וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו וגנץ נפגשו בפעם השנייה השבוע: "הושגו הבנות לקראת ממשלת חירום"

3.4.2020 / 19:57

השניים קיימו ישיבה משותפת המעידה על התקדמות נוספת לקראת חתימה על הסכם. גנץ: "הגענו להסכמות ברוב הנושאים". בשתי המפלגות טרם הגיעו לפתרון במוקד המחלוקת המרכזי - קידום החלת ריבונות וסיפוח בקעת הירדן וחלקים מיו"ש בחצי השנה הקרובה

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: ניר חן

ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ נפגשו היום (שישי) בפעם השנייה תוך שבוע במסגרת המו"מ להקמת ממשלת חירום. מהליכוד וכחול לבן נמסר כי "השיחה התקיימה באווירה עניינית וטובה והושגו בה הבנות והתקדמויות. השניים הנחו את צוותי המשא ומתן לנסות ולהביא בהקדם האפשרי לסיכומים שיאפשרו הסכם קואליציוני בין כחול לבן לליכוד". נתניהו וגנץ נפגשו במעון ראש הממשלה בירושלים, ישבו בחדרים נפרדים ושמרו על הנחיות הבידוד.

הפגישה הראשונה של השניים הייתה במוצאי שבת, ומאז צוותי המו"מ קיימו שיחות מרתוניות. הישיבה היום מעידה על התקדמות נוספת לקראת חתימה על הסכם, ברקע המחלוקת העיקרית בין הצדדים על סוגיית הסיפוח והחלת הריבונות.

דיון מליאת הכנסת, 30 במרץ 2020. דוברות הכנסת - עדינה ולמן, אתר רשמי
"לא יהיה אדם שלא ירגיש את השינוי". גנץ/אתר רשמי, דוברות הכנסת - עדינה ולמן

גנץ אמר מוקדם יותר היום כי אנשיו הגיעו יחד עם נציגי הליכוד להסכמות ברוב הנושאים הנידונים במסגרת המאמצים להקמת ממשלת חירום. הוא כתב בחשבון הפייסבוק שלו כי "רוב הדברים הבשילו לכדי סיכום ואני יכול להבטיח לכם שלא יהיה אדם אחד שלא ירגיש את השינוי לאחר שניכנס לממשלה". עם זאת, הוסיף כי "ישנם מספר נושאים מהותיים וקריטיים שנמצאים בדיונים".

בימים האחרונים פורסם על התקדמות ממשית במגעים בין צוותי המו"מ של הליכוד וכחול לבן, במסגרת המאמצים להקמת ממשלה. בשני צוותי המו"מ, בראשות השר יריב לוין ויורם טורבוביץ, מגבשים את הטיוטות הסופיות של ההסכם, בניסיון להשלים את המגעים עוד לפני סוף השבוע ובמאמץ להשביע ממשלה עוד לפני חג הפסח.

עם זאת, בשני הצדדים שומרים על איפול רשמי ולא מתייחסים לדיווחים על התקדמות במו"מ. ככל הידוע, עדיין אין הסכמות סופיות במוקד המחלוקת המרכזי: דרישת הליכוד לקדם כבר בחצי השנה הקרובה מהלכים של החלת ריבונות וסיפוח בקעת הירדן וחלקים מיהודה שומרון, בזמן שבכחול לבן דורשים להקפיא את כל הנושא המדיני לאורך התקופה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו במשרדו בירושלים ב-14 במרץ 2020. רויטרס
פערים במחלוקת על הסיפוח. נתניהו/רויטרס

לפי המתווה המסתמן, כחול לבן צפויה לקבל את תיק הביטחון, אליו ימונה גנץ, וגם את המשפטים, אליו ימונה ח"כ אבי ניסנקורן - למרות התנגדות הליכוד - ואילו מירי רגב צפויה לקבל את תיק ביטחון הפנים - למרות התנגדות כחול לבן. עדיין לא הושגה הסכמה בנוגע לתיק החוץ, עליו כחול לבן מעוניינת לוותר בתמורה לתיק החינוך או הבריאות.

בליכוד מסרבים לוותר על תיק הבריאות לאור סירובו של השר הנוכחי יעקב ליצמן לקבל תיק אחר, וגם בימינה מאיימים להישאר מחוץ לממשלה אם יילקח מהם משרד החינוך. כמו כן, גם זהות יו"ר הכנסת טרם סוכמה: כחול לבן מתנגדת לחזרתו של יולי אדלשטיין לתפקיד, אך הוא עצמו דורש מנתניהו לעמוד בהבטחתו ולקבל את התפקיד בחזרה.

ככל הנראה, הממשלה תכלול לפחות 30 שרים. לכחול לבן, שמגיעה לממשלה עם 19 ח"כים (כחול לבן, יועז הנדל וצביקה האוזר מסיעת דרך ארץ, ועמיר פרץ ואיציק שמולי ממפלגת העבודה), תקבל 15 תיקים - בהם הביטחון, הכלכלה, תקשורת, התרבות והספורט, עבודה ורווחה, העלייה והקליטה, המדע, התיירות, החקלאות, השוויון החברתי, הנושאים האסטרטגיים והתפוצות, ותיק נוסף במקום תיק החוץ שטרם נקבע. בבלוק הימין, ש-58 חבריו צריכים להתחלק ב-15 תיקים, יישארו תפקיד יו"ר הכנסת, תיקי האוצר, ביטחון הפנים, התחבורה, החינוך, הבריאות, הפנים, הנגב והגליל, האנרגיה, הגנת הסביבה, השיכון, הדתות, המודיעין, שיתוף פעולה אזורי, ירושלים ומורשת.

(עדכון ראשון: 17:43)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully