וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ בדרך לממשלת אחדות תחת נתניהו, כחול לבן מתפרקת

לאחר המו"מ עם הליכוד על ממשלת חירום, יו"ר המפלגה נבחר לתפקיד יו"ר הכנסת חרף התנגדות יש עתיד ותל"ם. גנץ: "הימים אינם רגילים, קורא לכל שותפיי לפעול לאחדות". לפיד: "זוחל לממשלה עם נתניהו". לפי המתווה המסתמן, גנץ ימונה לשר החוץ ויחליף את נתניהו בעוד שנה וחצי

בווידאו: הכנסת הצביעה בעד מינוי גנץ ליו"ר הכנסת/צילום: ערוץ הכנסת

מפלגות יש עתיד ותל"ם הגישו היום (חמישי) בקשת פיצול מחוסן לישראל. זאת לאחר שיו"ר כחול לבן בני גנץ הגיש את מועמדותו לתפקיד יו"ר הכנסת כחלק מהמגעים לאחדות עם הליכוד, ונבחר ברוב של 74 קולות. גוש הימין תמכו בגנץ, ואילו יש עתיד ותל"ם, ישראל ביתנו והעבודה-מרצ נעדרו מההצבעה.

המהלך של גנץ הוביל לפיצוץ פנימי בכחול לבן, שכן לפי ההסכם בין המפלגות (חוסן לישראל ויש עתיד), יו"ר הכנסת ייבחר מטעם יש עתיד - תפקיד שייעדו לח"כ מאיר כהן. יו"ר יש עתיד יאיר לפיד אמר לאנשי המפלגה בישיבת סיעה שהתכנסה בכנסת: "בני החליט לפרק את כחול לבן כדי לזחול לממשלה של ביבי. אין דרך להבין את זה". הערב בשעה 20:30 תתקיים הצהרה משותפת של לפיד ויו"ר תל"ם משה יעלון.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן, בני גנץ במהלך הצבעה ליו"ר הכנסת, כנסת, ירושלים 26 במרץ 2020. -, צילום מסך
נתניהו וגנץ בעת ההצבעה על מינוי יו"ר הכנסת, היום/צילום מסך, -

"אלו הם אינם ימים רגילים, והם מחייבים החלטות לא רגילות", אמר גנץ בנאומו הראשון כיו"ר הכנסת. "לכן כפי שאמרתי, בכוונתי לבחון ולקדם בכל דרך אפשרית הקמת ממשלת חירום לאומית. בל נטעה - לא אתפשר על העקרונות שאכן עבורם הצביעו למעלה ממיליון אזרחים. נתניהו יודע זאת היטב והוכחנו זאת היטב בימים האחרונים. הוכחתי אני והוכחנו אנחנו יחד שלעולם לא נתפשר על הדמוקרטיה".

"כדי למצות את האפשרות להקים ממשלת חירום לאומית, ורק בשביל זה, החלטתי להעמיד את עצמי לתפקיד יו"ר הכנסת", הדגיש גנץ. "עדיין אשמח לעשות הכול כדי שכחול לבן תמשיך ללכת יחד. אני קורא לכל שותפיי הפוליטיים לנהוג באותה הדרך".

בווידאו: גנץ אומר לחיימוביץ' - "מעולם לא רציתי להיבחר למשהו כמו עכשיו/צילום: ערוץ הכנסת

יש עתיד ותל"ם הם 18 ח"כים, בעוד חוסן לישראל מונה 15 ח"כים, ולכן יש עתיד ותל"ם יוכלו לשמור על השם כחול לבן. בנוסף, המהלך מסכל את האפשרות של חברי תל"ם צביקה האוזר ויועז הנדל להתפצל. אם יעלון לא היה חובר ללפיד אז הם היו שני ח"כים מתוך שישה וכשליש סיעה היו יכולים להתפצל, אבל כעת כשהסיעה המשותפת מונה 18 ח"כים לא תהיה להם אפשרות להתפצל.

בנוסף, כחול לבן תישאר הסיעה הגדולה באופוזיציה ולפיד צפוי להתמנות ליו"ר האופוזיציה. אם הם לא היו מתאחדים הסיעה הגדולה באופוזיציה הייתה הרשימה המשותפת.

ראשי כחול לבן בני גנץ, משה יעלון, יאיר לפיד וגבי אשכנזי, במטה המפלגה, 3 במרץ 2020. ראובן קסטרו, אתר רשמי
מתפצלים. גנץ, יעלון, לפיד ואשכנזי/אתר רשמי, ראובן קסטרו

בסביבתו של גנץ הסבירו את הגשת מועמדותו לתפקיד יו"ר הכנסת בכך שלא הייתה התקדמות היום במגעים לאחדות עם הליכוד וכי ההחלטה להעמיד את עצמו לבחירה נועדה רק כדי להשאיר פתח לממשלת חירום.

כמו כן, הם הביעו חשש מהאפשרות שח"כ כהן מיש עתיד ייבחר לתפקיד, זאת משום שאם תקום ממשלת אחדות היא לא תכלול את יש עתיד שתעבור לעמדת האופוזיציה, ויו"ר כנסת מטעמה יגביל דרמטית את מהלכי הממשלה. ביש עתיד טוענים כי מדובר בהפרה של ההסכם להקמת כחול לבן, במסגרתו נקבע כי תפקיד יו"ר הכנסת יימסר לידיהם. עם זאת, בחוסן לישראל טוענים כי ההסכם קבע חלוקת תפקידים לתרחיש שבו כחול לבן הייתה מקימה את הממשלה, ולא למצב הנוכחי בו גנץ מצטרף לממשלה בראשות נתניהו.

מתווה האחדות המסתמן

לפי המתווה המסתמן שנידון בין הליכוד ואנשיו של גנץ, תוקם ממשלת אחדות פריטטית, כלומר עם ייצוג שוויוני לשני הגושים לתקופה של שלוש שנים, שבה נתניהו יכהן ראשון ברוטציה לשנה וחצי ולאחר מכן גנץ, כשמועד החילופים יעוגן בחקיקה. בתחילה תוקם ממשלת חירום שתטפל רק בענייני הקורונה ולא תקדם נושאים אחרים, בה גנץ ימונה לתפקיד ממלא-מקום ראש הממשלה ויכהן כשר החוץ, ח"כ גבי אשכנזי כשר הביטחון.

בנוסף לכך, תיק האוצר יישאר בידי הליכוד ויימסר לישראל כץ, תיק הפנים יישאר בידי אריה דרעי ותיק הבריאות בידי ליצמן. גם תיק ביטחון הפנים ותיק התחבורה יישארו בידי הימין, כמו גם תיק התרבות והספורט. בכחול לבן יקבלו בנוסף לחוץ וביטחון גם את תיק המשפטים (בכפוף לאישור הליכוד) הכלכלה, והתקשורת.

בליכוד הסכימו לדרישת גנץ ששר המשפטים ימונה מטעמו, אך דורשים כי המועמד יאושר עמם ויבוא בהסכמה. עם זאת, לגנץ יהיה וטו על חקיקה בנושאי מערכת המשפט. בשתי המפלגות אומרים שיש עדיין פערים במו"מ, בין היתר בנושא החלת הריבונות והסיפוח. גנץ דורש וטו על הנושא והליכוד מתעקשים שיתחייב לקדם מהלכי סיפוח. בליכוד הכחישו, ומסרו כי "הדיווחים על פרטי המו"מ הם בגדר שמועות בלבד".

לפי ההערכה, גנץ צפוי להגיע לממשלה עם 15 ח"כים של חוסן לישראל וייתכן שגם עם חלק מסיעת העבודה, עמיר פרץ ואיציק שמולי, בהתאם לסיכום מוקדם בין גנץ ופרץ. מעמדם של ח"כ יועז הנדל וצביקה האוזר עדיין אינו ברור שכן הם שייכים לסיעת תל"מ בראשות משה יעלון ועליהם להתפצל מהסיעה על מנת להצטרף לממשלה עם גנץ.

חברי הכנסת צופים במסדרון ״חושן״ בשידור המליאה 26 במרץ 2020. דוברות הכנסת - עדינה ולמן, אתר רשמי
חברי כנסת צופים במליאה במסדרון הכנסת, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת - עדינה ולמן

תיק החינוך יישאר אצל בלוק הימין, ובין שר הביטחון נפתלי בנט לשר החינוך רפי פרץ צפוי להתנהל קרב מי יחזיק בתיק. בעוד בנט הוא יו"ר המפלגה וראוי לקבל את התיק ראשון, פרץ מצפה מנתניהו להשאיר בידו את התיק לאחר שלטענתו "שילם מחיר אישי כבד" לטובתו.

"אני מברך את בני גנץ על הצעד האמיץ של כניסה לממשלת אחדות בראשות נתניהו", אמר בנט. "זה הדבר הנכון לישראל בעת חירום זו". בנט טען כי "הדיווחים על שיח תיקים הם פייק ניוז מוחלט. ראש הממשלה או מי מטעמו לא דיברו איתי או עם מישהו מטעמי על כלום".

גם השר לביטחון הפנים בירך את גנץ. לדבריו, "אני מברך אותו על החלטתו הנכונה והאמיצה לקדם הקמת ממשלת אחדות לאומית שתפעל יחד למען אזרחי ישראל נגד הקורונה. אני מקווה שממשלת האחדות תוקם במהירות ותתחיל לתת מענה לכל המצוקות שהציבור שרוי בהן. זה יותר חשוב מכל אינטרס אישי".

גוש השמאל נגד גנץ ואשכנזי

יו"ר הכנסת הזמני, יו"ר העבודה-מרצ פרץ, אמר בפתח הישיבה כי "בג"ץ הסמיך אותי לנהל ישיבה זו, וכך אני פועל בהערכה גדולה לבית המשפט שכל פגיעה בו היא פגיעה בדמוקרטיה הישראלית. אנחנו חייבים להגן על שלטון הרוב. רק בהתנהלות כזו נוכל לשמור על עוצמתה של הדמוקרטיה ולשמור על הלב הפועם שלה".

הח"כים של גוש המרכז-שמאל נרשמו לנאום במליאה לפני ההצבעה, והם מנצלים את ההזדמנות למתוח ביקורת על המהלך של גנץ. ח"כ מרב מיכאלי (העבודה-מרצ) אמרה במליאה: "גנץ ואשכנזי, ברכות. אתם תהיו בממשלתו של הנאשם של בנימין נתניהו. הצטרפתם לרשימה ארוכה של אנשים שהאמינו לנתניהו, ואיפה הם היום? יכולתם לכהן כשרים אצל נתניהו עוד הרבה קודם, בשביל מה שיגעתם מדינה שלמה? לא ראיתם מה קרה לאהוד ברק, למשה כחלון ואפילו לשותפים שלכם בוגי יעלון ויאיר לפיד. אין אחדות עם הנאשם מבלפור ועושי דברו שמחריבים את ישראל, יש רק הפקרה של מדינת ישראל בשעה כל כך קשה. אתם תהיו בממשלה כדי להלבין את המעשים של נתניהו".

יו"ר הכנסת הזמני, עמיר פרץ במהלך הצבעה על בחירת יו"ר קבוע, כנסת, ירושלים 26 במרץ 2020. דוברות הכנסת - עדינה ולמן, אתר רשמי
"חייבים להגן על שלטון הרוב". פרץ/אתר רשמי, דוברות הכנסת - עדינה ולמן

ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת) שיגר מסר לחברי כחול לבן. "אני ומתריע ומזהיר את גנץ וחבריו, וגם את חברי מפלגת העבודה שחושבים להמנע או לתמוך, אתם הולכים לידיו של נמר פשיסטי שבסוף גם יטרוף אתכם", אמר.

ח"כ תמר זנדברג (העבודה-מרצ) אמרה כי "‫גנץ רימה והוליך שולל מליוני מצביעים שרצו ממשלה אחרת. במקום ראש ממשלה בחרת לשים את עצמך כשטיח של נאשם בשוחד, מסית וגזען. אנחנו המומים מעומק הרמייה והחרפה שהמתת היום, לא רק על מליוני מצביעים שחברו למען אלטרנטיבה, אלא על הפוליטיקה הישראלית כולה ועל מדינת ישראל".

(עדכון ראשון: 12:42)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully