וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חולים מופרדים מעובדים, גברים מנשים: החרדים נקלטים ב"מלונות הקורונה"

כמה מלונות החלו לקלוט חולים מהמגזר החרדי, וחלקם נדרשו לשינויים למרות התאמתם לשומרי מצוות גם בימי שגרה. "נושא הכשרות הוא לא היחיד", הדגיש גורם שתיאר את האתגרים של פיקוד העורף. יש תושבים באזור שאינם מרוצים, אך רובם מספרים על תחושת שליחות: "משימה לאומית"

צילום: רוני כנפו, מאיר בן סירא, עריכה אביחי ברוך

המלון במושב ניר עציון שליד חיפה החל לקבל אליו חולים מהמגזר החרדי, ובמשרד הבטחון לומדים בשבוע האחרון להתמודד עם האתגרים המיוחדים תוך כדי תנועה. הקושי בהתמודדות עם המגזר החרדי - שלמשרד הביטחון אין הרבה ניסיון עמו, עלה כבר עם הגעת קבוצת חסידי החב"ד מברוקלין ששוכנה במלון דן בירושלים. גורם במשרד הביטחון המצוי בנושא סיפר לוואלה! NEWS כי "נושא הכשרות היה כמובן העניין המרכזי אבל הוא לא היחיד. הבנו שיש צרכים מיוחדים למגזר הזה ועשינו מיד סיבוב שני של איתר בתי מלון ומלוניות הערוכים מראש לעניין, גם עם הכשרות המחמירה שלהם וגם עם אופי היישוב ואוכלוסייתו וכל המעטפת סביב. כך עלו גם המלון בקיבוץ לביא וגם זה במושב ניר עציון".

הגורם ציין כי מדובר ביישוב שומר שבת, בעל צביון דתי לחלוטין, שבשבת אין כניסות ויציאות ממנו. המושב השיתופי ניר עציון הוקם ב-1950 על ידי אנשי גוש עציון ואחרים ונקרא על שם כפר עציון שחרב, ומבנה המלון נחנך עשור לאחר מכן. המלון הוותיק הפונה לקהל דתי-חרדי משמש מקור פרנסה בישוב מאז שנות החמישים של המאה הקודמת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המלון בניר עציון שהוסב לקליטת חולי קורונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

על פי ההערכות, כבר היום ייכנסו מבודדים ל-30 חדרים ראשונים מתוך ה-130, היכולים לאכלס עד 260 מבוגרים. במלון יש הפרדה בין גברים לנשים, והמשפחות יקבלו חדרים מתאימים. כמו כן, הוא מופרד לגמרי מהיישוב באמצעות גדר, כך שאין יוצא ואין בא - למעט החיילים, העובדים והחולים-אורחים.

המלון מחולק לשני אזורים: אזור צהוב לחולים-המבודדים, שאסור לצאת ממנו, ואזור ירוק לעובדים ולצוות פיקוד העורף, כמו גם כל מי שנותנים להם שירותים. האחרונים לא מתחככים עם החולים והמבודדים. לצורך אספקת אוכל ופינוי אשפה, הם נכנסים פעמיים-שלוש ביום, בלבוש מיגון ייעודי, מחלקים מגשיות ורק לאחר שחוזרים משם מורידים את חליפות המגן.

את המשימה קיבל גדוד עיטם, בנפת מפרץ שבמחוז חיפה. אלוף-משנה איציק בילט, מפקד נפת מפרץ, מפקד על המבצע. עם הכניסה לפעילות פיקד על הפעילות במלון עצמו סגן-אלוף איתן.

"משימה לאומית"

אולם, בחוף הכרמל לא כולם מרוצים מהפתרון, וגם ביישוב עצמו היו קולות ספקניים בין 300 החברים. שמוליק כץ, חבר המושב וחבר מליאת המועצה האזורית חוף הכרמל, המשמש ביומיום כמהנדס הראשי של החברה הכלכלית חיפה, טען כי "תמיד יש אחד-שניים, אבל המושב בכלל לא מתנגד, ההיפך. זו לקיחת אחריות, נשיאת חלק בנטל הלאומי, זו ציונות. אם אנשים לא יסכימו לארח לבידוד, המצב בארץ עלול להידרדר עוד. אנחנו בניר עציון רואים בכך שליחות וגאים לקחת חלק במאמץ לאומי למאבק נגד נגיף הקורונה המאיים על חיי כולנו ושמחים לארח את החולים עד להחלמתם המלאה. אצלנו במושב אנחנו בכלל מתייחסים אליהם כאורחים".

מנכ"ל מלון ניר עציון, יואל רז, אמר כי "אני רואה את העניין הזה כמשימה לאומית. כמו לקלוט מעפילים, כמו לארח חיילים, כמו לסייע לכבאים". כמי שגדל בניר עציון, הוא הוסיף כי "אצלנו בעניינים כאלה כל הישוב נרתם. יש לנו מורשת בעניין".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הבנו שיש צרכים מיוחדים למגזר". המלון בניר עציון הוסב למלונית הבראה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אנחנו עובדים במרץ, בשיא הכוח והכול עבר אישורים של כל המוסדות אצלנו, מראש", הוסיף. "ביום ראשון בעשר בלילה התקשרו אליי והודיעו: ביום שלישי אתה פותח את המלון וקולט חולי קורונה. אנחנו בקשר כבר שבועיים, והיינו ברשימה של מלונות שאולי. מרגע שהגיעה הפקודה התגייסנו כולם למשימה. יש עוד משהו בציונות. ברור שיש אלמנט של סיוע כספי, וצריך לחיות ולהתפרנס, אבל פרויקט כזה לא עושים רק בשביל כסף. אצלנו כל המנהלים נרתמנו מיד בצורה בלתי רגילה. לא היה אחד שסירב למשימה. גם המנהלים וגם העובדים, אחד-אחד".

הוא סיפר: "בגלל שאנחנו עובדים עם המגזר החרדי כל השנה, אנחנו ערוכים לתת להם את המענה ההולם לדרישות. הם מרגישים כאן בבית בשגרה וירגישו בבית גם באירוח הזה. הכשרות היא גלאט כשר, למהדרין. הכול יוגש במגשיות וכלים חד פעמיים. האתגר הגדול - ליל הסדר. אנחנו כבר היום-מחר מתחילים להתארגן לקראת זה. יהיה סדר כהלכתו".

מלון פרימה פאלאס הוסט למלון הבראה לחרדים חולי קורונה, ירושלים, 31 במרץ 2020. רוני כנפו
סגורה בפלטות עץ. הכניסה למלון פרימה פאלאס/רוני כנפו

הכניסה הראשית למלון פרימה פאלאס שבמרכז ירושלים סגורה בפלטות עץ, ומהגדר היה ניתן לראות כמה דיירים שיושבים בחצר. כשהגיע אמבולנס עם חולים נוספים, פתח אחראי האבטחה את השער בזהירות, תוך שמירת מרחק ולמקום נכנס גבר עם מזוודה. לאחר מכן, השער נסגר בחזרה.

מאז יום שישי, החלה המדינה לשכן במלון מאובחנים בקורונה מהחברה החרדית, ובמרפסות ניתן היה לראות היום כמה צעירים משוחחים ביניהם. המלון מיועד בשגרה לאוכלוסייה החרדית וישנן אף כניסות נפרדות לנשים וגברים, אך נדרשו התאמות על מנת ליצור הפרדה מוחלטת בין הצוות העובד לדיירים.

איגור, אחראי אבטחה, הוזעק מהחל"ת (חופשה ללא תשלום) ביום חמישי למקום לצורך היערכות ואבטחת המקום. "קודם כל היה צריך לבודד שלא יהיה הקשר בין שטח ירוק לצהוב", הסביר. "ירוק זה שטח מזוהם, צהוב זה שטח בסדר".

מלון פרימה פאלאס הוסט למלון הבראה לחרדים חולי קורונה, ירושלים, 31 במרץ 2020. רוני כנפו
האמבולנס בפתח מלון פרימה פאלאס בירושלים, הבוקר/רוני כנפו
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הפרדה קפדנית. החלוקה לאזורים במלון בניר עציון/מערכת וואלה!, צילום מסך

בנוסף לכך, הוא תיאר כי הוקם חמ"ל של פיקוד העורף ונעשתה הפרדה גם בין העובדים לבין החיילים. בעוד שעובדי המלון עוסקים בשירותים כמו מתן מזון ודאגה לניקיון, אנשי פיקוד העורף אחראים לנושאים הבריאותיים והרפואיים מול מד"א, בתי החולים וקופות החולים.

"המטרה של המלון היא לתת שירות מיטבי לאנשים שנמצאים פה, שהם ירגישו שהם אורחים ולא אסירים", הסביר איגור. "אנחנו מנסים להיות איתם ממש ידידותיים. עשינו איתם שיחה כשהם הגיעו. והם מבינים אותנו. והם רואים שאנחנו עושים כמיטב יכולתנו. אנחנו משתפים פעולה כולם".

שר הפנים אריה דרעי הודיע אתמול כי חולי קורונה ביישובים חרדיים וערביים יועברו למלוניות כדי למנוע הדבקות נוספות בנגיף. הוא הסביר כי "במגזר החרדי והערבי יש משפחות מרובות ילדים ומשפחות מוחלשות רבות ולכן אנחנו פועלים מהר כדי לבודד את החולים ולמנוע התפשטות".

מלונית נוספת שתופעל על ידי משרד הביטחון ופיקוד העורף תיפתח ביממה הקרובה בקיבוץ הדתי לביא שבצפון הארץ. מנהל המלון שלום אשכנזי, חבר הקיבוץ, סיפר כי "על אף שיש חששות מפני הנגיף. חברי הקיבוץ הסכימו והתגייסו כיוון שהם מבינים שיש כאן משימה לאומית ואחריות חברתית. אנחנו מוכנים למשימה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully