וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נקודת מפנה: נדבק 29 משנה את המאבק בהתפשטות הקורונה בישראל

9.3.2020 / 6:22

מספר החולים זינק תוך כמה שעות ועומד על 39, בהם נדבק ממקור לא ידוע. אם עד כה התגאה משרד הבריאות שהוא יודע מה מקור ההידבקות של כל חולה, כעת ייתכן שהתממש אחד התרחישים המרכזיים שממנו חששו בכיריו: איבוד החוט המקשר בין המקרים והאפשרות של הדבקה ללא ידיעת החולה

צילום: רוני כנפו, עריכה: שאול אדם

גילוי חולה הקורונה ה-29 בישראל שמקור הידבקותו בנגיף אינו ידוע מהווה נקודת מפנה בהתמודדות של משרד הבריאות והרשויות בישראל עם משבר הקורונה. עד כה התגאה מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, כי הוא יודע בדיוק כיצד כל חולה קורונה נדבק בנגיף - וכך יכול היה לייצר שרשרת מקרים ולקשר ביניהם.

כעת, מכיוון שהחולה החדש לא היה בבידוד מכיוון שלא ידע שנדבק, ייתכן שהדביק אנשים רבים ללא ידיעתו ומבלי שיצאה אזהרה לגבי המיקומים בהם היה. העובדה כי מדובר בתושב המרכז עלולה לעורר בהלה בציבור, שלא יידע להבחין אם הידרדרות במצבו הבריאותי מעידה על הידבקות, או שפעת פשוטה לצורך העניין. בכך איבד משרד הבריאות את החוט המקשר בין מקרי ההידבקות בישראל - אחד התרחישים המרכזיים ממנו חששו בכירי המשרד.

לצד זאת, העלייה הדרמטית במספר הנדבקים שזינק אמש ל-39 מהווה גם היא נקודת ציון חשובה. עד כה הודיע משרד הבריאות על חולים בודדים מדי יום, אולם בהודעתו האחרונה ריכז עשרה מקרים יחדיו - לאחר ארבע הודעות נפרדות שקדמו לה על חולים אחרים. בכך הודיע המשרד על 14 חולים ביום אחד - נתון שצפוי עוד לגדול מיום ליום.

היחידה המיוחדת לטיפול במצבי חירום בבית חולים שיבא תל השומר, 5 במרץ 2020. ראובן קסטרו
אבד החוט המקשר. היחידה לטיפול במצבי חירום בביה"ח שיבא שבתל השומר/ראובן קסטרו

שתי ההתפתחויות מחזקות את עמדת חלק מבכירי המשרד ומערכת הבריאות כי יש למקד את המאמצים לבלימת התפשטות הנגיף בתוך ישראל, במקום בהטלת מגבלות נוספות על שבים מחו"ל, ולהתחיל לנטר אזרחים שאינם נמצאים בבידוד, אך קיים חשש שנדבקו. לפני יומיים התבטא בנושא בכיר במשרד הבריאות, שאמר לוואלה! NEWS כי "התמקדות המשרד צריכה להיות בתוך הארץ ופחות בחו"ל, פחות בכל מה שקשור לבידוד".

אתמול הוציא איגוד רופאי בריאות הציבור של ההסתדרות הרפואית הצהרה, לפיה יש לתת דגש על הטיפול בישראל, על רקע הצהרת ראש הממשלה בנימין נתניהו אמש, כי מחר יוחלט האם להטיל חובת בידוד על המגיעים לישראל מכל מדינות העולם. "זה מצב חירום בבריאות הציבור", אמר יו"ר איגוד רופאי הציבור, פרופ' חגי לוין, לוואלה! NEWS.

"זה מורכב, אבל מחייב אותנו להיות גמישים ולשנות את ההתנהלות שלנו לפי ההתפתחויות" הוסיף פרופ' לוין. "אסור לנו להיות שבויים בקונספציה של הדרג הפוליטי שמגיב למגיעים מבחוץ. הנגיף נמצא כאן בישראל. אנחנו צריכים לזהות מקרים של ההעברה, ולנקוט באמצעים קיצוניים כדי למנוע את ההתפשטות", פסק. "בהתאם להנחיית ארגון הבריאות העולמי, הרחבת הבידוד זה לא דבר בר־קיימא. במקום זה צריך להתמקד במאמצים בישראל לצמצום העברה - ביניהם צעדים לריחוק חברתי. זה אומר שצריך לשקול ביטול פעילויות שנמצאים בהן הרבה אנשים".

עוד בוואלה!

נתניהו על משבר הקורונה: שוקלים חובת בידוד לכל האזרחים ששבים לארץ

לכתבה המלאה

לוין הוסיף: "הבידוד המוחלט יגרום לנו נזק ביכולת שלנו להיערך. כל המטרה של המהלך היא לקנות זמן יקר בהיערכות מערכת הבריאות. צריך כוח אדם, תקציבים, מעבדות. זאת היערכות, לא סגירת גבולות". לטענתו, "זה הגיוני מאוד לבטל את הבידוד על חלק מהמדינות. הבידוד היה נכון לזמנו. כשאין מקרים בישראל - טוב שמשרד הבריאות נקט במדיניות שקולה ואסר כניסת אנשים מאזורים שהייתה בהם התפרצות". מנגד, טען כי "בשלב מסוים המשוואה הזו משתנה וצריך לגלות גמישות ולשנות את המדיניות בהתאם למצב".

החשש: לא יהיה מקום לשכן בו את החולים עד שיבריאו

ניתן לשער כי תשובת מנכ"ל משרד הבריאות לשאלת וואלה! NEWS במסיבת העיתונאים שהתכנסה אמש, לפיה בימים הקרובים יחלו לבודד חולים בבתיהם ולא במרכזים רפואיים - התבססה על המידע אליו נחשף קודם לכן - עלייה משמעותית במספר החולים. במרכז הרפואי שיבא, שבו הוקם מתחם הבידוד הראשון, ישנן 30 מיטות בלבד. בשאר בתי החולים מדובר במיטות בודדות. אם כן, בקרוב לא יהיה מקום לשכן בו את החולים עד שיבריאו מהמחלה.

בידוד החולים בביתם, שנקרא בעגה המקצועית "טיפול בקהילה", יטיל כמעט את מלוא האחריות על המבודדים. אם עד כה אושפזו והיו תחת השגחה רצופה עם תנאי טיפול כמעט אישיים - מעתה יצטרכו לדאוג לעצמם בכל הקשור לתזונה ודיווח על מצבם הבריאותי. זאת, לצד השגחה מינימלית מצד קופות החולים. משרד הבריאות התגאה עד כה בשיתוף הפעולה של ציבור השבים מחו"ל בשמירה על הבידוד, אולם כעת יתקיים המבחן האמתי - האם החולים ינתקו כל מגע עם משפחותיהם, קרוביהם ועבודתם. כל כישלון בו עלול לגרום להתפשטות נרחבת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully