וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מי יודע מה יהיה מחר": הקונים שפשטו על מרכזי הקניות בעקבות הקורונה

החשש מהתפשטות הנגיף והדיונים במשרד האוצר על היערכות לסגירה חלקית של מקומות העבודה הביאו ישראלים רבים להצטייד מראש במוצרי מזון וניקיון. תורים ארוכים נרשמו במרכזי קניות ברחבי הארץ, אף על פי שלא צפויים חוסרים משמעותיים בסחורות. "המדינה בטירוף"

שלומי גבאי

החשש מהתפשטות הקורונה והדיונים במשרד הבריאות על היערכות לסגירה חלקית של מקומות העבודה הביאו ישראלים רבים להצטייד מראש במוצרי מזון וניקיון. תורים ארוכים נרשמו היום (שבת) במרכזי קניות ברחבי הארץ בצל החשש ממחסור במוצרים, אף על פי שלא צפויים חוסרים משמעותיים בסחורות.

נורית ליפשיץ, תושבת חדרה שהגיעה לערוך קניות במרכז המסחרי בגן שמואל, סיפרה: "באתי לרכוש בדחיפות תרופות לבני הסובל מדלקת באוזניים אחרת לא הייתי באה. המצב מאוד מדאיג. אסרתי על ילדיי להשתתף בכל פעילות כגון חוגי ספורט ומכון כושר מהחשש שמישהו בקרבתם עלול להדביק אותם בנגיף", הוסיפה.

ליפשיץ הביעה תמיכה בהחמרת ההגבלות מצד הרשויות בניסיון להיאבק בנגיף. "אני חושבת שכדאי שהמדינה תכפה על אזרחיה סגר כללי למשך שבועיים בכדי למנוע את התפשטות הנגיף ולדאוג לבריאות הציבור. אני כרגע נמצאת בסופר פארם ולא יודעת האם כרגע בסניף בו אני נמצאת יש יותר ממאה איש בו זמנית, זה מצב הזוי".

תורים בעקבות בהלת הקורונה, גן שמואל, 14 מרץ 2020. שלומי גבאי, צילום מסך
"מקווה שלא נגיע למצב גרוע יותר". תור למרכל "דוכן" בגן שמואל. היום/צילום מסך, שלומי גבאי

למרות הביקורת, ברוב בתי העסק במתחם הקניות שבגן שמואל מנהלי העסקים מנסים להקפיד כי לא ישהו במקביל יותר ממאה לקוחות, כפי שאסרו הרשויות. עם זאת, הביקוש הגדול למסכות מגן, כפפות ואמצעי חיטוי לפעמים גובר, ובתורים נוצרים חיכוכים וחלקם מוותרים על יום הקניות.

חן, תושב האזור שהגיע לערוך קניות, נאלץ להמתין כחצי שעה כדי להיכנס לחנות, ועזב את המקום. "העולם בכלל והמדינה בפרט בטירוף, לא האמנתי בחלום הכי דמיוני שלי שמצב כזה יכול להתרחש בשנת 2020. אני חושב שהנהגת המדינה צדקה בכך שהחמירה כבר מההתחלה עם ההנחיות ואני מקווה שלא נגיע למצב גרוע יותר", אמר.

"האמת שבכלל הגעתי לקנות בגדים, אך אשתי התקשרה בהיסטריה וביקשה שארכוש מוצרי מזון בסיסיים כי לדבריה בקרוב יוטל סגר כללי על המדינה ואז יהיה קושי להשיג מוצרי מזון", נימק את הגעתו למרכול אהרון, תושב פרדס חנה. "אז אני משנה תכניות ובהחלט ארכוש את שביקשה. מי יודע מה יהיה החל ממחר".

עוד בוואלה!

התפשטות הקורונה: רה"מ בעניין השבתת המשק; מניין החולים בישראל עלה ל-154

לכתבה המלאה
בהלת הקורונה במרכז קניות בכפר קאסם, 14 מרץ 2020. יואב איתיאל, צילום מסך
"לא האמנתי שמצב כזה יכול להגיע". תורים במרכז קניות בכפר קאסם, היום/צילום מסך, יואב איתיאל

אורן ואוסנת לבנת, תושבי זכרון יעקב בשנות ה-40 וה-50 לחייהם והורים לשלושה ילדים, הצטיידו לשבועיים של סגר כבר לפני שבוע וחצי. "בדרך כלל אני מקדים את מה שמדברים עליו. אני דבוק לאתרי החדשות והבנתי את זה כבר אז", אמר אורן לוואלה! NEWS, "יום יומיים אחר כך כבר עושים את זה כולם, אפשר לראות את התורים. אנשים מקדימים תרופה למכה. לא צריך ללעוג להם. לא צריך להתפלא. אומרים שאין מה לרוץ ובעידן של היום תמיד אפשר יהיה להזמין משלוח באינטרנט אבל מניסיון שלנו, אשתי עשתה בשופרסל אונליין קניות להורים וכבר קשה להיכנס לאתר כמה ימים. אני חושש שאם כל המדינה תיכנס אז לא יהיה מענה לצרכנים גם בקניות מקוונות".

נורית ליפשיץ תושבת חדרה שיצאה לקניות בשל בהלת הקורונה, 14 מרץ 2020. שלומי גבאי, צילום מסך
"כדאי שהמדינה תכפה סגר". נורית ליפשיץ. היום/צילום מסך, שלומי גבאי

"אני הצטיידתי כבר לפני שבוע וחצי", הוסיף אורן לבנת שאמר כי בשגרה אשתו עושה את הקניות, אבל את קניות החירום האלה עשה הוא. "בלי להתפרע, הצטיידתי בסביבות שבועיים: שימורים, פסטות, אורז. במקום לחם שאי אפשר לשמור לזמן ארוך קניתי מלאי טורטיות שאפשר לשמור הרבה זמן. בזה לא נוגעים. ממשיכים לקנות ליום יום, מוצרי חלב וכו'".

"יוצא שאני בקשר עם איטליה, בלגיה, סין בגלל קשרי העבודה שלי", הוסיף וסיפר לבנת שהוא בעל עסק לחלפים למלגזות בחדרה, "הבנתי שהאזרח לא מקבל את החדשות המיידיות של מה קורה בעולם באותה מדינה באותו רגע. הכל בשיהוי. אנחנו עולם גלובלי אחד עם הטלוויזיה והאינטרנט אבל לאנשים יש נטייה לחכות עד שאומרים להם מה לעשות. אני לא מאלה שמחכים. כן, אני בלחץ, המצב רוח ירוד, אישית אני לוקח את זה למקום מאד קשה. בין היתר כי זו מין הרגשה שאתה לא יכול לעשות כלום כדי לשנות את זה. שזה לא בשליטתך. ביום חמישי כבר סגרתי את הדלתות של העסק ואני נותן שירות מבחוץ, כדי לא להידבק ולא להדביק. מחר עושים קיטנה לכל ילדי העובדים".

"לא יהיה ולא נייצר מחסור בסחורות במדינה"

עם זאת, דאגת האזרחים מגיעה בניגוד להבטחות כי לא ייווצר מחסור בסוחרות בישראל. דוברת ראש הממשלה ומנכ"ל משרד הבריאות הבהירו כי בכל תרחיש של הגבלות, המרכולים ורשתות השיווק למזון ישארו פתוחים. "הסופרים ישארו פתוחים נקודה. אין טעם להסתער עליהם", הבהיר מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב.

לקראת סוף השבוע הודיע ראש הממשלה נתניהו כי "לא יהיה ולא נייצר מחסור בסחורות במדינה", הדגיש ראש הממשלה בנימין נתניהו. "רוב התעבורה הימית, סחורות וחומרי גלם הם דרך הים, אנו נדאג שזה לא ייפגע". הוא הבטיח לדאוג להקלות על יבואנים בהכנסת סחורות לארץ.

משרדי הממשלה והפורום הכלכלי, הכולל את בנק ישראל ומשרד האוצר, קיימו אתמול דיונים בהם בחנו שורה של תרחישים לצמצום משמעותי של הפעילות במשק בשל המשך התפשטות נגיף הקורונה. בין הצעדים שנבחנים סגירת מקומות עבודה ומעבר לעבודה מהבית, ביטול התחבורה הציבורית וצירוף גני הילדים להשבתה באוניברסיטאות ובבתי הספר.

בהלת הקורונה: תושבים עושים קניות בסופר קינג סטור אזור תעשיה תוצרת הארץ ראש העין. 14 במרץ 2020. ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
תושבים מצטיידים בסופרמטרקט בראש העין, היום/ראובן קסטרו, ראובן קסטרו

על פי גורמים באוצר, הרבה נמצא על שולחן. היום מתקיים דיון נוסף אחרי עבודת מטה של משרד האוצר ומשרד הכלכלה, בסיומו תתקבל החלטה. כמו כן נבחנת גם השבתת מערכת החינוך כולה. אם אחד ההורים ייאלץ להישאר בבית עם הילדים, המשמעות הכלכלית למשק היא 200 מיליון שקל ליום.


(עדכון ראשון 12:58)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully