וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר במערכת הבריאות נגד ליצמן: "פועל במשבר הקורונה משיקולים תקשורתיים"

21.2.2020 / 19:34

יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור יוצא בביקורת חריפה נגד התנהלות שר הבריאות בניהול משבר הקורונה, אחרי שאחת מהישראלים שהוחזרו מהספינה ביפן נדבקה בנגיף. "יש להיזהר מדגש מופרז על שיקולים פוליטיים, בפרט כשיש החלשה מכוונת של קולם של אנשי המקצוע", אמר לוואלה! NEWS

עריכה: עמית שמחה

יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור יוצא בביקורת חריפה על התנהלות שר הבריאות יעקב ליצמן בניהול משבר הקורונה. לדברי פרופ' חגי לוין, החלטות ליצמן בניהול משבר הקורונה נובעות מכך שמדובר באירוע בעל פרופיל תקשורתי גבוה, ונעשו על רקע תקופת הבחירות - ולא מתוקף הליך שיקול דעת תקין. זאת, לאחר ההחלטה להחזיר את הישראלים מ"ספינת הקורונה" ביפן, שבגופה של אחת מהם נמצא הנגיף.

לוין, רופא בכיר במרכז הרפואי הדסה ופרופסור לאפידמיולוגיה באוניברסיטה העברית, אמר היום (שישי) לוואלה! NEWS כי "בעת התפרצות מחלה מידבקת מסוכנת, חיונית קבלת החלטות על בסיס מיטב הראיות המדעיות, ובהתאם לעקרונות בריאות הציבור, בהליך סדור, שמובילים אותו אנשי מקצוע בבריאות הציבור ולא גורמים פוליטיים או אחרים".

יעקב ליצמן בישיבת ממשלה, 19 בינואר 2020. אלכס קולומויסקי, פול צלמים
לראשונה בכיר במערכת הבריאות יוצא בגלוי נגד התנהלותו בניהול המשבר הנוכחי. ליצמן/פול צלמים, אלכס קולומויסקי
"יש להיזהר מדגש מופרז על שיקולים פוליטיים ותקשורתיים בהיערכות לנגיף הקורונה החדש, במיוחד בתקופה הרגישה לפני הבחירות"

זו הפעם הראשונה שבה בכיר במערכת הבריאות יוצא בגלוי נגד פעולותיו של משרד הבריאות בנוגע למניעת התפשטות נגיף הקורונה. דעתם של מומחים רבים מתיישרת גם כן עם ביקורת זו, אולם הם חוששים להביע את דעתם מחשש להתנכלות מצדו של השר.

לדבריו, "יש להיזהר מדגש מופרז על שיקולים פוליטיים ותקשורתיים בהיערכות לנגיף הקורונה החדש, במיוחד בתקופה הרגישה לפני הבחירות. זאת בפרט כשיש החלשה מכוונת של קולם של אנשי המקצוע בבריאות הציבור מהשטח והאקדמיה בתהליך קבלת ההחלטות בהיערכות לקורונה ובאירועים אחרים בבריאות הציבור. השאלה היא לא אם החלטה כזאת או אחרת היא נכונה, כי ניתן לקבל בהבנה טעויות. השאלה היא האם התהליך תקין".

לוין המשיך בביקורת נגד ליצמן ואמר כי "מצער שהקשב של שר הבריאות מופנה לאירועים נקודתיים בעלי פרופיל תקשורתי גבוה כמו הישראלים שחזרו מהאונייה ביפן, בעוד שנושאים קריטיים במערך בריאות הציבור עליהם התרענו לא מטופלים".

יו"ר איגוד רופאי הציבור ד"ר חגי לוין. האוניברסיטה העברית, אתר רשמי
"מצער שהקשב של שר הבריאות מופנה לאריועים בעלי פרופיל תקשורתי גבוה". לוין/אתר רשמי, האוניברסיטה העברית

פרופ' לוין הוסיף כי במעשיו, ליצמן מזניח את ההליך התקין שלפיו אמורה להתנהל מערכת הבריאות לטובת קרדיט ציבורי. "תפקידו של שר הבריאות אינו להיות 'סמן קיצוני' כפי שהוא התבטא באחד מראיונות סוף השבוע, אלא לדאוג למדיניות שקולה וזהירה בהתאם להמלצות אנשי המקצוע בבריאות הציבור, לא בשאננות ולא בפאניקה", אמר.

יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור הוא הדמות הבכירה ביותר במערכת הבריאות בניהול ההתמחות בבריאות הציבור, והוא פועל תחת ההסתדרות הרפואית בישראל (הר"י). להחלטותיו ולדעתו משקל כבד על התנהלות הרופאים לבריאות הציבור, והוא מייצג אותם מטעם הר"י מול משרד הבריאות והמוסדות הרפואיים השונים. התייחסותו לאופן ניהול משבר הקורונה קריטית, שכן מדובר בסוגייה הנוגעת בלב תחום מומחיותו.

דבריו של לוין מגיעים על רקע הצהרתו היום בטוויטר של מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב לפיה החלטת משרד הבריאות להחזיר את הישראלים החשודים בקורונה הביתה הייתה שקולה ואחראית - וזאת חרף הגילוי כי אחת מהשבות נדבקה בנגיף המסוכן. "היו לנו התלבטויות האם נכון להביא את הישראלים חזרה, בידיעה שהחולה הראשון עשוי להיות מהקבוצה. בדיעבד, אנחנו בטוחים שקיבלנו את ההחלטה הנכונה. הכניסה שלהם לארץ נוהלה היטב בזכות כל השותפים לתהליך במשרד, במד"א וכמובן בבית החולים שיבא", צייץ בר סימן טוב.

הבטחות ללא כיסוי

מאז ינואר, החל משרד הבריאות לגבש תכנית פעולה למניעת הכניסה של הנגיף וסיכול התפרצותו בארץ. כך, כמעט מדי יום החליט המשרד על פעולות או הגבלות חדשות - החל בהמלצה שלא לאכול בשווקים בעיר ווהאן, מוקד התפרצות הנגיף, ועד להחלטה האחרונה לפיה כל מי שחוזר מהונג קונג, מקאו, סינגפור ותאילנד מחוייב בכניסה לבידוד בן שבועיים.

ניתן להתרשם מזריזות הפעולה של משרד הבריאות והחלטותיו שנועדו להקדים תרופה למכה, אולם בבחינה חוזרת ניתן לראות כי חלק נכבד מהן נותרו ללא כיסוי. כך, מסיבות עיתונאים רבות שזכו לסיקור תקשורתי רב והודעות לתקשורת שהופצו לכתבי הבריאות פתחו מהדורות חדשות - אך התגלו בסופו של דבר כעורבא פרח.

כלי הרכב המיוחד של מד"א בו נסעו הישראלים מנתב"ג למרכז הבידוד בבית החולים שיבא בתל השומר. 21 בפברואר 2020. מד"א
"הקשב של ליצמן מופנה לאירועים עם פרופיל תקשורתי גבוה". החזרת הישראלים מספינת הקורונה/מד"א

כך בין היתר, בעוד דורשים במשרד מהחוזרים מהמזרח להיכנס מיד לבידוד, את הדרך עליהם לעשות בתחבורה ציבורית. אנשי המשרד מפחידים את השבים שלא יפעלו לפי הוראות הבידוד בענישה חמורה של שנות מאסר - אך אין אכיפה יעילה. בנוסף, חרף כפיית הבידוד, תתאפשר יצאה להצבעה בבחירות תוך סיכון אזרחים בריאים. הצעד המשמעותי האחרון שעשה המשרד בסוגיית הקורונה הייתה ההחלטה להחזיר את הישראלים לבידוד בישראל. לפי גורמים במערכת הבריאות, נראה שגם צעד זה לא נשקל לגמרי, ותוצאותיו בינתיים הן נוסעת חמישית שנדבקה בנגיף - לראשונה בישראל.

לא ניתן היה לקבל את תגובתו של ליצמן לדברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully