וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סנדרס פרש מהמרוץ הדמוקרטי, ביידן צפוי להיות המועמד נגד טראמפ

8.4.2020 / 23:34

הסנאטור הסוציאליסטי, שהוביל לתפנית שמאלה באג'נדה של המפלגה, סיים את הקמפיין לאור שורת הפסדים ובצל מגיפת הקורונה, שהקפיאה את הפריימריז. "ניצחנו במאבק האידיאולוגי", הצהיר. ביידן שיבח אותו וקרא לתומכיו להישאר עמו, טראמפ ניסה לסכסכך: "בואו למפלגה הרפובליקנית"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

ברני סנדרס הודיע הערב (רביעי) כי הוא פורש מהבחירות לנשיאות ארצות הברית שיתקיימו בחודש נובמבר השנה. בכך, יריבו סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן נותר המועמד הדמוקרטי היחד שנותר במרוץ. הוא צפוי להתמודד מול הנשיא הרפובליקני דונלד טראמפ בבחירות 3 בנובמבר. הפריימריז כמעט שנעצרו לחלוטין בעקבות מגיפת הקורונה, שהובילה להשעיית עצרות הבחירות ולדחיית הבחירות המקדימות במדינות רבות.

סנדרס הבטיח לתמוך בביידן כדי לגבור על טראמפ. "הדרך לניצחון היא למעשה בלתי-אפשרית", אמר סנדרס בן ה-78 בנאום שנשא מביתו בברלינגטון, ורמונט, בלייב סטרימינג. "הגעתי למסקנה שהקרב על המועמדות הדמוקרטית לא יסתיים בהצלחה, והיום אני מכריז על סיום הקמפיין שלי". לדבריו, התנועה שהקים "ניצחה במאבק האידיאולוגי" בכל המדינות.

לדבריו, מגיפת הקורונה מחייבת תגובה רחבה ותשומת לב דחופה של הקונגרס, והוסיף כי שמו יישאר על פתקי ההצבעה בפריימריז כדי לקדם את האג'נדה של המפלגה אל הרעיונות שלו. "זו החלטה קשה וכואבת", הודה הסנאטור העצמאי. "אני לא יכול להמשיך בלב שלם לנהל קמפיין שלא יכול לנצח, ושיפריע לעבודה החשובה הנדרשת מכולנו בזמנים קשים אלו".

סנדרס הדגיש את הפנייה שמאלה שעשתה המפלגה בעקבותיו. "לא לפני זמן רב רבים ראו ברעיונות האלו רדיקליים ושוליים מדי. היום הם חלק מהמיינסטרים, ורבים מהם מיושמים בערים ובמדינות ברחבי הארץ. זה מה שהשגנו יחד".

ברני סנדרס בעימות בוושינגטון - 15 למרץ 2020. רויטרס, רויטרס
פרש מהמרוץ לנשיאות ארה"ב, סנדרס/רויטרס, רויטרס

ביידן אמר כי הסנאטור הקים תנועה חזקה שלה הייתה השפעה חשובה על הקמפיין הדמוקרטי. הוא הוסיף שהוא נערך לקרב קשה בבחירות הכלליות וכי האתגר עתה הוא לאחד את האגפים הליברלים והמתונים במפלגה. "זה הולכת להיות קשוח במיוחד ואני חושד שזה יהיה קמפיין מרושע מאוד", אמר ביידן באירוע לאיסוף תרומות שקיים ברשת אחרי ההודעה של סנדרס.

בהצהרה נפרדת, הוא שיבח את סנדרס והבטיח שהמצע שלו ייכלל בזה שלו. "אני רואה אתכם, אני שומ אתכם, אני מבין את הדחיפות במה שעלינו לעשות במדינה הזו", פנה ביידן לתומכיו של הסנאטור. "אני מקווה שתצטרפו אלינו. אתם יותר מרצויים כאן. אנחנו זקוקים לכם".

זו לא תהיה משימה קלה - דייוויד סירוטה, כותב הנאומים של סנדרס, אמר כי ביידן צריך לשקול מחדש את התנגדותו לחלקים מהאג'נדה של סנדרס, שלפי הסקרים פופולריים בקרב הדמוקרטים.

"הקמפיין של ביידן צריך לעשות את חלקו כדי להביא את המצביעים האלו ולשלהב אותם בצורה אמיתית. הם צריכים יותר מרק לומר שדונלד טראמפ הוא רע. עד כה, ביידן לא עשה זאת", אמר סירוטה.

ג'ו ביידן באירוע בחירות בווילמינגטון, 13 במרץ 2020. רויטרס
המשימה הקשה - למשוך את תומכי סנדרס. ביידן/רויטרס

סנדרס, סנאטור יהודי מוורמונט, שסדר היום הליברלי שלו משך את המפלגה באופן חד לשמאל, זכה ליתרון בתחילתם של הפריימריז הדמוקרטיים. אך יתרון זה נעלם במהירות לאחר שהפסיד לביידן בקרוליינה הדרומית בסוף פברואר, אז המומנטום השתנה לטובתו של סגנו לשעבר של ברק אובמה.

למרות ההצלחה בתחילת הקמפיין, סנדרס לא הצליח להרחיב את בסיס התמיכה בו מעבר למצביעים הצעירים, שלא הגיעו לקלפיות במספרים גדולים. במקום זה, ביידן היה זה שהצליח לגבש קואליציה הולכת וגדלה של נשים וגברים, לבנים ושחורים, אקדמאים או חסרי השכלה גבוהה, וכן כאלו שהגדירו את עצמם ליברלים או מתונים.

הלחץ על סנדרס לפרוש מהמרוץ גבר ככל שיריבו ביידן המשיך לרשום נצחונות בעוד ועוד מדינות ב"סופר טיוזדיי" בחודש שעבר ובמדינות אחרות. לפני כשבועיים, הוא אף שוחח עם תומכיו כדי "לבחון את הקמפיין".

הממסד הדמוקרטי סבור שלביידן יש את הסיכוי הטוב ביותר לנצח את טראמפ, בשל החשש שעמדותיו של סנדרס יבריחו חלקים גדולים בקרב כלל המצביעים. עם זאת, לאור התמיכה הלא מבוטלת לרעיונותיו של הסנאטור בתוך המפלגה, ביידן הבטיח שהוא יאמץ חלקים ממנה, כמו ביטוח בריאות בר-השגה, צמצום אי-השוויון בהכנסות ומאבק בשינויי האקלים.

טראמפ: אנשי ברני צריכים לעבור אלינו

סנדרס הפתיע כשהיווה יריב להילרי קלינטון בפריימריז ב-2016, שבסופן היא ניצחה בקרב קשה בהרבה ממה שחזו רבים. הדמוקרטים אומרים כי החלטתו של סנדרס לפרוש תעניק למפלגה זמן להתאחד לקראת הוועידה באוגוסט. חלק מאנשי המפלגה האשימו את סנדרס בפגיעה בסיכוייה של קלינטון ב-2016 לאור סירובו לפרוש מהמרוץ.

"אני חושב שזה יאפשר זמן נוסף לריפוי", אמר פעיל המפלגה ג'ואל פיין, שעבד בקמפיין של קלינטון ב-2016.

טראמפ, שמקווה למשוך פעם נוספת חלקים מקהל התומכים של סנדרס, טוען שהמפלגה הדמוקרטית פעלה כדי לסכל את מועמדותו, כפי שחשפו מסמכים שהדליפה רוסיה דרך ויקיליקס בבחירות הקודמות, ואלו ככל הנראה השאירו חלק מתומכי סנדרס בבית או גרמו להם להצביע למועמד אחר.

"ברנדי סנדרס בחוץ, תודה לאליזבת וורן, אם לא היא, ברני סנדרס היה מנצח כמעט בכל מדינה בסופר טיוזדיי", כתב טראמפ בטוויטר. "זה הסתיים בדיוק כמו שהדמוקרטים והוועדה הלאומית הדמוקרטית רצו, כמו שהיה עם הפיאסקו של הילרי הנוכלת. אנשי ברני צריכים לבוא למפלגה הרפובליקנית, החלפה", הוסיף הנשיא, המרבה לנסות ולסכסך בין המועמדים והמצביעים של המפלגה.

(עדכון ראשון: 18:34)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully