וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השורד האחרון של השפעת הספרדית במסר לעולם: "היזהרו מהקורונה"

בגיל 105, נזכר חוסה אמיל פניה, שהיה בן 4 כשהמגיפה קטלה עשרות מיליונים בעולם, באותם ימים. "אני לא רוצה לראות את זה קורה שוב, זה גבה חיים רבים כל כך"

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

חוסה אמיל פניה היה בן ארבע כשהשפעת הספרדית קרעה את עיירת הדייגים שבה חי בצפון ספרד לפני יותר ממאה שנה. כיום, אמיל פניה, ככל הידוע השורד האחרון של המגיפה הנחשבת לקטלנית ביותר בהיסטוריה האנושית, מזהיר את העולם הנאבק בימים אלו במגיפת הקורונה.

"היזהרו, אני לא רוצה לראות את זה קורה שוב, זה גבה חיים רבים כל כך", סיפר אמיל פניה, בן 105, שנזכר כיצד צלצלו פעמוני הכנסייה בכל יום כדי לבשר על מתים נוספים מהשפעת, שזכתה לשמה לאור העובדה שהתקשורת הספרדית הייתה בין הראשונות לדווח עליה. לפי ההערכות, בין 50 למאה מיליון איש ברחבי העולם נספו במגיפה שפרצה ב-1918.

בית חולים שדה לטיפול בחולי השפעת הספרדית, 1918. GettyImages
"לא רוצה לראות את זה קורה שוב". בי"ח שדה לטיפול בחולי השפעת הספרדית/GettyImages

אמיל פנייה, שרבע מתושבי העיירה שלו, לוארקה, או 500 מתוך 2,000 תושבים, מתו מהשפעת, צפה מחלונו בזרם טקסי ההלוויות שעשו דרכם לבית הקברות. אחד משבעה אחים, הוא היחיד שחלה בנגיף, אך הצליח לשרוד.

"אני עדיין לא מצליח להבין כיצד אני כאן", סיפר לעיתון אל מונדו. "כשהייתי קם בבוקר, בקושי הצלחתי ללכת, הייתי צריך לזחול". הרופא המליץ לו לשאוף אדי אקליפטוס ואצות מורתחות. בתו, אנונסיאטה, אמרה כי הוא "יודע בדיוק מה קורה עם נגיף הקורונה. משם שהוא עבר את כל זה, קשה לו עכשיו. הוא מפחד שיקרה משהו דומה שוב, על אף שאנחנו חיים בתקופה שונה לגמרי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully