וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אנחנו ממשיכים לשלם ביטוח לאומי כחוק, אבל לא זכאים לשום דבר מהמדינה"

5.4.2020 / 19:24

לאה וגדי מרמת נגב מנהלים חווה חקלאית תיירותית כבר יותר מ-40 שנה. הם מוגדרים כשכירים בעלי שליטה בחברה, ולכן הם לא זכאים למענק לעצמאים, אך גם לא לדמי אבטלה. הייצור בחווה נפסק בבת אחת, "ירדנו ממאה לאפס". מדי יום תלווה וואלה! NEWS משפחות שנפגעו מהמשבר

צילום: דובר צה"ל, עריכה: עמית שמחה

משתתפים

גדי נחימוב, בן 58, ולאה נחימוב, בת 58.
הורים לשישה ילדים: דרור (36), מתן (35), אביתר (30), יהל (29), ניצן (22) ועמית (18).
תושבי רמת נגב.

גדי ולאה נחימוב. באדיבות המצולמים
"נאלצנו לקטוע את הפעילות המסחרית בבת אחת". גדי ולאה/באדיבות המצולמים

מקום עבודה

הבעלים של "חוות נאות" - חווה חקלאית תיירותית, אשר כוללת גידול עזים, מחלבה יצרנית, ובקתות אירוח.

גדי ולאה נחימוב מנהלים את החווה כבר יותר מ-40 שנה. עולם העסקים הביא אותם לפתוח חברה משפחתית, וכיום הם חלק מעוד 80 אלף עסקים במדינה שלא נחשבים כעצמאים, אלא כשכירים בעלי שליטה בחברה. לאור ההנחיות החדשות של משבר הקורונה, הם מרגישים שנפלו בין הכסאות. מצד אחד הם לא יכולים לקבל דמי אבטלה ככל שכיר אחר במדינה, ומצד שני הם לא נחשבים לעצמאים כי הם בעלי מניות בחברה שלהם. בשיחה עם וואלה! NEWS הם קראו למדינה לתת הנחיות והטבות נפרדות לאנשים מסוגם במגזר העסקי.

עוד בוואלה!

משרד החינוך: בתי הספר והגנים ישיבו תשלומים בגין שירותים שלא ניתנו

לכתבה המלאה

איך נראה היום שלכם בבית?

גדי: "נאלצנו לקטוע באחת את כל הפעילות המסחרית שלנו בפן החקלאי, הקטנו באופן משמעותי את ייצור החלב. מהחלב אנחנו עושים גבינות ואין לנו למי למכור את החלב. צמצום זה לא ברז שפותחים וסוגרים, ברגע שצמצמנו באופן משמעותי - נצטרך לחכות לשנה הבאה. למעשה, סגרנו את כל אמצעי הייצור לחלוטין עד מרץ בשנה הבאה, ומבחינת התיירות כל מילה מיותרת. ב-15 למרץ הודענו לכל מי שלא ביטל את ההזמנה לבקתות שלנו שאנחנו מבטלים את הגעתו לפחות עד ה-30 לאפריל. היום אנחנו קמים בבוקר, מטפלים בעדר, במחלבה, בתחזוקה, אנחנו עובדים כרגיל, אבל זה רק תחזוקה ושימור, אין ייצור. החווה מפרנסת עוד שבע משפחות שנאלצנו להוציא לחל"ת עד להודעה חדשה".

גדי ולאה נחימוב. באדיבות המצולמים
"אין לנו למי למכור את החלב". לאה נחימוב/באדיבות המצולמים

איך ההנחיות משפיעות על מצבכם הכלכלי?

גדי: "בשני הענפים ההשלכות הכלכליות חמורות, ברגע שצמצמנו את ייצור החלב אז לא יהיה לנו אמצעי ייצור ביום שאחרי המשבר, אותו הדבר גם בתיירות. הבעיה המשמעותית שלנו היא שאנחנו למעשה לא עצמאים. יש לנו חברה קטנה, חברה משפחתית, אני ולאה בעלי המניות. זו חברה שהקמנו בשנת 1987, ועברנו מטבעו של עולם העסקים עליות וירידות, אבל אף פעם לא היה משהו שלחלוטין לא היה בשליטתנו. זה לא שאנחנו יכולים להתאמץ יותר, המצב הוא שפשוט ירדנו ממאה לאפס. אנחנו שכירים בחברה של עצמנו, וההגדרה היא מאוד פשוטה: אם אתה שכיר בחברה שלך, אתה לא נחשב לשכיר לטובת תנאים סוציאליים כמו דמי אבטלה. מצד שני, אנחנו גם לא עצמאים, אז אנחנו לא זכאים לשום פיצוי. היום אנחנו מסתכלים על תלושי המשכורת שלנו ומנסים לעשות חישוב כמה שילמנו ביטוח לאומי מאז 1987, ואז המדינה למעשה באה ואומרת אוקיי, בסדר, שילמתם - אבל עכשיו לא תקבלו פיצוי. אתה לא עצמאי אתה לא שכיר, אז להתראות ובהצלחה".

לאה: "כשאתה שכיר בעל שליטה אתה לא יכול להוציא את עצמך לחל"ת. בעבר היו זכויות מסוימות שהגיעו גם לשכירים שהם בעלי שליטה, אנחנו לא מכירים אותם במדויק, כי מעולם לא נזקקנו להם. אלא שבשנת 2004 עשו שינויי חקיקה בנושא, ומאז בעלי שליטה לא זכאים לדבר מהמדינה. אנחנו ממשיכים לשלם מס הכנסה, ביטוח לאומי, הכל כחוק כמו שאנחנו משלמים לכל העובדים שלנו. אנחנו הגענו למצב שאנחנו יכולים להוציא את העובדים שלנו לחל"ת אבל את עצמנו לא. זה מרגיש לחלוטין לא תקין, ויש שני דברים שצריך לעשות במיידי, תיקון למצב של עכשיו".

לאה המשיכה ואמרה, "בואו לא נתבלבל, כל אחד מאיתנו מעסיק עובדים, הקריסה שלנו תגרום לקריסה של עוד שבע משפחות. העסק שלנו, מבחינת ההוצאות, ממשיך לרוץ כרגיל. אני ממשיכה לשלם את כל החשבונות שמגיעים, לשלם לעובדים שעובדים איתנו, להאכיל את העדר, אני עדיין משלם לרשויות, ומצד שני ההכנסות הן אפס. חייבים במידית לתת לזה פתרון, השכירים נשארו ללא הכנסות, בלי יותר מדי מנגנונים, את הכסף אנחנו צריכים פה, לא לחכות לניירת לעוד כמה חודשים. נכון להיום יש 80 אלף עסקים שבעלי השליטה הם גם שכירים בחברה והם נופלים בין הכסאות. גם לא יכולים לקבל מענקים כמו העצמאים הרגילים, וגם לא יכולים לקבל דמי אבטלה. המדינה חייבת לתת על זה הדעת".

לאילו הקלות אתם זכאים?

לאה: "למיטב ידיעתנו אנחנו לא זכאים לשום דבר. זה שהרשות המקומית באה לקראת העסקים ונותנת שירותים, גם אם אני לא יכולה לשלם על זה, זה צעד מקומי. אבל מבחינת המדינה לא מגיע לנו שום דבר. 'לכו תתמודדו עם הצרות שלכם בעצמכם, אתם לא שייכים לשום ציבור שאנחנו יכולים לתמוך בו, אתם לא שכירים, לא עצמאים - תסתדרו'".

גדי ולאה נחימוב. באדיבות המצולמים
"מחכים ליום שאחרי כדי להתחיל מחדש". לאה וגדי/באדיבות המצולמים

מה דעתכם על ההנחיות?

לאה: "אנחנו יודעים מה מגן עלינו, הבידוד, לא להסתובב, להצטופף וזה ברור שזה מה שצריך להיות, ברור שכמה שיותר נאכוף וניישם את זה, זה יגמר יותר מהר. יחד עם זאת אנחנו מאוד אופטימיים. אנחנו אנשי עשייה ומחכים ליום שאחרי כדי להתחיל מחדש, אנחנו רק מקווים שנוכל להגיע לזה".

גדי: "אני חושב שהמדינה צריכה להבין שהיא צריכה לדאוג מהר ועכשיו לשכירים בעלי שליטה על מנת שאנחנו נוכל להמשיך לדאוג לכל המשפחות שאנחנו מפרנסים בעסקים שלנו".


נפגעתם כלכלית ממשבר הקורונה ומעוניינים להשתתף במדור? מוזמנים לפנות אלינו במייל: danayark24@gmail.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully