וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועמ"ש לנתניהו: הממשלה מעכבת חקיקה דחופה להתמודדות עם הקורונה

6.4.2020 / 21:02

במכתב ששלח לראש הממשלה ציין מנדלבליט שורה של טיוטות להצעות חוק שלא מובאות לאישור הכנסת רק בשל הימנעות הממשלה. בין היתר, הסמכת אכיפת בידוד באמצעות איכונים סלולריים, וחוק על הקלות לבעלי עסקים. "אין לקדם מהלכים בתקנות לשעת חירום במקום הליך חקיקה רגיל", כתב

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: ניר חן

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, פנה היום במכתב (שני) לראש הממשלה בנימין נתניהו בנוגע לשורת טיוטות להצעות חוק, שלא מובאות לאישור הכנסת רק בשל הימנעות הממשלה מאישורן. בין היתר ציין היועמ"ש את הצעת החוק שתסמיך את הממשלה לאכוף בידוד באמצעות איכונים סלולריים, טיוטת חוק שנוגעת להקלות רגולטוריות לבעלי עסקים, חוק שנועד לצמצם את הנזקים לחברות התעופה ועוד.

המכתב ששלח היועץ היום הוא המשך למכתב שנשלח בשבוע שעבר, ובו הבהיר מנדלבליט כי אין לקדם מהלכים באמצעות תקנות לשעת חירום במקום בו ניתן לעשות זאת בהליך חקיקה רגיל. "טיוטות חוק דחופות אלו הוגשו על ידי שרי הממשלה, ולמרות זאת אינן מונחות על שולחן הכנסת להמשך הליכי חקיקה, הגם שמזה למעלה משבוע פועלות ועדות הכנסת הזמניות וביכולתן לדון ולאשר חקיקה גם באופן דחוף", כתב היועץ.

ועדת החוקה - היועמ"ש מנדלבליט מגיע לוועדת החוקה בכנסת. נועם מושקוביץ, נועם מושקוביץ
"ביכולתן לדון ולאשר חקיקה גם באופן דחוף". מנדלבליט/נועם מושקוביץ, נועם מושקוביץ

בחלק מהמקרים, למשל הסמכת המשטרה לאכוף בידוד בעזרת איכונים, מדובר בחוקים שאמורים להחליף תקנות שעת חירום שהותקנו - אך תוקפן מוגבל בזמן ועלולות לפקוע. "הימנעות הממשלה מאישור הצעות החוק המונחות על שולחנה והבאתן לכנסת עלולה להיות בעלת תוצאות קשות להתמודדות של הממשלה עם נגיף הקורונה", נכתב. כך, התקנות שמסמיכות את המשטרה להשתמש באיכונים יפקעו בעוד יומיים, ואילו בעוד שלושה ימים תפקע התקנה שמאפשרת להשאיר חשודים במעצר, גם במקרים בהם בשל הקורונה לא ניתן לקדם את חקירתם.

עוד נכתב בפניית היועמ"ש לראש הממשלה כי המדינה התחייבה לבג"ץ לקדם בדחיפות האפשרית חקיקה בנוגע לשימוש המשטרתי באיכונים. הדיון הבא בעתירה קבוע ליום שני הקרוב, ואם המדינה לא תוכל להסביר מדוע החקיקה מתעכבת, היועמ"ש מעריך ישנו סיכון "משמעותי ביותר" שבג"ץ יחליט להתערב בעניין.

בנוסף, בפני בג"ץ מונחת כיום עתירה שהגישו אתמול עדאלה ווהרשימה המשותפת, שדורשות מהממשלה להפסיק לעשות שימוש בתקנות לשעת חירום, עתה משהכנסת ו-וועדות הכנסת פועלות. היועמ"ש ציין כי על המדינה להגיב לעתירה מיד לאחר פסח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully