וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגבלת לקוחות ומשלוחים: העסקים ממשיכים לפעול למרות הגבלות הקורונה

במסעדות ובבתי הקפה מוצאים דרכים יצירתיות להישאר פתוחים, ומחוץ לחלק מבתי העסק נרשמו תורים ארוכים למרות הנחיות משרד הבריאות. התושבים שניסו להתלונן נענו שעדיין לא יצא צו המחייב את סגירתם: "יד ימין לא יודעת מה עושה יד שמאל". אחד מבעלי בתי העסק: "מנסים לשרוד"

צילום: רוני כנפו, עריכה: שאול אדם

(בווידיאו: ראש הממשלה מציג את ההנחיות החדשות, אמש)

חרף הנחיות משרד הבריאות על סגירת בתי קפה ומסעדות, עסקים רבים ממשיכים לפעול בחסות החוק - שכן טרם יצא צו המחייב אותם לסגור את שעריהם. על פי הנחיית משרד הבריאות אמש (שבת), נקבע כי "דיסקוטקים, ברים, פאבים ובתי אוכל" צריכים להישאר סגורים על מנת למנוע ריכוז אוכלוסייה במקום. על כן, עסקים רבים סגרו את מתחמי הישיבה, אך עדיין מאפשרים קניית מזון כבכל יום, ולא רק באמצעות שליחים. כך נוצר מצב שבו אנשים רבים עדיין מתכנסים בתורים ארוכים לקניית אוכל, ולאחר מכן צורכים אותו בקרבת מקום, ולעתים בסמיכות לאנשים רבים נוספים.

"כל מה שקשור לתרבות פנאי יופסק", הצהיר אתמול בנימין נתניהו. "החל ממחר בבוקר. זה קשה, אני מבין לליבם של מסעדנים ובעלי בתי הקפה. מה שקשור למסחר, לייצור - יימשך. מי שלא חייב לצאת לעבודה או לנסיעה - שלא ייצא". וכך, בדומה להרבה הנחיות שניתנו באחרונה, גם חלק מההנחיות שניתנו אתמול נסמכות על שיתוף הפעולה של הציבור - ללא אכיפה פעילה של הרשויות.

בית קפה בתל אביב פתוח למרות ההנחיה להשבתה למניעת התפשטות נגיף הקורונה. ראובן קסטרו
תרבות הפנאי נמשכת. בית קפה בתל אביב/ראובן קסטרו

תרבות הפנאי נמשכת, ופשוט לא כוללת ישיבה מחוץ לבתי העסק. כך, לדוגמה, נעקפת חובת ההגבלה בבתי כושר - שמאפשרים אימונים של עד עשרה משתתפים, בדומה לנעשה בבתי עסק נוספים. מטרת ההגבלה להתקהלות של עשרה אנשים בלבד עליה הכריזו אמש ראש הממשלה ומשרד הבריאות אינה טכנית - משמעה שיש למנוע כל התקהלות שאינה הכרחית. העסקים שבוחרים לעקוף אותה, כמו גם הלקוחות, לא משתפים פעולה עם המאמץ למיגור הנגיף בציבור.

אחד מבתי הקפה שממשיכים לעבוד פועל בגבעתיים. רוני, תושבת העיר שהאזינה אתמול להנחיות החדשות, התקשרה בעקבות כך למשטרה והתריעה שהעסק מפר אותן. "המשטרה אמרה לי שכל עוד אין צו ממשרד הבריאות, אנחנו לא יכולים לאכוף". לאחר מכן התקשרה לעירייה, שהעלתה את המשטרה על הקו והמסקנה מהשיחה הזו הייתה זהה אף היא. במשטרה אמרו שעליה להתקשר למגן דוד אדום, אולם שם כלל לא הבינו על סמך מה הפנייה, והפנו אותה למשרד הבריאות, שם לא זכתה למענה כלל. "יש תחושה של כאוס", שיתפה. "יד שמאל לא יודעת מה עושה יד ימין. אתמול יצאה הנחיה, אבל בתי עסק פתוחים, אין דין ואין דיין. ממש מרגיש כמו אנרכיה בהתהוות".

עוד בוואלה!

התפשטות הקורונה: אושר גיוס מילואים לפיקוד העורף; מסגד אל-אקצא נסגר

לכתבה המלאה
מקומות בילוי בתל אביב סגורים בעקבות הנחיה להשבתה למניעת התפשטות נגיף הקורונה בישראל, מרץ 2020. בועז אפרת, מערכת וואלה!
"תחושה של כאוס". בית קפה בצפון הישן של תל אביב/מערכת וואלה!, בועז אפרת

בבית קפה נוסף ברחוב כצנלסון בעיר הסביר אחד הבעלים כי הוא פועל על פי ההנחיות. "אנחנו פתוחים לישיבה עד עשרה אנשים. החלטנו להיות יצירתיים, סידרנו עשרה כסאות. כשמגיע הלקוח ה-11 אני אומר לו 'תעמוד בצד ותחכה עד שיתפנה מקום'. בהנחיות אמרו שמותר התקהלות עד עשרה אנשים, אז אנחנו מנסים לשרוד".

גיא לוי, הבעלים של "מפגש העיר" ברמת גן ו"מי אוכל ישראלי" בגבעתיים, הצהיר כי שני העסקים פתוחים כרגע. "הם עובדים במתכונת של שווארמה טייק־אוויי ושהייה באזור המסעדה של עד עשרה אנשים כולל הצוות. אין צו, אבל יש הנחיה בתקשורת של משרד הבריאות שמקומות יכולים להכיל בזמן אחד עד עשרה אנשים. אנחנו נצמדים להוראות ומודאגים מהמצב כמו כולם, ומצפים לעזרה מהמדינה. יירדו לי 70% אחוז מהעבודה. היה חכם הרבה יותר שיעשו סגר אמיתי לכל המערכות, שיבצעו טיהור אמתי לכל המערכות. כרגע אנחנו לא יודעים מי חולה ומי לא. בסופו של יום, יש הורדות של הבנקים. אם הם פתוחים גם אני חייב להיות פתוח כדי לייצר כסף. אמרו לסגור מסעדות, אבל לצד זה אשרו שהייה עד עשרה אנשים - אז אנחנו יצירתיים".

בית קפה בתל אביב פתוח למרות ההנחיה להשבתה למניעת התפשטות נגיף הקורונה. ראובן קסטרו
עד עשרה לקוחות. הכיסאות בבית קפה בתל אביב/ראובן קסטרו

מולי ציון, הבעלים של קפה נלסון והזוט אלורס בגבעתיים ושל רשת הסושי טורי, אמר כי השאיר את עסקיו פתוחים למשלוחים ולטייק־אוויי בלבד. "אלה שפותחים בדרכים יצירתיות עד לעשרה אנשים, אני מעריך שזה עניין של יום עד שהמשטרה תתחיל לאכוף אותם או שיקבלו קנסות. איפה האחריות החברתית של אנשים?", תהה. "אני לא יודע אם יש צו או אין צו, אבל אני רואה את אירופה ויש בידוד מלא. אנחנו לא רוצים להגיע לשם. אני לא מחפש צו שיגיד לי: אני לוקח אחריות על הלקוחות שלי".

ממשרד הבריאות טרם התקבלה תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully