וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קורונה במזה"ת: סעודיה מונעת כניסת עולי רגל, סגניתו של רוחאני נדבקה

27.2.2020 / 18:01

הממלכה הסונית הכריזה על צעדים דרמטיים כדי למנוע את התפשטות הנגיף, ועולי רגל לא יורשו להגיע לערים הקדושות לאסלאם עד להודעה חדשה. בטהראן כבר סופרים 24 קורבנות, ומאות חולים, בהם בכירים. זינוק במקרים גם בכוויית, בבחריין ובעיראק - כולם קשורים לאיראן

צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

ערב הסעודית הודיעה היום (חמישי) כי היא תמנע מאזרחים זרים להגיע לערים הקדושות לאסלאם שבשטחה, מחשש להתפשטות נגיף הקורונה כמה חודשים לקראת החאג'. ריאד חוששת מהישנות ההתפתחויות באיראן, בעוד שמספר הנדבקים מהווירוס במזרח התיכון עלה ל-350, רובם ברפובליקה האסלאמית - עם 254 מקרים, ו-26 מקרי מוות.

הצעד החריג של הממלכה הסונית, הרואה בעצמה מגנת המקומות הקדושים לאסלאם, ימנע מאזרחים זרים מלהגיע לעיר מכה, שבה שוכנת אבן הכעבא הקדושה לאסלאם, וכן לקברו של הנביא מוחמד בעיר מדינה. הרשויות גם ימנעו את הכניסה למדינה של תיירים שביקרו במדינות שהושפעו מהנגיף.

"ערב הסעודית מדגישה את תמיכתה בכל הצעדים הבינלאומיים להגבלת התפשטות הנגיף, ומפצירה בכל אזרחיה לנקוט זהירות לפני נסיעתם למדינות שבהן יש התפרצות של נגיף הקורונה", נמסר בהודעת משרד החוץ הסעודית בעת ההכרזה. "אנחנו מבקשים מאללה הכול יכול לחוס על האנושות מכל פגע".

נוסעים במונית בטהראן, איראן, עם מסיכות מגן מפני נגיף הקורונה, 25 בפברואר 2020. רויטרס
נוסעים במונית בטהראן, שלשום/רויטרס

זאת על אף שטרם התגלה מקרה מאומת בשטחה של ערב הסעודית, שלאורך ההיסטוריה שלה חוותה התפרצויות של מגיפות סביב החאג', הדורש מכל המוסלמים בעולם לעלות לרגל למכה לפחות פעם אחת בחייהם. בתחילת העשור שעבר סבלה הממלכה מהתפרצות נגיף ה-MERS, חלק מאותה משפחת נגיפי הקורונה, שעבר מגמלים לבני אדם.

ה-MERS, ששיאו בין 2012 ל-2013, גבה לפי ארגון הבריאות העולמי את חייהם של 858 בני אדם מתוך כ-2,500 מקרים. הנגיף החדש, לעומת זאת, כבר הדביק 82 אלף איש ברחבי העולם, עם יותר מ-2,700 קורבנות.

בנוסף למיליוני המאמינים המגיעים לממלכה בכל שנה לרגל החאג', שאמור להתקיים השנה בסוף יולי או בתחילת אוגוסט, מיליונים אחרים מגיעים לאורך שאר ימי השנה לרגל חגים אחרים, בראשם הרמדאן.

עוד בוואלה!

ב"אזור האדום" של איטליה, גם בתי הקברות סגורים בשל הקורונה

לכתבה המלאה
בדיקות באזור מוסול, עיראק, מחשש לנגיף הקורונה, 26 בפברואר 2020. רויטרס
בדיקות באזור מוסול, עיראק, מחשש לנגיף הקורונה, אתמול/רויטרס

"זה חסר תקדים, לפחות בעידן המודרני, אבל לאור ההתפשטות העולמית של הווירוס והאופי הגלובלי של העומרה, זה נראה הגיוני מבחינת בריאות הציבור והביטחון", אמרה החוקרת קריסטין אולריכסן ממכון ג'יימס בייקר ה-3 למדיניות הציבור באוניברסיטת רייס. "במיוחד משום שהדוגמה האיראנית מדגימה כיצד נתיב עלייה לרגל דתי יכול להאיץ במהירות את התפשטות והגעת הנגיף".

מאחר שהשעיית הנסיעה לאתרים הקדושים אינה מוגבלת בזמן, ערב הסעודית הותירה את האפשרות שהחאג' השנה יהיה משובש.

בין החולים: גם סגניתו של הנשיא חסן רוחאני

מרכז המחלה במזרח התיכון הוא באיראן, ככל הנראה בעיר הקודש השיעית קום, שבה המאמינים מנשקים ונוגעים בקבר מפורסם. מניין הקורבנות באיראן - 26 מתוך 245 מקרים מאומתים - הוא הגבוה ביותר מחוץ לסין, מקורו של נגיף הקוביד-19. בין החולים גם סגניתו של הנשיא חסן רוחאני, מעסומה אבתכאר, וסגן שר הבריאות אירג' הריצ'י.

"ב-24 השעות האחרונות, יש לנו 106 מקרים (חדשים) ומניין המתים עלה ל-26", מסר דובר מטעם משרד הבריאות וקרא לאזרחים להימנע מיציאות לא הכרחיות מחוץ לגבולות המדינה. לדבריו, היו תכנית להטיל כמה מגבלות על האתרים השיעיים הקדושים ולבטל כמה מתפילות יום השישי, "אולם יש צורך באישור הנשיא". במקביל, משרד החוץ של איראן מסר כי מחר יועברו מסין 20 אלף ערכות אבחון של הנגיף.

ברשת הטלוויזיה הרשמית דווח כי בעקבות התפרצות המחלה, הרשויות ביטלו את תפילות יום השישי בכמה ערים, כולל טהראן. במקביל, לפי סוכנות הידיעות IRNA, איראן עצרה כניסת אזרחים סינים לשטחה. נשיא איראן חסן רוחאני אמר כי אין כוונה מידית לשים ערים בהסגר, אך הודה כי ייתכן שייקח "שבוע, שבועיים או שלושה" עד שתושג שליטה על הנגיף באיראן.

במקביל, כוויית הכריזה על קפיצה פתאומית ל-34 מקרים מ-26 היום, כולם קשורים לנוסעים שהגיעו מאיראן. בבחריין, שבה אומתו 33 מקרים נכון לבוקר זה, הרשויות עצרו את כל הטיסות אל עיראק ואל לבנון. בנוסף לכך, הוארך האיסור על טיסות משתי נסיכויות של איחוד האמירויות הערביות, שמהן הגיעו נוסעים חולים אל הנסיכות הקטנה.

מומחים חוששים שאיראן מסתירה את מספר החולים והמתים האמיתי, לאור ההתפשטות המהירה של הנגיף משטחה על מדינות המפרץ. כך, למשל, איראן לא אישרה את קיומם של מקרי הדבקה בעיר משהד, על אף שכמה מהחולים בכוויית ביקרו בה. שיעור התמותה מהנגיף גבוה בהרבה באיראן מאשר במקומות אחרים. ארגון הבריאות העולמי טען כי הדבר ככל הנראה נובע ממערכות המעקב במדינה, שטרם גבו מקרים קלים של חולי קורונה במדינה.

בזמן ש-80 מיליון אזרחי איראן מוצאים את עצמם מבודדים יותר ויותר באזור בעקבות ההתפרצות, הכלכלה מוכת הסנקציות שלה חוותה אתמול צניחה לשפל שנה בשער המטבע שלה מול הדולר האמריקני.

צעדים דרסטיים גם בעיראק

בעיראק השכנה, שבה נמנו עד כה שישה מקרים, כולם קשורים לאיראן גם כן, ננקטו צעדים דרסטיים לבלימת ההתפשטות. אלו כוללים את סגירת בתי הספר והאוניברסיטאות למשך עשרה ימים, החל מהיום.

הממשלה גם אסרה על התכנסויות ציבוריות והורתה על סגירת בתי קולנוע, בתי קפה, מועדונים ופורומים חברתיים אחרים למשך תקופה זו. לא ברור עוד אם האיסור על התכנסויות תקף גם לאתרי המחאה האנטי-ממשלתיים כמו למשל כיכר תחריר בבגדאד, סמל המחאה של המפגינים הלנים בה בחודשים האחרונים.

(עדכון ראשון: 12:16)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully