וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הישראלי השישי: נוסע נוסף שחזר מ"ספינת הקורונה" נדבק בנגיף

23.2.2020 / 21:15

משרד הבריאות והמרכז הרפואי שיבא הודיעו על הידבקותו של נוסע נוסף בספינה ביפן. הוא נמצא בבידוד יחד עם יתר הנוסעים הישראלים, ששבו לישראל בשבוע שעבר. המעבדה ממשיכה לאשש את ממצאי הבדיקה

צילום: רוני כנפו, יניר יגנה ויואב איתיאל, עריכה: עמית שמחה

נוסע נוסף שחזר מספינת "דיימונד פרינסס" נדבק בנגיף הקורונה - כך הודיעו הערב (ראשון) משרד הבריאות והמרכז הרפואי שיבא בתל השומר, בו הוא מוחזק יחד עם יתר הישראלים ששבו בשבוע שעבר מיפן. המעבדה ממשיכה לאשש את ממצאי הבדיקה, ובהודעה הבהירו המשרד והמרכז הרפואי כי לא מדובר בהדבקה שהתרחשה בישראל.

הנוסע, שהוא הישראלי השישי שחולה בקורונה, מצטרף לנוסעת נוספת שהנגיף התגלה בגופה לאחר שובה לארץ. בנוסף אליהם, תשעה ישראלים נוספים שוהים בבידוד במתקן בשיבא לאחר ששבו לפני כיומיים מספינת התענוגות, שבה הם הוחזקו במשך כשבועיים בהסגר יחד עם 3,700 נוסעים ואנשי צוות.

בנוסף לשני החולים שנמצאים בארץ, הנגיף התגלה בגופם של ארבעה ישראלים על סיפונה של הספינה "דיימונד פרינסס". הם לא הוחזרו לארץ, אלא הועברו לבתי חולים מקומיים ביפן שבהם הם עדיין מאושפזים במצב קל.

המטוס ובו הישראלים מספינת הקורונה נוחת בנתב"ג. 21 בפברואר 2020. מד"א
הגעת הנוסעים הישראלים לנתב"ג, לפני יומיים/מד"א

מתקן הבידוד בשיבא, הממוקם כשני קימלוטרים מבית החולים, הוא מתקן הבידוד הפעיל היחיד בישראל, המסוגל להכיל כעשרה מבודדים בלבד. מלבד מתחם זה, מתכנן משרד הבריאות להשתמש במרכז הגריאטרי "המלבן" בראשון לציון, אולם ההליך הוקפא בידי בית משפט השלום בראשון לציון - ולכן לא נמצא בעת הזו על הפרק.

מנכ"ל בית החולים הדסה עין כרם בירושלים, פרופ' זאב רוטשטיין, אמר היום כי מתחם בידוד לחשודים כחולים ולחולים בווירוס הקורונה יוקם במרכז הרפואי, אם יעלה בכך צורך מצד משרד הבריאות. דבריו מגיעים על רקע הצהרתו של מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן-טוב, לפיה "המשרד ערוך לפתיחת מתקן אשפוז בבידוד באופן מידי".

על רקע הידבקותה של אחת מהנוסעות מהנגיף, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור פרופ' חגי לוין יצא בביקורת חריפה על התנהלותו של ליצמן בניהול משבר הקורונה. לדבריו, החלטות שר הבריאות נובעות מכך שמדובר באירוע בעל פרופיל תקשורתי גבוה, ונעשו על רקע תקופת הבחירות - ולא מתוקף הליך שיקול דעת תקין. "יש להיזהר מדגש מופרז על שיקולים פוליטיים ותקשורתיים בהיערכות לנגיף הקורונה החדש, במיוחד בתקופה הרגישה לפני הבחירות. זאת בפרט כשיש החלשה מכוונת של קולם של אנשי המקצוע בבריאות הציבור מהשטח והאקדמיה בתהליך קבלת ההחלטות בהיערכות לקורונה ובאירועים אחרים בבריאות הציבור", אמר לוין לוואלה! NEWS.

נוסעים על ספינת דיימונד פרינסס, יוקוהמה, יפן, 19 בפברואר 2020. רויטרס
3,700 נוסעים ואנשי צוות הוחזקו במשך כשבועיים בבידוד. נוסעים על "ספינת הקורונה" ביפן/רויטרס

הנגיף, שהתפשט ליותר מ-30 מדינות ברחבי העולם, גבה את חייהם של יותר מ-2,442 בני אדם, בנוסף ליותר מ-76 אלף שנדבקו. במהלך היום, התקיים דיון חירום על השלכות הווירוס בישראל שבו השתתפו ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הבריאות יעקב ליצמן, השר לביטחון פנים גלעד ארדן וגורמי חמ"ל במשרד הבריאות בתל אביב. "היערכות יתר עדיפה על היערכות חסר. ישראל נהגה עד היום בצורה יותר מחמירה מכל המדינות, ואנחנו נמשיך לעשות מה שצריך כדי למנוע את התפשטות של הנגיף בישראל", אמר ראש הממשלה בדיון.

בנוסף לכך, נתניהו וארדן הורו לפרסם אזהרות מסע לקוריאה הדרומית, לתאילנד וליפן. בתוך כך, נתניהו וארדן הורו לשירות הביטחון הכללי ולמשטרת ישראל להיערך לאפשרות של הפצת ידיעות כוזבות על נגיף הקורונה, בין היתר על ידי גורמי חוץ ביום הבחירות. החשש הוא מניסיון להשפיע על אחוזי ההצבעה בבחירות תוך ניצול בהלת הנגיף.

שר הבריאות יעקב ליצמן, שהשתתף אף הוא בהערכת המצב, הבהיר את עמדת משרד הבריאות, לפיה "אין פשרות בבידוד". ליצמן הוסיף כי "זה חייב להיות בידוד, גם אם זה בבית או בבית חולים. מי שלא מרגיש טוב או שיש לו שאלות - יש את מד"א. אפשר לקבל את כל התשובות". ארדן הוסיף בנושא כי "משטרת ישראל הכינה את כל צוותי האכיפה הנדרשים במקרה שיהיו כאלה שיפרו את ההנחיות".

מוקדם יותר היום, שר החינוך רפי פרץ הורה הערב להפסיק את משלחות התלמידים לפולין. בשלב זה, ההחלטה חלה על 29 המשלחות שאמורות לצאת לפולין החל מהיום ועד ל-4 במרץ, הכוללות 3,087 תלמידים. "בכל המשבר הנוכחי, משרד החינוך פועל אך ורק לפי הנחיות משרד הבריאות. זה נכון לגבי בתי הספר שבאו במגע עם הקוריאנים וזה תקף גם לגבי המסעות לפולין. עדיף היערכות יתר על היערכות חסר", אמר השר פרץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully