וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר החינוך טוען שהלימודים יתחדשו לאחר פסח; במשרד לא קיבלו כל הנחייה

31.3.2020 / 19:10

למרות שמנכ"ל משרד הבריאות הצהיר שלא תהיה חזרה ללימודים לאחר פסח, פרץ טען כי הלימודים יתחדשו בהדרגה לאחר החג. מנגד, במשרד החינוך טענו הם לא יודעים מתי יחזרו לבתי הספר: "לא קיבלנו הנחיות ממשרד הבריאות". בינתיים, חומרי הלימוד לבגרות צומצמו ב-25%

צילום: לשכת העיתונות הממשלתי, עריכה: ניר חן

במשרד החינוך עדיין לא הכריעו בשאלה מתי יחזרו ללימודים, בשעה שההורים והתלמידים נמצאים כבר כמעט חודש שלם בבתיהם, בעקבות משבר הקורונה. שר החינוך רפי פרץ אמר בתדרוך לכתבים, כי התלמידים יחזרו ללימודים אחרי פסח באופן הדרגתי, אך מנכ"ל משרד הבריאות טען אתמול בישיבה במשרד כי הלימודים לא צפויים להתחדש אחרי פסח. שר החינוך ניסה להעביר מסר למנכ"ל משרד הבריאות, ואמר כי "אנחנו במשרד החינוך אחראים על מערכת החינוך ותפקודה, ויש לנו עמדה עקרונית של חזרה הדרגתית. בשלב הראשון חינוך מיוחד ולאחר מכן מסגרות קטנות כמו גני ילדים והכיתות הנמוכות, בהתאם להתפשטות של הקורונה", וזאת למרות שההחלטה הסופית היא של משרד הבריאות בשיתוף עם ראש הממשלה.

בינתיים, חומרי הלימוד לבחינות הבגרות צומצמו ב-25%, וצפויות להצטמצם עוד בהמשך. גם לא ברור האם הלמידה מרחוק תתחדש, מאחר ולא נחתם הסכם מול הסתדרות המורים בסוגיה זו.

השר פרץ אף התייחס לבחינות הבגרות, ואמר כי "כל המרתונים ממשיכים, כולם לומדים לבגרות מרחוק. כרגע משרד הבריאות לא נותן לקיים בחינה של עשרה תלמידים בכל כיתה, הדרג המקצועי במשרד קיבל הנחיה להיערך לכל תרחיש". הוא הוסיף כי "אנחנו מקווים שאחרי פסח יהיה ניתן לקיים התכנסויות קטנות של 10-15 איש ואז נוכל לקיים את הבגרויות כמו שצריך".

כיתה ריקה בגמנסיה הרצליה. שרון בוקוב
"אף אחד מאתנו לא יודע מה יקרה אחרי פסח". כיתה ריקה בגמנסיה הרצליה בת"א/שרון בוקוב

בניגוד לדבריו של השר, במשרד החינוך טוענים כי אין להם אפשרות לדעת מתי תתבצע החזרה ללימודים, ואיך היא תבוצע. "אף אחד מאתנו לא יודע מה יקרה אחרי פסח, לא קיבלנו עדיין הנחיות ממשרד הבריאות מה הולך לקרות אחרי חודש מאי", אמרו גורמים במשרד. לטענת הגורמים, בשבועיים האחרונים רמת הלימודים נפגעה מאוד, למרות שידורי האולפן. הם הסבירו כי "לכן קיצצנו את חומר הלימודים לקראת הבגרות ואנחנו עומדים עוד לקצץ משמעותית את החומר, שיכלול 75% מהחומר ולא יותר".

מנהלת האגף לחינוך על יסודי במשרד החינוך דסי בארי סיפרה לוואלה! NEWS כי "פרשנו את הבגרויות מתוך הנחה שיהיה שיבוש בלמידה. אם לא יהיה אפשרי לבצע את הבחינות, נודיע על כך כבר לאחר חג הפסח, כדי לאפשר לתלמידים להשלים אותם בצורה ראויה". היא הבהירה כי "אנחנו בשיח הדוק מאוד עם האוניברסיטאות ועם צה"ל, שכבר הודיע שהם דוחים את לוח הגיוס כדי לאפשר לנו לסיים את לוח הבחינות".

בדוח של מרכז המידע והמחקר של הכנסת, שסקר את אופן עריכת בחינות הבגרות לאור משבר הקורונה, עלה חשש שמא לא תתאפשר עריכת בחינות הבגרות במועד קיץ, שראשיתו בחודש מאי. יש לציין כי בחינות מסוימות כבר נדחו עקב סגירת מוסדות חינוך, בהן בחינות מעשיות באומנות, מוזיקה, תאטרון ואנגלית בעל פה.

"אסור לנו ליצור 'דור של קורונה' שהעתיד שלו ייפגע"

נמרוד פפרני, יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית, התייחס להשפעה של המשך השבתת הלימודים גם אחרי פסח, ואמר כי במרבית המקצועות צומצמו פרקי הרקע ולא החומר המהותי; פרקים קלים ירדו מהבחינות, אך הפרקים הקשים נשארו ובמקצועות מסוימים כמעט שלא צומצם חומר הלימוד. "מצפים שנלמד תכנית לימודים של כמה חודשים בכמה שבועות באמצעות זום", סיפר פפרני. "יש בגרויות שכולם כבר ערוכים אליהן והן נדחו למועד מאוחר, בקיץ יש מיונים של הצבא שנדחו, יש מחנות קיץ. לבוגרי מערכת החינוך לא יהיה זמן להגיע למיונים כמו שצריך ו/או להתכונן לבגרויות כמו שצריך", הוסיף.

"נותנים לתלמידים להכריע במה הם משקיעים - צבא ותנועות נוער או בגרות טובה", אמר פפרני, והוסיף כי אם יתכננו את לוח הבחינות בהתאם, ניתן יהיה להימנע מההתנגשות הזאת. בנוסף לכך, אמר כי כאשר נבחנים בקיץ כשהמורים בחופשה יש צורך להסתייע במורים פרטיים, המובילים להרחבת הפערים בין תלמידים שיש להוריהם כסף, לכאלה שאין להם. "אני לא רואה אותנו כתלמידים עוברים בגרות במתכונת הנוכחית", טען פפרני. "אסור לנו ליצור 'דור של קורונה' שהעתיד שלו עלול להיפגע. יש לנו הזדמנות חד פעמית לשנות את שיטת הבחינות".

שר החינוך, רפי פרץ במהלך הצהרה בנושא נגיף הקורונה, משרד רה"מ, ירושלים 12 במרץ 2020. אולבייה פיטוסי/פלאש90, צילום מסך
שר החינוך פרץ במהלך הצהרה בנושא נגיף הקורונה/צילום מסך, אולבייה פיטוסי/פלאש90

מנשה לוי, יו"ר איגוד מנהלי בתי הספר העל יסודיים, אמר כי הלמידה מרחוק בינונית ולא אפקטיבית ללימוד בבחינות הבגרות. "אם אנחנו מתייחסים לאוכלוסיית התלמידים המתקשים - האפקטיביות של הלימודים מרחוק נמוכה יותר, ולכן הם יגיעו לא מוכנים לבחינות הבגרות", טען לוי. "צריך להיערך ברצינות לאפשרות של ביטול רוב בחינות הבגרות, ולאפשר בחינה בשלושה מקצועות: עברית/ערבית, אנגלית ומתמטיקה. צריך להדגיש את האוטונומיה של בתי הספר, ולאפשר למנהלים ולמורים לתת ציונים במקצועות שלא נבחנו עליהם".

לצד זאת, עדיין לא נחתם ההסכם בין הסתדרות המורים למשרד האוצר באשר להמשך הלמידה מרחוק. ההסכמה שאליה הגיעו הסתדרות המורים ומנכ"ל משרד ראש הממשלה, היא לאפשר את המשך הלמידה עד שבוע לתוך פסח.

יו"ר וועדת החינוך ניצן הורוביץ התייחס היום לנושא החזרה ללימודים והלמידה מרחוק ואמר כי "חייבת להיות אמירה ברורה של משרדי האוצר והחינוך שכל עוד הלימודים מושבתים, תהיה למידה מרחוק". הוא הוסיף כי "לצערי, למרות שכל הגורמים סבורים שהלימודים לא יחזרו לאחר הפסח, עדיין אין הסכם לגבי המשך הלימוד המקוון ונמשכת גרירת הרגליים על ההסכם עם המורים לימים שאחרי הפסח". ח"כ הורוביץ הבהיר כי "אין סיבה שלא להמשיך את הלמידה מרחוק גם בחופשת הפסח, התלמידים בכל מקרה בבית. אני דורש שהוועדה תקבל לו"ז ברור לפגישות המשא ומתן בין המורים והאוצר בנושא הזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully