וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לימודים באולפני טלוויזיה ועבודות במקום בגרויות: כך נערך משרד החינוך למשבר הקורונה

9.3.2020 / 15:58

עם אלפי תלמידים ומאות עובדי הוראה בבידוד, משרד החינוך נערך לאפשרות של החרפת המשבר הבריאותי. על הפרק עומדת האפשרות ללימודים מקוונים שיצולמו באולפנים במיליוני שקלים והחלפת הבגרויות בציון בית ספרי או בעבודות. גם הפעילויות המתוכננות בחופשת הפסח עשויות להתבטל

צילום: המרכז הרפואי פוריה, לע"מ, עריכה: עמית שמחה

בצל משבר הקורונה, משרד החינוך נערך לשיבושים נרחבים במערכת החינוך במקרה של החרפת המשבר הבריאותי. "אנחנו צריכים להיערך למצב שבו הכל מתקיים כרגיל, ולמצב של משבר", אומר היום (שני) מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב בשיחה עם וואלה! NEWS על השפעת המשבר הקורונה.

מוקדם יותר היום שיגר אבואב איגרת למנהלי בתי הספר ובה העריך שהשלכת משבר הקורונה על מערכת החינוך תהיה חריפה יותר. "הנחת העבודה שלנו היא שהמצב יוחמר והמערכה תחריף לרבות שיבוש משמעותי יותר של שגרת הלימודים, וגם לכך אנו מכינים את עצמנו", כתב.

בפני משרד החינוך עומדים שלושה אתגרים עיקריים: הטיולים והפעילויות בחופש פסח שעשויים לעמוד בסימן שאלה, מצב של ביטול הבגרויות, והתקשרויות ללמידה מרחוק, שלהם כבר עכשיו מחפשים פתרונות במשרד החינוך.

תלמידי התיכונים בתל-אביב-יפו בכנס בחירות וחינוך לדמוקרטיה, מוזיאון ארץ ישראל , ספטמבר 2019. ראובן קסטרו
"הנחת העבודה שלנו היא שהמצב יוחמר". תלמידים/ראובן קסטרו

"נכון לשעה זאת 3,600 ילדים ו-241 מורים נמצאים בבידוד. אנחנו יודעים איפה נמצא כל אחד מהם ומתי הם יוצאים מהבידוד", אומר אבואב. "ביום חמישי הקרוב 2,000 ילדים אמורים לסיים את התקופה בבית ולחזור ללימודים. יש ילד אחד שנדבק בנגיף, רק אחד נמצא בטיפול בריאות בבית החולים, והוא צפוי להשתחרר עד סוף החודש".

למידה מרחוק: "בוחנים התקשרויות עם אולפני טלוויזיה"

"יש לנו קשר עם כל הילדים שנמצאים בבידוד ביתי, בין אם הם ילדים בודדים בבידוד או כיתה שלמה או בית הספר שלם שלא לומד כמו בגבעת ברנר", מסביר אבואב. לדבריו, המורים נמצאים בקשר ישיר בוואטסאפ עם התלמידים, כשהמורים גם מצלמים את עצמם דרך המצלמה של הסקייפ ומעבירים שיעורים. "בגבעת ברנר היה שיעור בהיסטוריה, במדעים ובאזרחות שצולם במצלמה של המורה. בינתיים זאת שיטת הלימוד מרחוק. אך במידה ולא יהיה אפשר לקיים שגרה אנחנו עובדים על חלופות אחרות".

בין החלופות שבוחן אבואב יש גם לימודים מקוונים דרך אתר אינטרנט שיצולמו באולפני טלוויזיה ייעודיים לנושא. "אנחנו מפעילים את הלימוד המקוון, כמעט כל ספר שיצא לאור באופן מודפס יש לו גם חלופה דיגטילית באתר, כך שיש מערך של 20 אלף יחידות הוראה שאפשר לעשות בהם שימוש. חלופה שנייה הם הפעלת אולפן מסודר, בו אולפן 1 ילמד תלמידים בכיתה א', אולפן ב' ילמד תלמידים בכיתה ב' וכן הלאה, עם סדר יום מ-08:00 עד 15:00. ילדים ילמדו חשבון, בתשע שיעור אנגלית וכן הלאה", הוא אומר.

נמל תעופה בן גוריון תחת חשש מקורונה, 5 במרץ 2020. ראובן קסטרו
אנשים עם מסכות בנתב"ג/ראובן קסטרו

"מדובר באולפנים שאנחנו צריכים להקים אותם, זה לא משהו מסובך. התחלנו עכשיו לחבור לחברות ואנחנו נמצאים איתם בדין ודברים. לא מדובר בסכום גבוה - אני מעריך שמדובר במיליונים בודדים. יהיו מורים ספציפיים עם יכולות להעברת שיעור להמונים". לדבריו, כבר היום קיימים כ-400 מורים שהביעו את נכונותם להעביר מהבית שיעורים במצלמה דרך הסקייפ.

ביטול בחינות הבגרות: מועד חלופי או עבודות בית וציון בית ספרי

למרות שבחינות הבגרות בבתי הספר התיכונים מתחילות במאי הקרוב ונגמרות ב-9 ליולי, במשרד החינוך נערכים כבר עכשיו למצב של החרפה במשבר שתגיע עד למועד זה. "מדובר בשלושה חודשים של מתכונות, בחירות בגרות והכנה להן. למה זה כל כך מורכב? כי עדיין לא התקבלה החלטה כלשהי מצד משרד החינוך", אומר אבואב. "בעונה הזאת צריכים להיבחן כ-200 אלף ילדים, לכל אחד יש לא רק בחינה אחת. אנחנו צריכים להעירך כאילו הכל כרגיל, וכאילו הכל לא רגיל, אין איזה ניבוי למה הולך להיות. זה אירוע מתגלגל ולכן בזמן שאנחנו מדברים אפשר להיקלע לאירוע שבו חצי עיר מושבתת".

במשרד החינוך בוחנים שלוש חלופות למקרה של ביטול בחינות הבגרות. במקרה הראשון בו יש כ2,000-3,000 ילדים בבידוד, "נעשה מאמץ לסדר להם מועד חלופי, כי לא מדובר בכל המערכת. במקרה השני בו בתאריך מסוים לא יתאפשר קיום בחינת בגרות לכל התלמידים, אז ייקבע תאריך זמני אחר בחודשים הבאים", אומר אבואב. "בחלופה השלישית והמחמירה יותר שבכלל לא יתאפשר קיום של מבחני הבגרות, נסתמך על חלופה שנקראת הערכת ציון חלופית. במקרה הזה נסתמך על ציון בית ספר מתוקף על ידי משרד החינוך. ניתן לתלמידים עבודה שצריך להגיש לבוחן חיצוני שיבדוק אותה, או שניתן לציון המגן הערכה אחרת ונעשה שקלול של הציונים בשנים הקודמות. אפשר לתקף את זה".

ביטול הפעילויות בפסח: מחכים להנחיות

במשרד החינוך נערכים גם לקראת אפשרות של ביטול הפעילויות והטיולים בחופש פסח. "בחופש פסח יש סדרה של פעילויות, יוצאים לסמינרים, טיולים, מחנות וקורסי מנהיגות, חפירות ארכיאולוגיות. יש מכלול של מאות אלפי ילדים שמתוכננים להיות בפעילויות בפסח", אומר אבואב. "בינתיים ההנחיות הן לקיים את הפעילויות, כי שום פעילות היא לא מעל 5,000 אנשים. יחד עם זאת, כל מה שאני אומר יכול להשתנות בעשר השעות הקרובות. אם יהיו הנחיות אחרות נצטרך לבטל את האירועים הללו כפי שביטלו את הנסיעות לפולין ומצעד החיים".

במקביל לדבריו של אבואב, הודיע משרד החינוך כי מוסד חינוכי נוסף נכנס היום לבידוד - בית הספר הדו לשוני "יד ביד" בירושלים. אליו הצטרפו היום עוד 14 מורים מבית הספר נזירות-סילזיאן בנצרת, כך ש-696 תלמידים, עובדי הוראה וסייעות נכנסו לבידוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully