וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ פיטר את בכיר המודיעין שהיה מעורב בחשיפת אוקראינה-גייט

4.4.2020 / 9:04

במכתב ששלח לבכירי הממשל אמר נשיא ארה"ב כי הוא מתכוון לסלק את מייקל אטקינסון, המפקח הכללי על סוכנויות המודיעין ."מן החובה שיהיה לי הביטחון המלא בממונים תחתיי המשרתים כמפקחים בכירים"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע הלילה (שבת) על פיטוריו של בכיר קהיליית המודיעין האמריקנית הנחשב כגורם מפתח בחשיפת פרשת אוקראינה-גייט. במכתב ששלח טראמפ למחוקקים בכירים, כתב הנשיא כי הוא מתכוון להדיח את מייקל אטקינסון, המפקח הכללי על סוכנויות המודיעין, בעוד 30 יום, ונימק זאת בכך שקיימת "חובה שיהיה לי הביטחון המלא בממונים תחתיי המשרתים כמפקחים בכירים. וזה כבר לא המקרה ביחס לאותו מפקח כללי".

גורם בממשל האמריקני אמר כי במקומו של המפקח ישמש לעת עתה תומס מונהיים, איש מודיעין וותיק. מונהיים ישמש כממלא מקום בתפקיד.

אטקינסון, שמונה על ידי טראמפ לתפקיד, קבע אז כי הדוח של חושף השחיתויות שהביא לפתיחת פרשת אוקראינה היה אמין, בכך שטראמפ ניסה לנצל את סמכותו ובאמצעות התערבות נשיא אוקראינה, ולודימיר זלנסקי, וחקירת סגן הנשיא לשעבר הדמוקרט ג'ו ביידן, להטות את הבחירות בארצות הברית לטובתו.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ במסיבת עיתונאים בבית הלבן, קורונה, 4 מרץ 2020. רויטרס
הפרשה נגמרה, הפיטורים ממשיכים. טראמפ בבית הלבן, הלילה/רויטרס

אטקינסון היה מודאג גם מכך שטראמפ הביא עצמו ל"סיכון של הביטחון הלאומי ומודיעין נגדי", כשלחץ על זלנסקי לחקור את ביידן ובנו במהלך שיחת טלפון שנערכה לכאורה ב-25 ביולי.

במסגרת הליך הדחתו של טראמפ שכלל דיונים וויכוחים קשים בין הרפובליקנים לדמוקרטיים, הצביע בית הנבחרים שבשליטת המפלגה הדמוקרטית בעד הדחתו. ואולם בתחילת פברואר, הסנאט, בראשות הרפובליקנים, זיכה את הנשיא מההאשמות כלפיו והפרשה הסתיימה.

מייקל אטקינסון, איש המודיעין שהיה מעורב בחשיפת פרשת אוקריאנה, 4 פברואר 2019. רויטרס
אטקינסון מגיע להעיד בוועדת המודיעין של בית הנבחרים/רויטרס

מחוקקי המפלגה הדמוקרטית לא חסכו ביקורת על טראמפ בעקבות החלטתו לפטר את אטקינסון, בעוד כלל רשויות המדינה עסוקות בהתמודדות על משבר מגיפת הקורונה. "בעוד אנו נמצאים במצב חירום לאומי, לא יתכן שהנשיא מנסה פעם נוספת לערער את הקרקע עליה עומדת קהילת המודיעין על ידי פיטוריו של גורם נוסף, רק בגלל שמילא תפקידו", אמר הסנאטור הדמוקרטי מארק וורנר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully