וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עונשי מאסר למי שמפיץ פייק ניוז: הקורונה הרסה את 1 באפריל

יום המתיחות הבינלאומי ניזוק קשות מהמשבר שיצר הנגיף וכמעט שלא הורגש ברחבי העולם. ממשלות רבות אף הגדירו הפצת מידע כוזב, כחלק ממנהגי היום, כפשע - ומאיימות בעונשי מאסר וקנסות כבדים על מי שיתלוצץ בנושא המגיפה

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

המסורת של 1 באפריל, יום המתיחות הבינלאומי, נפגעה השנה באופן חמור מהתפרצות נגיף הקורונה ברחבי העולם. רק מעטים נמצאים במצב רוח שתואם את התאריך, בעוד שמספר ההרוגים העולמי מוסיף לעלות ומיליארדים נמצאים תחת סוג כלשהו של סגר. ממשלות רבות ברחבי העולם הזהירו מפני "בדיחות 1 באפריל" בנושא הנגיף - וחלקן אפילו מאיימות במאסר.

כוכב פופ קוריאני שהתבדח באינסטגרם על כך שהוא נמצא חיובי בבדיקת קורונה, התמודד עם ביקורת קשה בקוריאה הדרומית ומחוצה לה. ג'יג'ונג, חבר הלהקה הפופולרית JYJ, הודיע ברשת החברתית כי הוא נדבק בנגיף ואושפז בבית החולים. מעריצים מודאגים השאירו אינספור הודעות המאחלות לו החלמה מהירה. אבל כשעה לאחר מכן הוא עדכן את הפוסט, וגילה שמדובר במתיחה והוסיף שהוא רוצה "להעלות את המודעות".

"יכול להיות שזה יותר מדי לבדיחת 1 באפריל, הרבה אנשים דאגו לי", הודה ג'יג'ונג בפוסט. "אני אקבל כל עונש בגלל זה". רבים, כולל מעריצים של הזמר, גינו את הפוסט ואמרו כי הוא לא הולם ולא מצחיק. "בבקשה תיתן קצת כבוד. אנשים סובלים שם בחוץ", כתב אחד ממעריציו.

שוער מביט בטלפון שלו במהלך התפרצות הקורונה, במנהטן בניו יורק. 2 באפריל 2020. רויטרס, רויטרס
"יותר מדי לבדיחת 1 באפריל". שומר בבניין בניו יורק עם מסיכת מגן/רויטרס, רויטרס

משבר הקורונה מלווה כבר מאז פרוץ המגיפה במידע שגוי רב שמועבר ברשתות החברתיות, מה שמקשה על המאבק בנגיף והשמירה על בריאות האזרחים. טייוואן, שנתפסת כמודל לטיפול בהתפרצות המגיפה, הזהירה אנשים שהפיצו שמועות כוזבות כי הם עלולים להיענש בשלוש שנים בכלא וקנס בסך שלושה מיליון דולר טייוואני (כמאה אלף דולר).

הנשיאה צאי אינג-וואן פרסמה פוסט בפייסבוק, שבו כתבה כי "ב-1 באפריל נוכל לצחוק, אך לא נוכל לספר בדיחות על המגיפה כדי להימנע מהפרת החוק". בפוסט, שאליו צירפה תמונה של אחד החתולים שלה, הוסיפה: "אני מאחלת לכולם לא רק יום הומוריסטי, אלא גם בריא ובטוח".

תאילנד נקטה אף היא בקו קשה, ומאיימת בעונש של עד חמש שנות מאסר. "זה נגד החוק לזייף את הנגיף ב-1 באפריל", הודיעה הממשלה בטוויטר. "ייתכן שאנשים שאין להם כוונות טובות ישתמשו ביום השוטים, ויניחו שהם לא יתמודדו עם הליכים משפטיים נגדם", אמר סגן דובר המשטרה התאילנדית.

עוד בוואלה!

משבר הקורונה: 3 בני אדם מתו מהנגיף, מניין המתים בישראל עלה ל-29

לכתבה המלאה
נוסעים בשדה תעופה בניו יורק, עוטים מסיכות נגד מגיפת הקורונה. 29 במרץ 2020. רויטרס, רויטרס
"לא ליפול לחדשות מזויפות". נוסעים בשדה תעופה בניו יורק/רויטרס, רויטרס

בהודו, שם העברת ידיעות כזב, בעיקר ב- WhatsApp, נותרה בעיה נרחבת, פוליטיקאים השמיעו טיעונים דומים. "הממשל לא יאפשר לאף אחד להפיץ שמועות מעוררות בהלה על הקורונה", צייץ מושל מהראשטרה, אניל דשמוך.

דובר משטרת מומביי, אמר כי כל מי שייתפס מפיץ חדשות מזויפות יועמד לדין. "אנחנו קוראים לאזרחים לאמת את המידע שברשותם, לשתף הודעות רק ממקורות מהימנים ולא ליפול לחדשות מזויפות".

מותגים ידועים רבים שבדרך כלל נוהגים לקפוץ על עגלת 1 באפריל, הפסיקו את המסורת הזו השנה. גוגל, חברה שנודעת בפעלולים השנתיים שהיא עורכת ביום הזה, מסרה לעובדיה שהיא "תחרוג השנה ממסורת זו, מתוך כבוד לכל הלוחמים במגפת הקורונה". ג'יימס הרינג, מסוכנות יחסי הציבור הלונדונית טיילור הרינג, הזהיר מפני פעלול אפשרי של אחד המותגים. "טיפ לכל סוכנויות יחסי הציבור שמתכננות משהו ל-1 באפריל", כתב בשבוע שעבר בטוויטר. "פשוט אל תעשו את זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully