וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשהמטיילים בבית, הקורונה מסייעת לדחות את עונת השריפות

9.4.2020 / 15:41

לקראת הקיץ, מטוסים של טייסת הכיבוי יחד עם מסוקים וכוחות קרקעיים תרגלו במשך יומיים את תרחישי הדליקות הצפויים בחודשים הקרובים. אולם בניגוד לשנים עברו, המאבק בנגיף מסייע למנוע את השריפה הבאה. "דווקא הסגר מאפשר לנו להוריד את רמת הכוננות"

צילום: רוני כנפו, עריכה: אסף דרורי

טייסת הכיבוי של המערך האווירי במשטרת ישראל, טייסת "אלעד", הקרויה על שמו של צופה האש אלעד ריבן שנספה באסון הכרמל, סיימה השבוע תרגיל היערכות לקיץ. שהקורונה לא תטעה אתכם, גם הקיץ הזה צפויות שריפות רבות.

מפקד טייסת הכיבוי במערך האווירי במשטרה, סנ"צ תומר ברנר, סיפר שלמרות ימי הקורונה, הם החליטו לא לוותר על ביצוע התרגיל ונערכו אליו בהתאם. "מורכב לבצע תרגיל כזה בימי קורונה", סיפר סנ"צ ברנר. "ביצענו ניהול סיכונים ועשינו שינויים מתכנון התרגיל המקורי כדי למזער את המגע בין אנשים, אבל חייבים לתת מענה לקיץ שיגיע".

אימון של המערך האווירי של המשטרה לקראת השריפות הצפויות בקיץ בכרמי יוסף 5 באפריל 2020. ראובן קסטרו
"מורכב לבצע תרגיל כזה בימי קורונה". מטוסי הכיבוי בפעולה/ראובן קסטרו

בשטח נערך תרגול של שריפה וכיבוי שארך יומיים ביער המגינים הסמוך ליישוב כרמי יוסף בשפלה. במקום שריפה השליכו רימוני עשן שדימו שריפות, והמסוקים תרגלו כיבוי מהאוויר. בתרגיל לקחו חלק עשרה מטוסים ושני מסוקים, ובוצעו 103 גיחות ב-65 שעות טיסה. כמו כן, תרגלו את תרחיש ה "ארמגדון" - חילוץ של כוח במצוקה - מצב שבו כבאית נתקעת על הקרקע בזמן שריפה והאש מתקרבת אליה. המערך האווירי בשיתוף כוחות הכיבוי תרגלו גם את האופן שבו המסוק יסייע לכוחות הקרקע להגיע אל הצוותים שנלכדו באש.

אימון של המערך האווירי של המשטרה לקראת השריפות הצפויות בקיץ בכרמי יוסף 5 באפריל 2020. ראובן קסטרו
יומיים של תרגולים לקראת העונה החמה/ראובן קסטרו

השנה כוננות האש מתחילה מעט מאוחר יותר. סנ"צ ברנר סיפר כי לקורונה יש גם יתרונות מבחינת שריפות. "שריפות לא מתחילות מעצמן, זה בדרך כלל נגרם בגלל בני אדם", אמר מפקד טייסת הכיבוי. "כשאנשים בפארקים עושים מנגל או מכינים קפה בשטח ולא מכבים את האש כמו שצריך, זה מוביל לשריפות. השנה בגלל שהאנשים לא יוצאים מהבית, יכולנו לדחות מעט את ביצוע התרגיל והתוצאה הישירה של זה היא שאין עכשיו שריפות, ודווקא הסגר מאפשר לנו להוריד את רמת הכוננות".

התרגיל הוא הישורת האחרונה במוכנות טייסת הכיבוי לקיץ, ובמסגרתו יתורגל שיתוף פעולה בין משטרת ישראל לרשות הכבאות וההצלה, בהתמודדות משותפת עם שריפות גדולות וריבוי שריפות ומוקדים במזג אוויר קיצוני.

אימון של המערך האווירי של המשטרה לקראת השריפות הצפויות בקיץ בכרמי יוסף 5 באפריל 2020. ראובן קסטרו
"שריפות לא מתחילות מעצמן". מפקד טייסת הכיבוי סנ"צ תומר ברנר במהלך התרגיל/ראובן קסטרו

גם נציב כבאות והצלה, רב-טפסר דדי שמחי, הנחה את כלל אגפי המטה והמחוזות להיערך לקיץ "כאילו אין קורונה". החורף הגשום והמשקעים הרבים הביאו לצמיחת עשבוניים רבים, המהווים זרז להתלקחות והתפשטות שריפות. מטען האש הצפוי באזורים נרחבים יהיה גדול מהרגיל. לקחי העבר מלמדים כי השילוב של מטעני אש גדולים ותנאי קיצון מטאורולוגיים עלולים להוביל לשריפות נרחבות.

עונת השריפות בישראל מתרחשת בין החודשים אפריל לדצמבר, כשהשיא מגיע בעונות המעבר מאי עד יוני וספטמבר עד דצמבר. הטייסת של המערך האווירי במשטרה ביצעה בשנת 2019 מספר שיא של 2,286 שעות טיסה ונערכת לעוד עונת קיץ חמה ומאתגרת וזאת בצל משבר הקורונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully