כבר שנים קבוצת הרובוטיקה המצליחה "גלקסיה על שם דודי זהר", שכבר השתתפה כמה פעמים בגמר העולמי של FIRST בארצות הברית. לאחר פיתוח ראשוני, הרובוט הוצג בשבוע שעבר לצוות הרפואי ברמב"ם.

מצד הטכניון, התגייסו למאמץ פרופ' גיל יודילביץ, מנהל פרויקטי הגמר בפקולטה להנדסת אווירונוטיקה וחלל, וראשי מרכז היזמות פרופ' עזרי טרזי ופרופ' ראובן כץ. הדגם הראשון שפותח מופקד על המשימה הבסיסית של הסעת הציוד: הוא נוסע מחדר ההתמגנות ב"מחלקת כתר" בבית החולים רמב"ם אל המתחם המבודד בו מאושפזים המטופלים ומעביר את הציוד הדרוש לצוות הרפואי שם. הרובוט מופעל מרחוק על ידי הצוות הרפואי באמצעות ג'ויסטיק או אפליקציה, תוך הסתייעות במצלמות הווידאו המותקנות עליו.

עוד בוואלה!

בימי החג, ביישובים הערביים מנסים להבין את הסגר של השכנים היהודים

לכתבה המלאה
הרובוט הרפואי שמפתחים מהנדסי הטכניון עם תלמידי הריאלי ישרת חולי קורונה בבית החולים רמב"ם בחיפה. 10 באפריל 2020. הטכניון, אתר רשמי
"בשלב הבא נרכיב על הרובוט מסך, מצלמה, מיקרופון ורמקול". צוות המפתחים/אתר רשמי, הטכניון

מנהל בית הספר, ד"ר יוסי בן-דב, אמר כי "בימים האחרונים עבדנו קשה, כמובן תוך שמירה על הנחיות משרד הבריאות, ובתוך פחות משבוע פיתחנו רובוט ייעודי בהתאם לאפיונים שהציגו אנשי רמב"ם. ראוי לציין את תלמידי ביה"ס ואת הבוגרים - חלקם בצבא, חלקם בטכניון וחלקם מושבתים כרגע מעבודה - וכמובן את ההורים שהתגייסו לסייע בפרויקט החיוני הזה. תודה גם לתרצה והוכברג ואסף שולמן, מורי בית-הספר, שלא חסכו כל מאמץ לטובת הפרויקט החשוב הזה, ולחברת 'שנפ', שתרמה חלקים חשובים לרובוט".

בעתיד: העברת מידע בזמן אמת לצוות הרפואי

לדברי פרופ' אלון וולף, "אם הרובוט יעבור את 'טבילת האש' שלו ברמב"ם נוכל, בזמן קצר יחסית, לפתח רובוטים נוספים לטובת רמב"ם ולטובת מחלקות דומות בבתי חולים אחרים בישראל. במאמץ הזה ייקחו חלק קבוצות תלמידים נוספות של FIRST ברחבי הארץ".

פרופ' יודילביץ הרחיב על הפיתוח העתידי של הרובוט, וסיפר כי בשלב הבא הוא יכלול מערכת תקשורת שתכלול מסך, מצלמה, מיקרופון ורמקול ולאחר מכן אף חיישנים לבדיקות גופניות. "הוא יוכל לעבור בין מיטות המטופלים ולהעביר בזמן אמת מידע לצוות הרפואי. בעתיד, אני מקווה, נוסיף לו יכולות שיסייעו גם בטיפול עצמו כגון חיישנים שיסייעו לבדוק דופק ורמת החמצן בדם אצל המטופלים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully